Näytä kaikki tiedotteet

Pieni renessanssi jatkuu – läheisiä haluttiin muistaa aiempaa enemmän perinteisellä kortilla myös ystävänpäivänä

Perinteisen kortin lähetysmäärät ovat kasvaneet viime vuoden ja kuluvan vuoden sesongeissa. Esimerkiksi viime jouluna määrä kasvoi 20 % edellisvuodesta, ja nyt Ystävänpäivänä kortteja lähetettiin 8 % edellisvuotta enemmän. Perinteinen kortti tavoittaa hyvin, ilahduttaa saajaansa ja kortilla on myös hyvä huomioarvo digitaaliseen viestintään verrattuna.

Ensimmäiset havainnot korttien kiinnostavuudesta ilahduttamisen keinona ja määrän kasvusta saatiin jo ennen viime joulua, kun veteraaneille ja sotiemme naisille lähetettiin ennätysmäärä kortteja itsenäisyyspäiväksi. Joulukorttitraditio piti myös pintansa.

- On hienoa, että perinteinen kortti on kokenut pienen renesanssin, uuden tulemisen. On mielenkiintoista kuulla lähettäjien mielipiteitä, mitä kaikkia vetovoimatekijöitä kortin lähettämisessä voikaan olla. Sen tiedämme jo aiempien tutkimustemme perustella, että saajat arvostavat perinteistä korttia. On mahdollista, että koronapandemia ja kotoilu-trendi ovat olleet myös osasyinä korttimäärien kasvuun, Tuija Åkerman Postin kuluttajapalveluista arvioi.

Posti oli jälleen mukana kampanjassa, jossa Ystävänpäivän tervehdyksiä kohdennettiin SOS-Lapsikylälle, HelsinkiMissiolle ja Rinnekodille. Kampanjassa rohkaistiin lähettämään kortteja ja ilahduttamaan myös sellaisia tahoja, joita ei henkilökohtaisesti edeltä tunne. Kampanja onnistui yhteistyökumppaneiden palautteen mukaan hyvin ja kortteja tuli runsaasti kuhunkin kohteeseen.

- Yli 15 000 saajaa sai ennestään tuntemattomalta lähettäjältä kortin, ennätyksellinen määrä tämäkin. Erityisen merkillepantavaa oli se paneutuminen, joilla kortteja oli valittu ja itse askarreltu. Korteissa haluttiin välittää henkilökohtaisia tunteita ja terveisiä, Tuija Åkerman kertoo.

Seuraava perinteinen korttisesonki on kevään juhlakausi.

- Kortti on niin sanotusti muodissa aina. Kortteja myös säilytetään, jätetään muistoksi juhlahetkistä ja niitä käytetään myös sisustuselementteinä. Vaikka kortti on muistamisen muotona vuosisatoja vanha, jokainen sukupolvi on vähän uudistanut sitä omanlaisekseen. Kortteja tuunataan ja postimerkit valitaan tarkoin, tai tehdään omakuvamerkkejäpostimerkkejä. Minä uskon, että perinteisellä kortilla, digitaalisilla korteilla ja someviesteillä on jokaisella oma paikkansa ja tarpeensa, Tuija Åkerman toteaa.