posti logo

Posttjänster flyttas till partnerföretag – samtidigt förlängs öppettiderna

2016-01-12

Posti förnyar sitt nätverk av serviceställen och överför posttjänsterna från vissa av Postis egna butiker till sina partnerföretag. Efter förändringarna tillhandahålls samma posttjänster på orten som tidigare, men med så långa öppettider som möjligt och med fördelaktiga lägen. Förnyelsen förbättrar tillgången till tjänsterna.

Partnerföretagen tillhandahåller de sedan tidigare bekanta posttjänsterna under sina egna långa öppettider, alla dagar i veckan. Postis egna butiker tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt ända fram till flytten. Kunderna i dessa områden får brev med information om de exakta tidpunkterna för flytten.

Posten 01360 i Björkby i Vanda flyttar till K-citymarket i Björkby (adress Bastgränden 2, 01360 Vanda) i oktober. Postis egen butik på Asolaleden tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 02400 i Kyrkslätt flyttar till K-citymarket (adress Stationshörnet 2, 02400 Kyrkslätt) i augusti. Postis egen butik på Saloviusvägen tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 04200 i Kervo flyttar till K-citymarket (adress Nikonkatu 1, 04200 Kervo) i juli. Postis egen butik på Kauppakaari tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 02700 i Grankulla flyttar till R-kiosken i Grani köpcentrum (adress Grankullavägen 7, 02700 Grankulla) i april. Postis egen butik på Tunnelvägen tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 15140 i Lahtis flyttar till K-citymarket i Paavola (adress Kauppakatu 13, 15140 Lahtis) i oktober. Postis egen butik på Aleksanterinkatu tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 57100 i Nyslott flyttar till K-citymarket (adress Tulliportinkatu 10, 57100 Nyslott) i oktober. Postis egen butik på Olavinkatu tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 68600 i Jakobstad flyttar till K-citymarket (adress Skolgatan 6, 68600 Jakobstad) i september. Postis egen butik på Rådhusgatan tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 74100 i Idensalmi flyttar till R-kiosken på Idensalmi torg (adress Kauppakatu 17, 74100 Idensalmi) i april. Postis egen butik på Satamakatu tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 78200 i Varkaus flyttar till K-citymarket i Varkaus (adress Relanderinkatu 30, 78200 Varkaus) i september. Postis egen butik på Relanderkatu tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Posten 80100 i Joensuu flyttar den 22 februari till S-market som ligger i samma köpcentrum (adress Kauppakatu 29, 80100 Joensuu). Postis egen butik på köpcentret Centrum tillhandahåller posttjänsterna på normalt sätt fram till flytten.

Du hittar närmare information om adresser och öppettider för alla Postis nuvarande serviceställen på posti.fi/sokpostkontor.

Posti utvidgar sitt nätverk under de närmaste åren med hundra nya serviceställen. Postis uthämtningsställen erbjuder de vanligaste posttjänsterna och dit styrs de postförsändelser som hämtas ut av invånarna i närområdet.

Från och med mars styrs de postförsändelser som hämtas ut av kunderna i närområdet till Postis uthämtningsställe 02180 i R-kiosken i Mankans i Esbo. På det här sättet kan kunden hämta ut sina försändelser närmare än tidigare.

I Riihimäki utvidgar Posti sitt nätverk med ett nytt uthämtningsställe som öppnar i K-citymarket i Riihimäki (os. Merkoksenkatu 5, 11710 Riihimäki) i september.

Postis uthämtningsställen har samma öppettider som butikerna, och nu kan man hämta ut sina försändelser närmare än tidigare. Från Postis uthämtningsställe kan man köpa frimärken och förpackningsmaterial. Från uthämtningsstället kan man även skicka färdigt betalda försändelser eller prissätta försändelserna själv med frimärken på uthämtningsstället. Om man så önskar kan man betala paketportot på förhand på nätet på posti.fi.

Kunderna får information om de närmare öppningstiderna för de nya uthämtningsställena i ett brev som delas ut per post.

Posti genomför ändringarna genom att leta efter servicealternativ som är så lättillgängliga som möjligt när kunderna uträttar andra vardagliga ärenden, till exempel när de handlar mat. Efter förändringarna tillhandahålls samma posttjänster på orten som tidigare, men med så långa öppettider som möjligt och med fördelaktiga lägen.

Postis nätverk omfattar cirka 1 400 serviceställen. Posti utökar det totala antalet serviceställen under de närmaste åren med hundra nya serviceställen. I dag är hela 90 procent av alla postbutiker verksamma i partnerföretagen. Genom att utveckla nätverket av serviceställen svarar man mot kundernas ändrade ärendehanteringsvanor och den ökade näthandeln genom att göra det möjligt att hämta ut paket under långa öppettider och med olika servicealternativ, såsom paketautomater och uthämtningsställen.