Näytä kaikki tiedotteet

Tutkimus: Black Friday on loppuvuoden kauppapäivistä tunnetuin ja suosituin, neljäsosa suomalaisista aloittaa silloin joululahjojen ostamisen

Singles’ Day, Black Friday ja Cyber Monday ovat pikkuhiljaa vakiinnuttamassa paikkojaan loppuvuoden ostospäivinä. Yhdysvalloissa ja Euroopassa suositut Black Friday ja Cyber Monday ovat muuttaneet myös suomalaisten kulutuskäyttäytymistä jouluostoksissa. Ostospäivät näkyvät piikkeinä kauppojen myyntiluvuissa, erityisesti verkossa. Postin teettämän tutkimuksen mukaan Black Friday on päivistä tunnetuin ja suosituin Suomessa. Tutkimus toteutettiin lokakuun lopussa ja siihen vastasi yli tuhat suomalaista. 

”Joulusesonki on Postille vuoden vilkkainta aikaa, ja uusien kauppapäivien myötä näkyy selkeästi, että joululahjojen ostaminen aloitetaan entistä aiemmin. Poikkeuksellinen korona-aika siirsi joulukauppaa entistä enemmän verkkoon, ja viime vuonna erityisesti Black Friday -kampanjat olivat todella suosittuja. Tuore tutkimuskin tämän vahvistaa: Black Friday on meille suomalaisille tuttu, silloin tehdään paljon ostoksia, ja ostokset tehdään nimenomaan verkossa”, sanoo Tommi Kässi, joka vastaa Postin suurista kotimaisista paketti- ja verkkokauppa-asiakkuuksista.

Black Friday on suurin ja kaunein Suomessa: miltei kaikki tuntevat päivän, joka kolmas teki ostoksia

Black Friday keksittiin Yhdysvalloissa, ja sitä vietetään tänä vuonna perjantaina 26.11. Maailmalla kiinalaislähtöinen Singles’ Day taas on suosituin, ja se onkin kasvanut jo maailman suurimmaksi verkkokauppojen ostospäiväksi. Singles’ Daytä juhlitaan torstaina 11.11. Cyber Monday on vuonna 2005 keksitty verkkokaupan alepäivä, ja se on tänä vuonna maanantaina 29.11.

Suomessa loppuvuoden sesongin ostopäivistä ylivoimaisesti tunnetuin on Black Friday: 94 % kyselyyn vastanneista kertoi tehneensä silloin ostoksia tai tuntevansa päivän nimeltä. Naisista 97 % tunsi kauppapäivän vähintään nimeltä, miehistä 91 %. Cyber Mondayn tunsi noin puolet (52 %), samoin Singles’ Dayn (46 %).  

Black Friday sai myös suomalaiset kauppoihin: 30 % suomalaisista kertoi tehneensä useita ostoksia Black Fridayna viime vuonna. Se näkyi myös Postissa: viime vuonna Black Friday -viikolla toimitettiin ennätysmäärä paketteja, yhteensä 1,5 miljoonaa kappaletta. Cyber Mondaynä ostoksia teki 8 % ja Singles’ Dayna 4 %. Eniten Black Friday -tarjouksiin tarttuivat 18–24-vuotiaat (42 %) ja 35–44-vuotiaat (42 %). Cyber Mondayn tarjouksiin tartuttiin tasaisemmin läpi ikäryhmien: eniten ostivat 18–24-vuotiaat (14 %), 25–34-vuotiaat (13 %) ja 35–44-vuotiaat (16 %). Singles’ Dayna tehtiin vain joitain ostoksia läpi ikäryhmien.

Joululahjojen hankinta aloitetaan Black Fridayn tarjouksista

Sesongin kauppapäivät herättivät kiinnostusta etukäteen, ja erityisesti Black Friday herätti ostoaikeita: miltei puolet vastanneista (44 %) kertoi tutustuvansa etukäteistarjouksiin jo ennen kauppapäivää. Cyber Monday ja Singles’ Day etukäteistarjouksiin kertoi tutustuvansa 12 % ja 7 % vastanneista.

Myös ostoaikeet kohdistuivat samassa suhteessa: 20 % aikoi tehdä ostoksia Black Fridayna, 5 % Cyber Mondayna ja 2 % Singles’ Dayna. Black Friday -tarjouksista olivat erityisen kiinnostuneita 18–24-vuotiaat, joista 35 % kertoi aikovansa ostaa päivän tarjouksista. 55–64 vuotiaista 60 % kertoi, ettei aikonut ostaa mistään sesongin kauppapäivästä. Tarjouksista ostetaan paitsi itselle, myös läheisille: noin neljäsosa (26 %) vastanneista aloitti joululahjojen hankkimisen Black Fridaysta, erityisesti 18–24-vuotiaat (38 %) ja naiset (29 %).

Kauppapäivät ohjaavat erityisesti verkkokauppaan

Sesongin kauppapäivien osalta ostamisen painopiste on verkossa, erityisesti Black Fridayn osalta. Miltei puolet vastanneista (45 %) kertoi painottavansa Black Friday, Cyber Monday ja Singles’ Day ostoksissaan verkkokauppoja. Mitä nuorempi vastaaja, sen enemmän painottui verkko-ostaminen: 70 % 18–24 vuotiaista kertoi painottavansa sesongin kauppapäivissä verkko-ostamista.

Koronan vaikutus verkko-ostamiseen näkyi erityisesti naisissa ja nuorissa: noin joka neljäs (24 %) nainen ja joka kolmas (30 %) 18–24-vuotiaista kertoi koronan muuttaneen verkkokauppaostamistaan pysyvästi. Miltei joka neljäs (23 %) yli 65-vuotiaasta kertoi, ettei osta verkosta ollenkaan.

Postin teettämä kyselytutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa 19.-27.10.2021 ja siihen osallistui yhteensä 1 000 vastaajaa.