Lähetysten vastaanottaminen

Postin automaatit ovat kätevä tapa vastaanottaa paketteja

Voit vastaanottaa lähetyksiä Postin automaatteihin: pakettiautomaattiin tai Smartpost-automaattiin, postin toimipisteeseen tai suoraan kotiosoitteeseesi. Lähettäjä valitsee toimitustavan, mutta voit myös itse ohjata pakettisi haluamaasi automaattiin tai postiin.

Ohjaa paketit haluamaasi noutopisteeseen

Oma noutopiste -palvelun avulla voit itse valita, mistä postista tai automaatista noudat pakettisi. Palvelu on maksuton.

Näin saat palvelun käyttöösi:

  1. Kirjaudu palveluun Postin käyttäjätunnuksella
  2. Syötä matkapuhelinnumerosi
  3. Hyväksy palvelun käyttöehdot ja perustietosi
  4. Valitse haluamasi pakettien noutopaikka esimerkiksi postinumeron avulla

Palvelu on tämän jälkeen käytössäsi. Voit vaihtaa noutopaikan tai poistaa palvelun käytöstä silloin kun itse haluat.

Valitse oman kerrostaloyhtiösi Smartpost-automaatti pakettiesi noutopisteeksi - saat suklaisen yllätyksen!
Jos kerrostaloyhtiössäsi tai toimistokiinteistössäsi on käytössä Smartpost-automaatti, voit valita sen pakettiesi noutopaikaksi. Smartpost-automaatti tekee arjestasi sujuvampaa. Tilaa automaattiin verkko-ostoksesi ja esim. palveluja tai ruokaa. Voit noutaa ne juuri silloin, kun sinulle sopii! Automaatista voit myös lähettää paketteja ja palauttaa verkko-ostoksesi.

Aktivoi nyt kerrostaloyhtiösi tai toimistokiinteistösi Smartpost-automaatti vakituiseksi verkko-ostostesi noutopaikaksi. Palkitsemme sinut suklaisella paketilla, kun toimit viimeistään 15.11..

Lue kampanjan säännöt

Ota palvelu käyttöön

Verkkokauppaostokset valitsemaasi noutopisteeseen

Valitse verkkokaupassa toimitustavaksi "Nouto postista", niin ohjaamme pakettisi maksutta valitsemaasi noutopaikkaan. Myös osa ulkomailta saapuvista paketeista ohjautuu valittuun noutopisteeseen, mutta eivät kaikki. Tähän vaikuttaa verkkokaupan käyttämä toimitustapa. Huomaathan, että osa lähettäjän paketille valitsemista lisäpalveluista voi myös estää ohjauksen, koska palvelua ei voida toteuttaa pakettiautomaatilla. Tällainen on esimerkiksi Kirjaaminen -lisäpalvelu. Jos muutat, saat Postilta automaattisesti sähköpostimuistutuksen siitä, että oma noutopiste kannattaa päivittää. Jos noutopiste, kuten posti tai pakettiautomaatti lakkaa, ohjauksesi purkaantuu ja saat tästäkin tiedon sähköpostilla.

Nouto pakettiautomaatista

Kun pakettisi on saapunut automaattiin, ilmoitamme siitä sinulle tekstiviestillä. Tarkista täältä pakettiautomaattien sijainnit ja aukioloajat.

1. Saat tekstiviestillä lokeron avauskoodin
Kun paketti saapuu valitsemaasi pakettiautomaattiin, saat siitä tiedon tekstiviestillä. Älä hävitä viestiä, tarvitset sitä pakettia noutaessasi. Pakettia säilytetään automaatissa seitsemän vuorokautta sen saapumisesta.

2. Valitse automaatilla "Nouda paketti" ja näppäile avauskoodi
Näppäile automaattiin tekstiviestissä saamasi koodi. Automaatti ilmoittaa sen lokeron, jossa lähetys on. Paina Avaa lokero -näppäintä. Jos tilasit lähetyksesi postiennakolla, maksa se sirullisella pankki- tai luottokorttilla.

3. Lokero avautuu
Ota paketti lokerosta ja sulje ovi.

Nouto postista

Jos lähetyksesi toimitetaan postiin, voit noutaa sen sieltä saapumisilmoituksen tai lähetystunnuksen avulla. Noutajan on aina todistettava henkilöllisyytensä. Katso postien sijainnit ja aukioloajat.

Lähetyksen noutaminen toisen henkilön puolesta

Jos lähetys on tavallinen paketti (lähettäjä ei ole valinnut henkilökohtaisesti luovutettava -lisäpalvelua), voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi lähetystunnuksella ja kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Kirjattu kirje, Saantitodistuskirje ja Postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen puolesta vain valtakirjalla. Valtakirjapohjan löydät täältä. Lähettäjä voi halutessaan rajoittaa lähetyksen ainoastaan henkilökohtaisesti luovutettavaksi, jolloin toinen henkilö ei voi noutaa lähetystä.

Kotiinkuljetus postiin saapuneelle paketille

Voit tilata postissa olevalle paketillesi kotiinkuljetuksen. Tarvitset lähetystunnuksen, joka on saapumisilmoituksessa. Palvelun hinta on 11 € 1-5 paketille ja 19 € 6-10 paketille (sis. alv). Tee tilaus puhelimitse Postin asiakaspalveluun.

Tuontitullaus ulkomailta saapuville lähetyksille

EU-maiden ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvat tavaralähetykset saattavat vaatia tulliselvityksen. Lähetykset, joita ei tarvitse tullata, jaetaan vastaanottajalle tai ohjataan noudettavaksi postista. Pääasiassa tullaus tulee tehdä, jos tavaroiden arvo ylittää 22 euroa tai jos lahjalähetyksen arvo ylittää 45 euroa. Tulli laskee lähetyksen tullin ja verot. Posti lähettää vastaanottajalle saapumisilmoituksen tullattavasta lähetyksestä.

Aikaa tullaukseen sekä verojen maksuun on enintään 20 päivää lähetyksen saapumispäivästä. Lähetys palautetaan, jos tullausta ei ole maksettu säilytysajan puitteissa. Lähetyksen säilytysaikaa ei ole mahdollista pidentää. Tulliselvityksen jälkeen lähetys toimitetaan osoitteeseen tai lähipostiin veloituksetta.

Jos lähetystä ei mielestäsi tarvitse tullata, voit lähettää tullille vapautuspyynnön (tilausvahvistus tai selvitys lahjasta ja sen arvosta sekä saapumistunnus) osoitteeseen lentoposti@tulli.fi.

Asiakaspalautus verkkokauppaan

Tiedot palautusehdoista ovat näkyvissä kunkin verkkokaupan toimitusehdoissa. Tilatessa kannattaa tarkistaa, millä ehdoilla tuotteen mahdollinen palauttaminen onnistuu.

Posti tarjoaa yritysasiakkailleen Asiakaspalautus-tuotteen, joka mahdollistaa palautusten lähetyksen verkkokaupan laskuun. Tämä tarkoittaa, että palautettavan paketin voi jättää verkkokauppiaan laskuun postin kuljetettavaksi joko lähimpään kirjelaatikkoon tai postiin. Jos tuotteen myyjä tarjoaa Postin Asiakaspalautus-lähetyksen, saat palautuksesta aina kuitin, kun tuot palautuksen postiin. Palautuskuoren tai -paketin päälle pitää kirjoittaa osoitteen lisäksi "Asiakaspalautus" ja myös vastaanottajan sopimusnumero. Kaupan peruuntumisesta on aina ilmoitettava kaupalle. Kaupan peruutukseksi ei riitä, että paketin jättää noutamatta.

Verkkokaupan ei ole pakko maksaa palautuskuluja

13.6.2014 voimaan tullut kuluttajasuojalain muutos muutti verkkokaupoista tilattujen lähetysten palautuskäytäntösääntöjä. Aiemmin myyjän piti aina maksaa lähetysten palautuskulut ja palautukset saattoi jättää veloituksetta postin kuljetettavaksi. 13.6.2014 alkaen verkkokauppojen ei ole pakko maksaa palautuskuluja.

Kirjeen palautus

Jos palautettava lähetys on alle 2 kg (kirje), voit jättää sen kirjelaatikkoon (vain alle 3 cm paksut lähetykset) merkinnällä "ASIAKASPALAUTUS" tai "PALAUTUS". Merkitse lähetyksen päälle vastaanottajan sopimustunnus, mikäli se on tiedossa. Kun haluat kuitin palautuksestasi, vie lähetys postiin.

Kirjeasiakaspalautuksen enimmäismitat ovat:

  • pituus + leveys + paksuus enintään 900 mm, suurin pituus kuitenkin enintään 600 mm
  • putkilon muotoisen lähetyksen pituus + kaksinkertainen läpimitta enintään 1 040 mm, pituus enintään 900 mm.

Paketin palautus

Jos palautettava lähetys painaa yli 2 kg (paketti), vie se postiin. Postissa voit asioida suoraan tiskillä, kertoa yrityksen jolle haluat palauttaa paketin ja pakettikortti tulostetaan tämän mukaan, ilman että sinun täytyy täyttää osoitekorttia. Vaihtoehtoisesti voit myös täyttää postissa Asiakaspalautus 14 -osoitekortin. Huomaathan, että joissakin tapauksissa alkuperäinen lähettäjä on liittänyt lähetykseen palautusosoitekortin valmiiksi. Palauttessasi saat kuitin kuljetetettavaksi jättämästäsi lähetyksestä.

Palautus Pakettiautomaatilta

Voit palauttaa pakettiautomaatista noutamasi paketin 14 vrk:n kuluessa lähetyksen noutamisesta. Voit palauttaa lähetyksen mihin tahansa Pakettiautomaattiin samalla koodilla, kuin millä olet sen noutanut. Voit myös palauttaa lähetyksen mihin tahansa Postiin. Jos paketin palautusaika on mennyt umpeen ja haluat palauttaa paketin, ole yhteydessä yritykseen josta olet paketin tilannut.

Noutamatta jääneet paketit palautuvat lähettäjälle

Pakettiautomaatteihin toimitettujen pakettien, Numerolla-pakettien ja lähettämisen verkkopalvelusta lähetettyjen pakettien säilytysaika on 7 vuorokautta ja myymälöihin toimitettujen pakettilähetysten, josta olet saanut saapumisilmoituksen paperisena, säilytysaika on 14 vuorokautta. Jollei lähetystä ole noudettu, se palautetaan säilytysajan jälkeen lähettäjälle lähetykseen merkittyjen lähettäjätietojen perusteella.