Näytä kaikki tiedotteet

Tutkimus: Korona kiihdytti kansainvälistä verkkokauppaa – melkein 60 % suomalaisista ostaa vähintään kerran kuussa verkkokaupasta

Kasvava määrä suomalaisista (59 %) osti vähintään kerran kuussa verkkokaupoista viime vuonna. 25% suomalaisista ostaa vähintään kaksi kertaa kuussa verkosta, kun vastaava luku kehittyneemmissä verkkokauppamaissa kuten Saksassa on 60 % ja Iso-Britanniassa 65 %. Yhdysvalloissa kolmannes (34 %) ostaa verkosta viikoittain, Kiinassa yli puolet (51 %). Korona kasvattaa verkkokauppaa nopeasti.

Tiedot selviävät kansainvälisen postialan järjestö International Post Corporationin (IPC) julkaisemasta verkkokauppatutkimuksesta, jonka Suomea koskevat tulokset Posti julkaisi tänään.

IPC:n vuosittaiseen rajat ylittävään tutkimukseen vastasi 35 594 verkkokaupan asiakasta 40 maassa. Suomessa tutkimukseen vastasi 1 063 henkilöä.

- Kansainvälinen verkkokauppa jatkaa kasvuaan. Laajat valikoimat, edulliset hinnat ja ilmaiset toimitukset vetoavat edelleen, ja korona on entisestään kiihdyttänyt kasvua, kertoo Postin kansainvälisistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne.

Saksa ja Ruotsi kasvavat nopeimmin, Kiina vielä suurin

Kiinalaiset nettikaupat ovat säilyttäneet imuvoimansa: lähes puolet suomalaisista on tehnyt niistä ostoksia (49 %). Ulkomailta verkko-ostoksia tehneistä yli kolmannes on ostanut Saksasta (37 %), lähes neljännes Iso-Britanniasta (24%), Yhdysvalloista (24 %) ja Ruotsista (24 %). Osuuttaan suomalaisten verkko-ostajien ostoksista viimeisen vuoden aikana ovat nostaneet Saksa ja Ruotsi.

Kuluttajien kustannustietoisuus korostuu verkossa; kaksi kolmasosaa (65 %) shoppailee edullisempien hintojen vuoksi ulkomaisessa verkkokaupassa. Myös edullinen toimitus vetoaa yli kolmannekseen (36 %), jonka lisäksi miltei kolmannes (32 %) kertoo, ettei heidän haluamaansa tuotetta ollut saatavilla muualta.

Lähes puolet suomalaisista (43 %) sai verkko-ostoksille ilmaisen toimituksen, mikä on vielä selkeästi muita maita alhaisempi (61 %).

- Aktiivisimmilla verkkokauppamarkkinoilla tilataan jo mobiilisti monia päivittäistavaroita, joissa on ilmainen tai kuukausimaksuun sisältyvä toimitus. Toimitukset nopeutuvat ja verkosta ostetaan yhä useampia tuotteita, mikä vauhdittaa markkinan kasvua myös Suomessa. Uskomme aktiivisen verkkokauppaostamisen moninkertaistuvan lähivuosina, Finne jatkaa.

Yleisimmin ostetaan vaatteita ja kenkiä – ostoksia palautetaan harvoin ja pakkaukset kierrätetään

Suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista muiden maiden tapaan yleisemmin vaatteita, kenkiä ja asusteita (32 %). Suomalaisten ostoskoriin ulkomaisista verkkokaupoista päätyi alle keskiarvon mm. koruja ja kelloja, sekä leluja ja kodinkoneita (6 %).

Vain 6 % ulkomaisista verkkokaupoista ostaneista suomalaisista palautti ostoksensa, kun vastaava luku keskimäärin maailmalla on 9 %. Yli puolet suomalaisista (57 %) kierrättää ostostensa pakkausmateriaalit, mikä on keskimäärin muita maita enemmän (43 %).

Wish, eBay ja Amazon suomalaisten ykköspaikat

Suomalaisten ykköspaikat ulkomaisessa nettishoppailussa ovat: Wish (18 %), eBay (13 %), Amazon (10 %). Ostoksia tehdään paljon myös AliExpressissä (10 %) ja Zalandolta (9 %).

- Markkinapaikat kasvavat nopeasti, ja erityisesti Amazon ja Alibaba (Express) kasvattivat osuuttaan suomalaisten suosikkeina. Alibaba (AliExpress) ja Amazon ovat vielä suurempia monessa muussa Euroopan maassa, ja voivat kasvaa myös jatkossa nopeasti Suomessa. Globaalit markkinapaikat luovat erinomaisia mahdollisuuksia myös kotimaisille brändeille ja tuotteille kasvattaa myyntiään ulkomailla – esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa, Finne kertoo.

Korona kasvatti verkkokauppaostoja, kasvu jatkuu

Suomessa 36 % vastaajista kasvatti ostojaan kotimaisista verkkokaupoista koronan takia, ja vastaavasti 23 % ilmoitti kasvattaneensa ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.

- Korona nosti verkkokauppaa merkittävästi. Mielenkiintoista on ollut, että erityisesti pienet ja keskisuuret verkkokaupat ovat kasvaneet nopeimmin korona-aikana niin Suomessa kuin monessa muussakin Euroopan maassa, Finne taustoittaa.

Älypuhelin ahkerassa käytössä: sillä ostetaan ja seurataan toimitusta

Suosituimmat laitteet verkkokauppaostosten tekemiseen Suomessa olivat kannettava (34 %), älypuhelin (31 %) ja pöytätietokone (23 %). Älypuhelinten suosiminen on kasvanut huomattavasti vuodesta 2016 vuoteen 2020 (2016: 10 %, 2017: 17 %, 2018: 20 %, 2019: 28 %). Toimituksia myös seurataan aktiivisesti erilaissa sähköisissä kanavissa: 59 % seurasi paketin kulkua applikaatiolla tai verkossa.

Pakettiautomaatit suosittuja Suomessa ja Baltian maissa

Viro, Liettua, Suomi ja Latvia ovat pakettiautomaattien edelläkävijöitä maailmassa väkilukuun suhteutettuna. Virolaisista 96 %, liettualaisista 93 %, suomalaisista 87 % ja latvialaisista 87 % on vastaanottanut verkkokauppalähetyksen vähintään kerran pakettiautomaattiin viimeisen vuoden aikana. Vastaava määrä muissa maissa keskimäärin on 40 %.

Pakettia ollaan valmiita odottamaan pitempään, jos ympäristövaikutukset vähenevät

Suomalaisista verkko-ostajista 13 % on maksanut verkko-ostostensa ympäristöystävällisestä pakkauksesta ja 18 % ekologisemmasta toimituksesta. Vastaajia pyydettiin myös ottamaan kantaan useisiin ympäristöystävällistä toimitusta koskeviin lausuntoihin. 71 % olisi halukas vastaanottamaan paketin muutamaa päivää myöhemmin ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja 58 % oli sitä mieltä siitä, että vastaanottaisi paketin mieluiten hiilineutraalilla kuljetuksella.