Näytä kaikki tiedotteet

Digitaalinen lähetysten seuranta osoitteellisille printtilähetyksille etenee Postissa hyvää vauhtia

Postin lajittelukeskuksissa on testattu kesän ja syksyn aikana menestyksellisesti seurantakoodien käyttöä tavallisissa osoitteellisissa kirjelähetyksissä, aikakauslehdissä ja mainoksissa. Testausta on tehty yhdessä painojen, postittajien sekä laite- ja järjestelmätoimittajien kanssa.

Koodin avulla voidaan yksittäinen lähetys tunnistaa Postin verkossa. Tällä hetkellä koodin tunnistaminen auttaa tuotantomme ohjaamisessa ja seurannassa. Jatkossa myös kirjeen vastaanottajat voisivat halutessaan hyödyntää digiseurantaa.

Testattavat uudet koodit ovat 2D-koodi tai ns. neliasentokoodi. Postittaja tai painotalo voi käyttää kumpaa tahansa koodityyppiä riippuen siitä, mikä sopii parhaiten heidän tuotteisiinsa ja tuotantoprosessiinsa. Koodin tietosisältö muodostuu merkkijonosta, jota voidaan tulkita vain Postin välineillä ja järjestelmillä, näin ollen koodien käyttö on tietoturvallista.

Postin tavoitteena on saada kaikkiin osoitteellisiin lähetyksiin koodit. - Loppuvuoden aikana työskentelemme tiiviisti Lajittelupalvelua käyttävien asiakkaidemme ja postittajien kanssa, jotta mahdollisimman moneen lähetykseen saadaan seurantakoodi, hankepäällikkö Pekka Luomajoki Postista kertoo.

Kirjeiden digitaalisen seurannan kehittäminen ja investoinnit moderniin lajitteluautomaatioon ovat osa Postin strategiaa pidentää paperisen viestinnän elinkaarta sekä parantaa postipalveluja. Digitalisaation avulla perinteinenkin posti voi pysyä merkityksellisenä tuotteena niin lähettäjälle kuin vastaanottajalle.

Paketeissa ja esimerkiksi kirjatuissa kirjeissä, pikakirjeissä ja postivakuutetuissa lähetyksissä lähetyksen kulun seuranta on ollut mahdollista jo vuosia. Asiakas voi seurata Postin verkkosivuilla ja mobiilisovelluksella lähetyksen kulkua Postin verkossa lähetystunnuksen avulla.

Asiakkaiden halu ja kiinnostus seurata sekä ohjata omien lähetystensä kulkua on kasvanut digitaalisten ja mobiilien välineiden myötä. Postin mobiilisovelluksilla onkin satoja tuhansia aktiivisia käyttäjiä kuukausittain.