Posti torde vara den första i världen med att förena iBeacon-inomhuspositioneringen med posttjänster. Tjänsten hjälper kunden att snabbare än tidigare hämta ut sin försändelse. Snabbheten baserar sig på att kundens Posti-app i smarttelefonen identifieras då kunden kommer in på posten. De försändelser som kunden är där för att hämta ut plockas färdigt fram, och överräcks till kunden utan krångel.
Kunderna kan använda denna nya snabbuthämtning på fem postkontor i Helsingfors, Esbo, Tammerfors och Åbo. I första skedet fungerar snabbuthämtningen med Android-telefoner.
- Positioneringstekniken väcker upp kundens Posti-app och ger uträttandet av ärenden på posten en ny twist. Vi vill betona kundupplevelsen vid uthämtning, eftersom de flesta kunder besöker posten för att hämta ut ett paket. Posti-appen gör vardagen smidig bland annat genom att den förutsäger när paketet kommer att anlända, berättar nätverksdirektör Anna Lehtonen på posten.
Posti stöder näthandeln genom att utveckla allt enklare sätt att ta emot försändelser. Under det kommande halvåret kommer man att samla in upplevelser av användningen av positioneringstekniken på postkontoren.
iBeacon är en teknologi som publicerades av Apple år 2013. Postis partner i pilotprojektet är CGI som utvecklar ICT-lösningar.
- Det här är den första gången i Finland där konsumenterna ser iBeacon. Jag tror att vi redan om ett par år kommer att använda dessa applikationer i vår vardag och inte ens tänka på vilken teknologi som finns i bakgrunden, förutspår Petri Anttila, CGI:s ledande konsult inom handelsbranschen.
Genom att öka antalet digitala tjänster gör Posti det enklare att uträtta ärenden oberoende av tid och rum, redan idag kan kunderna till exempel betala porton för paket i Postis webbtjänst. Posti har nått en överlägsen kundupplevelse i uthämtningen av paket i paketautomaterna, som får tack för att de är enkla och snabba att använda och mycket nåbara. Reformen av Postis nätverk av serviceställen gör att många serviceställen ligger i affärer och kiosker, vilket gör det möjligt att allt oftare få posttjänster under öppettider både på vardagskvällar och veckoslut.
När kunden har aktiverat egenskapen för snabbhämtning i sin Posti-app får kassan veta att kunden kommer till posten. Kundens Posti-app frågar om kunden tänker hämta ut en försändelse, och försändelsen hämtas till snabbhämtningsdisken. Kunden får med sig försändelsen utan extra kvitteringar, eftersom kunden identifierats då Posti-appen togs i bruk.
I positioneringstekniken ingår basstationer och protokoll som installeras i utrymmet med vilka systemet kommunicerar med mobilenheterna, identifierar kunden och navigerar inomhus. iBeacon använder Bluetooth-teknologi för den trådlösa förbindelsen så den kan enkelt användas med smarttelefonerna.