Näytä kaikki tiedotteet

Postin tutkimus: Koronan päättyminen ei näytä pysäyttävän verkkokaupan kehitystä – tulevaisuuden menestyjä on vihreä verkkokauppa

Suomalaiset ovat jatkaneet aktiivista nettiostamista: verkko-ostamisen määrä kasvoi keväällä 2021 viime vuoteen verrattuna. Naapurimaissa (Ruotsi, Viro, Latvia ja Liettua) kasvu on kuitenkin vielä suurempaa. Samalla vastuullisuuden merkitys on kasvanut, ja moni toivoo tekoja kuljetukseen ja lähetysten pakkausmateriaaleihin. Tiedot selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2021 -tutkimuksesta, joka toteutettiin nyt neljättä kertaa. Tutkimus antaa kattavan kuvan verkkokaupan tämänhetkisestä tilasta Suomessa.

Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässin mukaan koronan käynnistämä muutos verkko-ostamisen aktiivisuudessa on pysynyt korkealla tasolla, ja muutos on pysyvää. 

“Lähes 70 % suomalaisista verkko-ostajista ennakoi, että aikoo pitää verkko-ostamisen samalla tasolla ja jopa 16 % aikoo ostaa verkosta selvästi enemmän, joka tarkoittaa sitä, että mahdollinen koronatilanteen lieventyminen ei näytä pysäyttävän verkko-ostamisen kasvua. Vuonna 2025 hieman yli neljännes (28 %) suomalaisista verkko-ostajista uskoo ostavansa enemmän verkkokaupoista. Kasvusta huolimatta meillä Suomessa on kuitenkin kirittävää suhteessa naapurimaihin: suomalaisista verkko-ostajista noin kolmannes (31 %) arvioi lisänneensä tänä vuonna verkko-ostamista selvästi tai jonkin verran. Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa vastaava luku on selkeästi isompi: miltei joka toinen on lisännyt nettishoppailua”, kertoo Kässi.

Naapurimaiden aktiivisuus verkko-ostoksissa näkyy myös siinä, miten usein niitä tehdään: Ruotsissa 62 %, Liettuassa 59 %, Virossa 45 % ja Latviassa 43 % kuluttajista on ostanut viimeisen viikon aikana verkosta, kun taas suomalaisista vain 28 % on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen viikon aikana.

Suosituimmat ostoskategoriat ovat edelleen vaatteet, kengät ja asusteet sekä kodin elektroniikka ja tietotekniikka. Koronan myötä lisääntyivät erityisesti ruoan, juomien, elintarvikkeiden ja ravintola-annosten ostaminen.

61 % suomalaisista verkko-ostajista ostaisi enemmän verkosta, jos saisi ilmaisen toimituksen. Lisäksi ostamista lisäisivät nopeammat toimitukset (36 %), toimitusajankohdan valintamahdollisuus (32 %) sekä toimituspaikan läheisyys (31 %). Yli 70 % on kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen toimituksen.

Uudet toimitustavat kasvattavat suosiotaan: automaatti suosituin, kotiinkuljetus nousussa

Automaattien suosio verkko-ostosten vastaanottamisessa jatkaa kasvuaan. Miltei joka toinen suomalainen verkko-ostaja (54 %) valitsee automaatin mieluisimmaksi toimituspaikaksi. Automaatti on suosituin toimitustapa jokaisessa ikäryhmässä, mutta erityisesti sitä suosivat 35–49-vuotiaat. Automaateilta noutaminen koetaan nopeaksi ja helpoksi siksi, että ne sijaitsevat parhaiden liikenneyhteyksien päässä, arjen kulkureittien varrella.

Korona-aika on kuitenkin kasvattanut merkittävästi myös kotiinkuljetusten suosiota. Kotiinkuljetusta suositaan, kun halutaan säästää aikaa tai saada raskaat ja/tai kooltaan suuret toimitukset suoraan kotiovelle.  Yli 50-vuotiaat valitsevat kotiinkuljetuksen keskimääräistä useammin.

“Automaattien vahvistuva asema yhdistettynä kotiinkuljetusten suosion kasvuun on aika luonnollinen tutkimustulos. Toimitusten halutaan solahtavan osaksi arkea, ja silloin kun paketti on pieni, se on näppärä hakea kauppareissun varrelta. Kun taas tilauksen koko kasvaa ja kuljetettu tavara muuttuu raskaammaksi, paketti on mukava saada kotiovelle asti”, sanoo Kässi.

Tulevaisuuden menestyjä on vihreä verkkokauppa

Yli puolet (56 %) tutkimukseen vastanneista uskoo tulevaisuuden menestyjiä olevan verkkokaupat, jotka miettivät toimintansa ympäristövaikutuksia. Myös verkko-ostosten kuljetustavan toivotaan olevan ympäristönäkökulmasta kestävä (52 %). 44 % vastaajista pitää päästöttömyyteen pyrkimistä tärkeänä. 44 % vastaajista suosii verkkokauppoja, jotka käyttävät kierrätettäviä pakkausmateriaaleja. Halukkuus maksaa ympäristöystävällisistä kuljetuksista vaihtelee ikäryhmittäin: kaikkein halukkaimpia maksamaan ovat 18–24-vuotiaat (42 %). Vastuullisin kuljetusliike on suomalaisten verkko-ostajien mielestä Posti (19 %).

“Nuorten herkkyys ympäristöasioissa näkyy tässäkin tutkimuksessa. Mitä nuorempi vastaaja on, sen tärkeämpää on päästöttömyys, kierrätys, ympäristöystävällisyys ja ympäristövaikutusten arviointi. Se tietysti ilahduttaa ja samalla korottaa rimaa meille kaikille alan toimijoille. Hieman kärjistäen voisi sanoa, että nettiostamisen tulevaisuus on nuorisolta hyväksynnän saavissa vihreissä verkkokaupoissa”, sanoo Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn.

Tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Kantar TNS web-kyselynä kesäkuussa 2021. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–79-vuotiaat verkko-ostajat Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa. Tutkimuksessa vastaajien kokonaismäärä oli 2098 henkilöä Suomessa, 1231 henkilöä Ruotsissa, 564 henkilöä Latviassa, 516 henkilöä Virossa ja 513 henkilöä Liettuassa.

Lataa tutkimus käyttöösi täältä.