Tekstiviestihuijauksia liikkeellä Postin nimissä - älä klikkaa yllättäviä linkkejä

31.12.2018

Postin nimissä ja logolla on liikkeellä sekä tekstiviesti- että sähköpostihuijauksia, joissa pyydetään klikkaamaan linkkejä. Huijausviesteissä kerrotaan usein saapuneesta lähetyksestä, voitetusta palkinnosta tai maksamattomasta kuljetusmaksusta. Tekstiviestihuijaus voi tulla puhelimeen samaan viestiketjuun ja ikään kuin samalta lähettäjältä kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

Yllättävien ja epämääräisten viestien linkkejä tai liitteitä ei kannata avata, vaan viesti tulee poistaa avaamatta.

Postin aidossa saapumisilmoituksissa kerrotaan noutopaikka osoitetietoineen, eivätkä ilmoitukset kehota antamaan tietoja ja avaamaan linkkejä.

Huijauksia tehtaillaan tyypillisesti tunnettujen yritysten nimissä. Lisätietoa verkkohuijauksista Kuluttajaliiton Huijausinfo-sivuilla.

Esimerkki huijaustekstiviestin tekstistä: Lähetyksesi on laitettu sivuun, sillä siitä puuttuu postitusmaksu. Maksa täällä LINKKI.

Posti ei liity viesteihin, vaan kyseessä on huijaus. Jos klikkaa huijauslinkkiä ja antaa omia tietoja huijareille, voi joutua esimerkiksi kestotilaajaksi ns. tilausansaan. Niistä eroon pääsemisestä saa lisätietoa esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.