PAU:n lakot viivästyttävät pientä osaa lähetyksistä tänään - tilannetta arvioidaan jatkuvasti ja arviot vaikutuksista täsmentyvät

03.09.2019

Posti ja logistiikka-alan unioni PAU:n laittomat lakot ovat käynnissä lajittelua tekevissä työpaikoissa Postissa Vantaalla, Liedossa, Seinäjoella, Jyväskylässä, Lahdessa, Lappeenrannassa, Kuopiossa, Tampereella ja Oulussa. Lakoista huolimatta valtaosa postista on saatu kuitenkin käsiteltyä poikkeusjärjestelyin.

- Saimme yöllä hienosti hoidettua lähetyksiä matkaan. Päivän aikana saamme tarkemmat tiedot maakunnista, miten lähetykset saadaan määränpäässä lajittelusta jakeluhenkilöstölle ja jaettavaksi postinsaajille. Tämän hetkisen arviomme mukaan valtaosa lähetyksistä saadaan asiakkaille luvatussa ajassa. Kerromme tilanteesta tarkemmin illansuussa, sanoo Postin Ohjauskeskuksen johtaja Jarmo Ainasoja.

Eilisestä jakelusta viivästyneitä mainoksia jaetaan tänään tiistaina. Myös pieniä määriä kirjeitä ja lehtiä on siirtynyt eilisestä tälle päivälle.

- Poikkeusjärjestelymme saattavat aiheuttaa osaan lähetyksistä poikkeavia seurantatietoja, vaikka lähetys kulkee luvatussa aikataulussa. On myös pieniä eriä lähetyksiä, joiden kulkunopeudessa on vuorokauden viive. Olemme pahoillamme kaikista asiakkaillemme mahdollisesti aiheutuvista haitoista, Jarmo Ainasoja sanoo.

Sanomalehtien varhaisjakeluun lakot eivät vaikuta. Lakot eivät koske myöskään Postin palvelupisteitä. Häiriöt eivät koske rahtipalveluja tai varastopalveluja.

PAU on ilmoittanut lakkojen jatkuvan

PAU on ilmoittanut järjestävänsä lakkoja myös huomenna keskiviikkona. Toteutuessaan lakot voivat tämän hetkisen arvion mukaan vaikeuttaa lähetysten kulkua osittain eri puolilla Suomea.

- Teemme kaikkemme, että vaikutukset asiakkaillemme jäisivät mahdollisimman vähäisiksi ja lyhytaikaisiksi. Seuraamme tilannetta tarkasti koko ajan ja tiedotamme tarkentuvista arvioista säännöllisesti, sanoo Jarmo Ainasoja.

- Valitettavasti emme pysty takaamaan häiriöttömyyttä - häiriöiden laajuus on riippuvainen siitä, kuinka suuri osa työntekijöistä osallistuu lakkoon, Jarmo Ainasoja jatkaa.

Tiedotamme tilanteesta seuraavan kerran tiistaina 3.9. noin klo 16.30.