Lähetysten vastaanottaminen

Postin automaatit ovat kätevä tapa vastaanottaa paketteja

Voit nyt ostaa säilytysaikaa tai kotiinkuljetuksen paketillesi suoraan verkkosivuiltamme, osana lähetysten seuranta -palvelua. Lue alta lisää. Lähettäjä valitsee lähetyksen toimitustavan, mutta voit itse ohjata sinulle tulevia paketteja sinulle sopivimpaan Postin automaattiin tai muuhun palvelupisteeseen.

Ohjaa paketit haluamaasi noutopisteeseen

Oma noutopiste -palvelun avulla voit itse valita, mistä postista tai automaatista noudat pakettisi. Palvelu on maksuton.

Näin saat palvelun käyttöösi:

  1. Kirjaudu palveluun Postin käyttäjätunnuksella
  2. Syötä matkapuhelinnumerosi
  3. Hyväksy palvelun käyttöehdot ja perustietosi
  4. Valitse haluamasi pakettien noutopaikka esimerkiksi postinumeron avulla

Palvelu on tämän jälkeen käytössäsi. Voit vaihtaa noutopaikan tai poistaa palvelun käytöstä silloin kun itse haluat.

Ota palvelu käyttöön

Verkkokauppaostokset valitsemaasi noutopisteeseen

Valitse verkkokaupassa toimitustavaksi "Nouto postista", niin ohjaamme pakettisi maksutta valitsemaasi noutopaikkaan. Myös osa ulkomailta saapuvista paketeista ohjautuu valittuun noutopisteeseen, mutta eivät kaikki. Tähän vaikuttaa verkkokaupan käyttämä toimitustapa. Huomaathan, että osa lähettäjän paketille valitsemista lisäpalveluista voi myös estää ohjauksen, koska palvelua ei voida toteuttaa pakettiautomaatilla. Tällainen on esimerkiksi Kirjaaminen -lisäpalvelu. Jos muutat, saat Postilta automaattisesti sähköpostimuistutuksen siitä, että oma noutopiste kannattaa päivittää. Jos noutopiste, kuten posti tai pakettiautomaatti lakkaa, ohjauksesi purkaantuu ja saat tästäkin tiedon sähköpostilla.

Suurikokoisen lähetyksen vastaanottaminen

Syötä lähetyksen seurantakoodi Postin lähetysten seurantaan. Lähetyksen tiedoista kohdasta "Kuljetuspalvelu" näet käytettävän palvelun.

Kotijakelu ja Posti Express-rahti Illaksi 21 kuljetetaan sisäänkannettuna kotiosoitteeseen

Perillekannon edellytyksenä on, että kohteeseen on esteetön pääsy ja lähetyserän yksittäisen kollin (paketin) maksimipaino voi olla enintään 85 kg. Yli 85 kg painavat lähetykset ovat painonsa takia kuljettajille työturvallisuusriski ja ne puretaan vastaanottajan osoittamaan paikkaan Postin ajoneuvon välittömään läheisyyteen.

Kun lähettäjä on toimittanut lähetyksen Postille kuljetettavaksi, olemme yhteydessä vastaanottajaan 1 - 2 arkipäivän kuluessa. Sovimme toimitusajan joko puhelimitse tai tekstiviestillä. Lähetys toimitetaan vastaanottajalle arkipäivisin klo 9-21 välisenä aikana. Iltatoimitukset ovat mahdollisia suurimmissa kaupungeissa. Kuljettaja soittaa vielä ennen toimitusta varmistaakseen, että olet paikalla vastaanottamassa lähetystä.

Posti Rahti ja Posti Express-rahti kuljetetaan toimitusosoitteeseen pihalle ilman sisäänkantoa

Toimitamme lähetyksen arkipäivisin toimitusaikataulun mukaisina ajopäivinä klo 8-16 välisenä aikana. Olemme yhteydessä vastaanottajaan toimitusajankohdan sopimiseksi. Palveluun kuuluu lähetyksen toimittaminen kuljetusdokumentissa ilmoitettuun osoitteeseen Postin ajoneuvon välittömään läheisyyteen. Peruspalvelu ei pidä sisällään sisäänkantoa tai purkua kuljetus- tai tuotepakkauksesta. Mahdolliset lisäpalvelut vastaanottajan tulee tilata tuotteen ostotapahtuman yhteydessä.

Mikäli vastaanottaja haluaa tilata lähetykselle jälkikäteen toimituksen klo 16 jälkeen tai sisäänkannon (mikäli se on postinumeroalueella mahdollista), tulee hänen kysyä asiasta lähettäjältä. Mikäli se sopii lähettäjälle ja Postilla on mahdollista toteuttaa muutos, on lähettäjän pyydettävä palvelumuutos Postilta.

Toimitusta iltaisin tai sisäänkannettuna ei aina pystytä toteuttamaan heti seuraavana arkipäivänä.

Nouda pakettiautomaatista

Kun pakettisi on saapunut automaattiin, ilmoitamme siitä sinulle tekstiviestillä. Tarkista pakettiautomaattien sijainnit ja aukioloajat.

1. Saat tekstiviestillä 6-numeroisen lokerokoodin
Kun paketti on automaatissa, saat lokerokoodin tekstiviestillä. Älä hävitä viestiä, tarvitset koodia pakettia noutaessasi. Pakettia säilytetään automaatissa seitsemän vuorokautta sen saapumisesta.

2. Valitse automaatilla "Nouda paketti" ja näppäile avauskoodi
Näppäile automaattiin tekstiviestissä saamasi koodi. Automaatti ilmoittaa sen lokeron, jossa lähetys on. Paina Avaa lokero -näppäintä. Jos tilasit lähetyksesi postiennakolla, maksa se sirullisella pankki- tai luottokortilla.

3. Lokero avautuu
Ota paketti lokerosta ja sulje ovi.

Nouda Smartpost-automaatista

Kun pakettisi on saapunut automaattiin, ilmoitamme siitä sinulle tekstiviestillä.

1. Saat tekstiviestillä lokeron numeron ja 4-numeroisen lokerokoodin
Kun paketti on automaatissa, saat lokerokoodin tekstiviestillä. Älä hävitä viestiä, tarvitset koodia pakettia noutaessasi. Pakettia säilytetään automaatissa pääsääntöisesti seitsemän vuorokautta sen saapumisesta Huomioi tuote- ja palvelukohtaiset säilytysajat esim. elintarvikkeissa.

2. Valitse automaatilla oikea lokero
Avaa lukko koodilla.

3. Ota pakettisi lokerosta ja sulje lokeron ovi.

 

Nouda postista

Jos lähetyksesi toimitetaan postiin, voit noutaa sen sieltä saapumisilmoituksen tai lähetystunnuksen avulla. Noutajan on aina todistettava henkilöllisyytensä.

Katso postien sijainnit ja aukioloajat.

Lähetyksen noutaminen toisen henkilön puolesta

Jos lähetys on tavallinen paketti (lähettäjä ei ole valinnut henkilökohtaisesti luovutettava -lisäpalvelua), voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi lähetystunnuksella ja kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Kirjattu kirje, Saantitodistuskirje ja Postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen puolesta vain valtakirjalla. Valtakirjapohjan löydät täältä. Lähettäjä voi halutessaan rajoittaa lähetyksen ainoastaan henkilökohtaisesti luovutettavaksi, jolloin toinen henkilö ei voi noutaa lähetystä.

Voit tilata postissa olevalle paketillesi kotiinkuljetuksen. Helpoimmin se tapahtuu lähetystenseuranta ja ohjaus -palvelusta (lue palvelusta lisää sivun ylälaidasta). Voit tehdä tilauksen myös puhelimitse tai lomakkeella täältä. Tarvitset lähetystunnuksen, joka on saapumisilmoituksessa. Palvelun hinta on 11 € 1-5 paketille ja 19 € 6-10 paketille (sis. alv).

Tuontitullaus ulkomailta saapuville lähetyksille

EU-maiden ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvat tavaralähetykset saattavat vaatia tulliselvityksen. Lähetykset, joita ei tarvitse tullata, jaetaan vastaanottajalle tai ohjataan noudettavaksi postista. Pääasiassa tullaus tulee tehdä, jos tavaroiden arvo ylittää 22 euroa tai jos lahjalähetyksen arvo ylittää 45 euroa. Tulli laskee lähetyksen tullin ja verot. Posti lähettää vastaanottajalle saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä.

Aikaa tullaukseen sekä verojen maksuun on enintään 20 päivää lähetyksen saapumispäivästä. Lähetys palautetaan, jos tullausta ei ole maksettu säilytysajan puitteissa. Lähetyksen säilytysaikaa ei ole mahdollista pidentää. Tulliselvityksen jälkeen lähetys toimitetaan osoitteeseen tai lähipostiin veloituksetta.

Jos lähetystä ei mielestäsi tarvitse tullata, voit lähettää tullille vapautuspyynnön (tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta sekä saapumistunnus) osoitteeseen lentoposti@tulli.fi.

Voit tilata kodinkoneiden kuljetuspalvelun yhteyteen asennuspalvelun.

Lue lisää laiteasennuspalvelusta