Näytä kaikki tiedotteet

Posti: Vaasan alueen jakelukokeilussa osa päiväpostista jaettaisiin jo varhain aamulla

Posti suunnittelee jakelukokeilun aloittamista Vaasan alueella yhdessä aikakauslehtiä ja kirjeitä lähettävien yritysasiakkaidensa kanssa. Kokeilun aikana tutkittaisiin uudenlaisia jakelutapoja ja osa päiväpostista tulisi jo aamun sanomalehden aikataulussa.

- Haluamme löytää ketteriä ratkaisuja, joilla voimme osaltamme auttaa lehtien ja kirjeiden jakelukustannusten pitämistä kohtuullisina. Asiakkaidemme - niin lähettäjien kuin vastaanottajienkin - tarpeet muuttuvat, ja uskon että me postilaiset voimme löytää niihin ratkaisuja, sanoo johtaja Risto Savikko Postin Lehtipalveluista.

Kaksi päiväpostin mukana kulkevaa lähetystä kulkisi varhaisjakelun mukana

Kokeilun aikana osa päiväpostilähetyksistä eli yhden lehtitalon aikakauslehti ja yhden kirjeitä lähettävän yrityksen kirjeet jaettaisiin varhaisjakelun eli aamun sanomalehden aikataulun mukaan.

Muutos tapahtuisi kokeilun aikana vaiheittain. Ensivaiheessa aamulla jaettaisiin yhden lehtitalon aikakauslehti ja myöhemmin syksyllä yhden kirjeitä lähettävän yrityksen kirjeet.

Postinsaajilta kokeilu ei vaatisi mitään toimenpiteitä.

- Olemme hyvillämme, että asiakkaamme haluavat kehittää palvelujamme kanssamme. Kokeilut ovat meille postilaisille erittäin tärkeitä. Haluamme osaltamme varmistaa, että sanomalehdillä, aikakauslehdillä ja kirjeillä on mahdollisimman pitkä elinkaari, vaikka digiaikaa elämmekin, sanoo johtaja Risto Savikko Postin Lehtipalveluista.

Kokeilu alkaisi 31. toukokuuta ja kestäisi syksyyn 2019

Kokeilu aloitettaisiin 31. toukokuuta ja sen olisi tarkoitus kestää syksyyn 2019. Päätös kokeilun aloittamisesta tehdään henkilöstön kanssa käytävän vuoropuhelun jälkeen. Kokeilulla ei olisi vaikutusta henkilöstömäärään.

Kokeilun mahdollisesta aloittamisesta kerrotaan alueen asukkaille koteihin jaettavilla tiedotteilla.

Kokeilun tuloksia olisi tarkoitus tarkastella yhdessä yhteistyökumppaneidemme ja henkilöstön kanssa kokeilun päätyttyä ja tarvittaessa myös kokeilun aikana. Päätöksiä uuden palvelumallin jatkosta tehtäisiin vasta analysoinnin jälkeen.