PAU:n lakot vaikeuttavat kotimaan ja ulkomaan postin kulkua (PÄIVITETTY klo 18.00)

12.11.2019

Päivitys klo 18.00:

Pieni osa kirjepostista, aikakauslehdistä ja mainoksista on saatu jaettua eri puolilla Suomea töissä olevan henkilöstön toimesta. Muilta osin arvioihin lakon vaikutuksista ei ole tullut muutoksia. Tiedotamme seuraavan kerran keskiviikkona 13.11. noin klo 12.00.

******

Postinkulkua vaikeuttava Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko alkoi maanantaina 11.11. Arviot lakon vaikutuksista täsmentyvät päivittäin. Lakko koskee osaa Postin palveluista.

- PAU on aloittanut lakon, jonka kestoksi se on ilmoittanut kaksi viikkoa. Valitettavasti PAU on uhannut myös kahden viikon lisälakoilla. Teemme kaikkemme, jotta tänään alkaneen lakon vaikutukset jäisivät mahdollisimman pieneksi. Osa henkilöstöstämme on töissä eli osa lähetyksistä saadaan kulkemaan, kertoo Postin poikkeustilanteiden johtaja Jarmo Ainasoja.

PAU ilmoitti sunnuntaina myös uusista lakoista, jotka alkaisivat nyt meneillään olevan lakon jälkeen, mikäli työehtosopimusneuvotteluissa ei päästä sopimukseen. Neuvotteluja jatketaan 13.11. Mahdollisien uusien lakkojen vaikutuksia palveluihin arvioidaan ja niistä tiedotetaan myöhemmin.

Tämän hetkinen arvio PAU:n tänään alkaneen lakon ja tukilakkojen vaikutuksista

Kotimaan postin osalta vaikutukset ovat valtakunnallisia.

Normaalisti auki olevat ja toimivat palvelut ovat:

• Sanomalehtien varhaisjakelu
  • Palvelupisteet (postit ja pakettiautomaatit sekä postimerkkien jälleenmyynti)
  • Osa paketeista (osa kulkee normaalisti, osassa voi olla useampien päivien viiveitä)
  • Varastopalvelut
  • Rahtipalvelut (ei odotettavissa merkittävää viivettä)
  • Turvallisuuteen ja terveyteen liittyvät työt (mm. ruoka-, elintarvike-, ruokakassi-, lääke-, sairaala- ja muut vastaavat paikalliset ja valtakunnalliset terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät lähetykset)

- Turvallisuutteen ja terveyteen liittyvien lähetysten osalta Posti edellyttää PAU:n kantavan lupaamansa vastuun ja huolehtivan osaltaan siitä, että näiden erittäin tärkeiden lähetysten normaali kulku turvataan, Ainasoja toteaa.

Lakon takia aiheutuvat viivästymiset:

• Kirjeet
  • Aikakauslehdet
  • Suoramarkkinointi eli mainokset
  • Paperilomakkeella tehdyt postin ohjausta koskevat toimeksiannot (osoitteenmuutos, jakelun keskeytys, määräaikainen edelleenlähetys)

Näiden lähetysten osalta viiveet voivat olla jopa viikkoja.

Osoitteenmuutos, jakelun keskeytys ja määräaikainen edelleenlähetys -toimeksiannot kannattaa tehdä verkkopalvelussa www.posti.fi/yhteystietoni.

Vaikutukset kansainvälisiin toimituksiin:

Ilmailualan Unionin (IAU) tukitoimet PAU:n lakolle kohdistuvat postin käsittelyyn lentoasemilla.

Ruotsista ja Baltiasta saapuvat sekä niihin maihin toimitettavat paketit ja lavalähetykset pyritään jakamaan palvelulupauksien mukaisesti, mutta muutaman päivän viiveet ovat mahdollisia.

Muut EU-alueen paketit todennäköisesti viivästyvät muutamilla päivillä. Suurin osa paketeista Euroopasta ja Eurooppaan toimitetaan maantiekuljetuksilla, joten vaikutus niihin on vähäinen.

Lakko vaikuttaa voimakkaimmin kansainvälisiin paketteihin ja kirjelähetyksiin, jotka tulevat tai lähtevät Euroopan ulkopuolelta (esim. USA, Japani, Kiina) lentokuljetuksina. Nämä lähetykset toimitetaan lähtömaista vasta lakon jälkeen.

Myös luukkuun jaettavien kansainvälisten kirjeiden, lehtien ja mainosten kuljetus ja jakelu keskeytyy.

Tiedot lakon vaikutuksista päivitetään kaksi kertaa päivässä - noin klo 12 ja 18

Lakon mahdollisista vaikutuksista Postin palveluihin kerrotaan Postin nettisivuilla ja Twitterissä. Tiedotteet löytyvät osoitteesta posti.fi. Ne julkaistaan päivittäin noin klo 12 ja 18.

- Kiitämme asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja olemme erittäin pahoillamme PAU:n aiheuttamasta epävarmuudesta ja häiriöistä. Teemme kaikkemme, että lähetykset kulkevat perille vastaanottajille, vaikkakin viiveellä, sanoo Jarmo Ainasoja.