Näytä kaikki tiedotteet

Tutkimus: Suomen verkkokaupan kasvu kumpuaa jatkossa kotimaasta ja lähialueilta – Kiinan suosio hiipumassa

Viime vuodet kiinalaiset verkkokaupat ovat pitäneet kautta maailman verkkokauppaostosten kärkisijoja hallussaan. Nyt EU-maiden rooli on vahvistunut ja Kiinan suosio on taittumassa. Muutosta selittävät erityisesti viime vuonna voimaan astuneet Brexit ja EU:n arvonlisäverouudistus. EU-alueella verkkokauppa on kasvanut merkittävästi.

Tiedot selviävät kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta, jonka Suomea koskevat tulokset Posti julkaisi tänään. IPC:n vuosittaiseen rajat ylittävään tutkimukseen vastasi 33 179 verkkokaupan asiakasta 40 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 030 henkilöä.

”Kansainvälisessä verkkokaupassa on nähtävillä selkeä muutos. Koko korona-ajan verkkokauppa on kasvanut, ja nyt ostajat ovat siirtyneet enemmän kotimaan ja lähialueiden verkkokauppoihin. EU:n arvonlisäverouudistus astui voimaan heinäkuun alussa, joten sen vaikutus etenkin Kiinasta tilattujen tuotteiden määrään nähdään kokonaisuudessaan vasta tänä vuonna”, kertoo Postin kansainvälisen verkkokaupan palveluiden johtaja Kaj Kulp. EU-maiden rooli vahvistuu – Brexit ja ALV-uudistus selittävät muutosta

Iso-Britannia erosi EU:sta 1.1.2020. Noin kolmannes (31 %) suomalaisista verkko-ostajista kokee Brexitin vaikuttaneen omaan ostamiseensa. Eurooppalaiset verkko-ostajat kokevat Brexitin vaikutuksen yhtä suureksi. Lisääntyneet tullausmaksut ja tuotteiden kallistuminen ovat merkittävimmät kuluttajien kokemat muutokset.

Toinen suuri muutos oli koko EU-alueella heinäkuun alussa 2021 voimaan astunut verkkokaupan arvonlisäverouudistus, jonka mukaan kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat tavaralähetykset pitää tullata ja niistä pitää maksaa arvonlisävero. Aiemmin unionin ulkopuolelta tilatuista alle 22 euron lähetyksistä ei ole tarvinnut maksaa arvonlisäveroa. Lähes puolet (43 %) suomalaisista verkko-ostajista kokee, että ALV-uudistuksella on ollut vaikutusta omaan ostamiseen. Lisääntyneet tullausmaksut, tuotteiden kallistuminen ja tullauksen eri vaiheisiin liittyvä työmäärä ovat vaikuttaneet eniten suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Saksa kiri niukasti Kiinan ohi suosituimmaksi Kansainvälisessä verkkokaupassa suomalaisten suosituimmat maat ovat Saksa (42 %), Kiina (40 %) ja Ruotsi (24 %). Näitä seuraavat Iso-Britannia (19 %), Yhdysvallat (18 %) ja Viro (7 %).

Saksa kasvatti osuuttaan suomalaisten verkko-ostajien ostoksista viimeisen vuoden aikana 5 prosenttiyksikköä ja kiri Kiinan ohi ensimmäistä kertaa tutkimuksen historiassa. Vastaavasti Kiinan osuus laski 9 prosenttiyksikköä ja Iso-Britannian 5 prosenttiyksikköä.

Suomalaisten suosimista maista Saksasta lähes puolet ja Ruotsista yli 60 % verkko-ostoksista toimitetaan alle viikossa.

Suomalaisista 40 % sai ulkomailta tilatuille verkko-ostoksilleen ilmaisen toimituksen, kun muissa maissa vastaava luku on jo 60 %.

Suomessa verkkokaupan kasvu tulee jatkossa kotimaasta ja lähialueilta

Kiinnostus kotimaiseen tarjontaan verkossa on kasvanut koko korona-ajan, eikä kasvu näytä pysähtyvän. Suomalaisista valtaosa (68 %) aikoo tulevaisuudessa ostaa enemmän kotimaisista verkkokaupoista. Myös lähialueiden suosio on nousussa. Puolet (49 %) aikoo kasvattaa verkko-ostojaan naapurimaista ja 54 % EU-maista. Vastaavasti yli puolet aikoo vähentää verkko-ostojaan Kiinasta ja Iso-Britanniasta.

Globaalit alustajätit hallitsevat verkkokauppaa – Amazonin suosio nousussa myös Suomessa

Ulkomaisista verkkokaupoista ostaneista suomalaisista 13 % kertoi tehneensä ostoksia Amazonista ja kiinalaisesta Wish-verkkokaupasta. Noin kymmenen prosenttia puolestaan Zalandosta, eBaysta ja AliExpressiltä. Amazon on kasvattanut tasaisesti suosiotaan Suomessa Wishin suosion laskiessa. Myös Zalandon suosio kasvoi viime vuonna.   

Eurooppalaisten viimeisimmistä ulkomailta tilatuista verkko-ostoksista peräti neljännes oli Amazonista, viidennes Alibabalta/AliExpressiltä ja kymmenen prosenttia eBaystä. Suomalaisista vastaajista jopa kolmannes olisi kiinnostunut liittymään Amazon Prime jäsenohjelmaan, jos se olisi tarjolla Suomessa. Amazon Primeä käyttävät eniten yhdysvaltalaiset (73 %), espanjalaiset (68 %) ja italialaiset (66 %) kuluttajat.  

Ruotsalaiset, virolaiset ja tanskalaiset ostavat Suomen verkkokaupoista

Suomalaisten verkkokauppojen tuotteita viedään eniten lähialuille. Kyselyyn vastanneista ruotsalaisista ja virolaisista verkko-ostajista 14 % mainitsi viimeisimmän ostoksensa olleen Suomesta. Kolmantena oli Tanska (11 %).

Suurin syy ulkomaalaisten verkko-ostajien shoppailuun suomalaisissa verkkokaupoissa on se, ettei tuotetta ole saatavilla muualla. Nopea toimitus puhuttelee 38 % vastaajista ja 36 % nimeää syyksi tuotteen matalan hinnan.

Lataa IPC-tutkimuksen tulokset täältä.