Vid handel mellan privatpersoner möts köparen och säljaren ofta på nätet, till exempel i en loppisgrupp på Facebook i det egna bostadsområdet. Posti ordnar nu ett pilotprojekt för Närfack-tjänsten, där varor byter ägare via paketautomater. Därmed löses problemet med att träffa varandra inom handeln mellan privatpersoner. – Köparen och säljaren behöver inte hitta en gemensam tid, då man kan hämta varan från boxen i paketautomaten. Posti transporterar inte varor, utan boxen i paketautomaten är en förmånlig förvarings- och uthämtningsplats, berättar Saara Pietilä, affärsverksamhetsdirektör.
Kunden kan boka ett Närfack i Postis nättjänst och man får tillgång till boxen för tre euro. Pilotprojektet som gäller Närfack-tjänsten pågår till slutet av maj i åtta paketautomater i Drumsö, Berghäll, Vallgård, Kottby, Gamlas och Hagalund.
– Till pilotprojektet valde vi ut paketautomater i områden med aktiva loppisgrupper. Närfacket kan användas även till annat, till exempel om man ska ge nycklar till någon annan men inte har tid att träffas, fortsätter Pietilä.
Närfack-tjänsten köps på nätet. En ärendekod till paketautomaten skickas till kundens e-post. Koden knappas in på paketautomaten och varan lämnas in i boxen som öppnas. Varan kan lämnas i boxen till exempel i en påse utan någon extra förpackning, eftersom varan inte ska vidare till paketsortering. Mottagaren får ett sms med boxkod till samma paketautomat, och kan hämta varan inom en vecka, när det bäst passar honom eller henne.
Postis paketautomater betraktas som landets bästa uthämtningsställen för paket på grund av att de är lättanvända, snabba och har bra öppettider. Närfack-tjänsten bidrar med ett nytt sätt att använda paketautomater. Medan pilotprojektet pågår samlar Posti in respons av användarna i syfte att utveckla tjänsten enligt kundbehov.
Närfacket kan användas i följande av Postis paketautomater 13.4.–29.5.2016: