Tutkimus: Suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuudessa paljon potentiaalia – ekologisesta toimituksesta ja pakkausmateriaalista ollaan valmiita maksamaan

26.02.2019

 

Suomalaisten aktiivisesti (kerran kuukaudessa tai useammin) ostaneiden verkko-ostajien osuus oli 59% (+5%-yks.). Vaikka aktiivisten verkko-ostajien osuus on hieman kasvanut, on suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuus vielä alhaisella tasolla verrattuna muihin maihin. Nämä selviävät kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta, jonka Suomea koskevat tulokset julkaistiin tänään.

IPC:n rajat ylittävän verkkokaupan tutkimukseen vastasi noin 33 589 verkkokaupan asiakasta 41 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 005 henkilöä.

 

Eniten tilataan Kiinasta, Saksasta, Britanniasta ja Ruotsista

Ahkerimmin ulkomailta ostoksia tehtiin kiinalaisista verkkokaupoista (53%). Ulkomailta verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista 36 % osti Saksasta, 26 % Britanniasta ja 21 % Ruotsista. Yhdysvalloista nettiostoksia tehneitä oli 18 %. Tutkituista maista ahkerimmin Kiinasta ostavat venäläiset, missä 89% ulkomailta ostaneista verkko-ostajista on ostanut Kiinasta.

Suomen verkkokauppa-aktiivisuus on tutkituista maista alhaisin. Suomalaisista verkko-ostajista ainoastaan 5% ostaa keskimäärin kerran viikossa, kun vastaava luku Ruotsissa oli 13 %, Saksassa 23 % ja Yhdysvalloissa 34%.

 

Eniten ulkomaisista verkkokaupoista ostetaan vaatteita ja kenkiä

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista eniten vaatteita ja kenkiä (31 %) sekä elektroniikkaa (13 %). Kolmanneksi suosituin tuoteryhmä oli kauneus- ja terveystuotteet (12 %).

Tyypillisesti ulkomailta ostettavat verkko-ostokset ovat kooltaan pieniä ja edullisia tuotteita. Suomalaisten ulkomailta tekemistä verkkokauppaostoksista suurin osa (84 %) painoi alle 2 kg, ja näistä yli puolet (56%) painoivat maksimissaan puoli kiloa. Yli puolet (64 %) maksoi alle 50 € ja 41% alle 25 euroa. Tehdyistä ostoksista 44% olisi mahtunut postilaatikkoon.

- Suomalaisten verkkokauppa-aktiivisuudessa on paljon potentiaalia. Maailmalla pikkupakettien toimitus postilaatikkoon on yleistä ja suosittua. Luukkuun toimitus on hyvä mahdollisuus myös kotimaiselle verkkokaupalle, kertoo kansainvälisistä verkkokauppapalveluista vastaava Sami Finne.

Suomessa EU:n ulkopuolelta tulevista ostoksista tulee tehdä tullaus ja maksaa verot, jos tavaroiden arvo ylittää 22 euroa. Suomalaisten tyytyväisyys (36%) ostosten tullausprosessiin oli muita maita alhaisempi (49%). 17% verkko-ostajista oli joko äärimmäisen, erittäin tai tyytymättömiä prosessiin.

 

Kuluttajat valmiita maksamaan ympäristöystävällisestä pakkauksesta ja toimituksesta

Tutkimuksessa selvitettiin myös verkko-ostajien suhtautumista verkkokaupan ympäristövaikutuksiin. Suomalaisista suuri osa toivoi verkko-ostoksilleen hiilineutraalia toimitusta, ja jopa 60 % prosenttia olisi valmiita maksamaan siitä 0,10 euroa. Ympäristöystävällisiä pakkauksia ostoksilleen puolestaan toivoi 79 % ja 66% ostajista olisi valmiita maksamaan niistä 0,10 euroa.

Viisi suosituinta ulkomaista markkinapaikkaa shoppailuun olivat tutkimuksen mukaan Wish (18 %), eBay (16 %), Amazon (9 %) ja AliExpress (7 %) ja Zalando (5 %). Reilusti yli puolet (63%) oli joko äärimmäisen tai erittäin tyytyväisiä ostokokemukseen.

Finnen mukaan Posti mahdollistaa kansainvälisen verkkokaupan Suomeen laajalla palvelutarjoamallaan, kattavalla automaattiverkostolla ja kotiinkuljetuksilla.

- Toimitusnopeudet nopeutuvat merkittävästi lähivuosina niin Keski-Euroopasta, Ruotsista kuin Aasiastakin. Tämän vuoden aikana pystymme ohjaamaan yhä paremmin lähetyksiä asiakkaiden toivomaan noutopisteeseen myös ulkomailta tulevien lähetysten osalta, Finne jatkaa.

 

Suomalaiset pitävät pakettiautomaateista

Suomalaiset suosivat pakettiautomaatteja pakettien vastaanottamiseen muita maita enemmän. Suomalaisista 40 % suosii paketin noutamisessa pakettiautomaattia. Muiden maiden kuluttajista 10 %.

- Suomi on edelläkävijä pakettiautomaattien valjastamisessa verkkokaupan toimituksiin. Postilla on Euroopan tihein pakettiautomaattiverkko väkilukuun suhteutettuna, Finne täydentää.

Koko tutkimuksessa kotiin toimituksia haluaa 68 % vastaajista. Suomalaisista 64 % haluaa pakettinsa suoraan kotiin (12 % laskua 2017 verrattuna).

 

"Ilmaiset" toimitukset lähes puoleen

Ilmaisen toimituksen verkko-ostoksille sai 47 % suomalaisista verkko-ostajista, mikä on muita maita alhaisempi. Keskimäärin 62% verkko-ostajista sai ostoksilleen ilmaisen toimituksen. Käytännössä kuljetuskustannukset on huomioitu tuotteiden hinnassa.

 

Mobiiliostaminen kasvussa

Suomalaiset tekevät verkko-ostoksia useimmin kannettavalla tietokoneella (41%) ja perinteisellä pöytäkoneella (31%). Älypuhelimen käyttö on kuitenkin huomattavasti lisääntynyt.  Viime vuonna verkko-ostoksia ulkomailta teki älypuhelimella 20 % suomalaisista, mikä on tuplaantunut vuodesta 2016.

Globaalisti matkapuhelinta käytetään verkko-ostoksien tekemiseen eniten (33 %). Kannettavaa tietokonetta 31 % ja pöytäkonetta 27 %.

Posti toimitti vuonna 2018 44 miljoonaa pakettia ja noin 15 miljoonaa pientavaralähetystä.