Saavutettavuusselosteet Postin digitaalisille kuluttajapalveluille

Saavutettavuusselosteet Postin digitaalisille kuluttajapalveluille

Tältä sivulta löydät kaikki saavutettavuusselosteet Postin palveluille. Ennen selosteita kerromme saavutettavuuden huomioimisesta Postilla, lakisääteisistä velvollisuuksistamme, palautteen antamisesta, palautteen antamisesta, yhteystiedoista meille ja valvovalle viranomaiselle sekä saavutettavuuden varmistustyöstä Postilla.

Luettelo selosteista

Selosteet on laadittu seuraaville palveluille, jotka erotetaan toisistaan verkkodomainin tai jakelukanavan perusteella:

  1. Posti.fi verkkosivusto

  2. Oma.Posti.fi verkkosivusto ja OmaPosti mobiilisovellukset

  3. OmaPosti itsepalvelukioski

  4. My.posti.fi

  5. Asiakastiedot.posti.fi

  6. Verkkoposti.com

  7. Verkkokauppa.posti.fi

  8. Muuttoilmoitus-verkkopalvelu

Saavutettavuus ja Posti

Posti Oy pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajoitteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja kehitämme palveluita noudattaen saavutettavuusstandardeja.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Me Postilla pyrimme varmistamaan saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

  1. Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme.

  2. Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme.

  3. Organisaatiollamme on selkeät saavutettavuustavoitteet.

  4. Organisaatiollamme on saavutettavuuden laadunvarmistusmenetelmät.

  5. Testiryhmiin pyritään saamaan mukaan erilaisia ihmisiä.

Saavutettavuustyömme perustana olevat standardit

Tavoitteemme on täyttää voimassaolevan lainsäädännön (https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190306) viittaamat keskeiset tekniset standardit. Tämä tarkoittaa

  • standardia EN 301 549 sovelluksille ja itsepalvelukioskille, sekä yleisesti verkkosivuille ja

  • suositusta WCAG 2.1, taso AA erityisesti verkkosivuille.

Lakisääteiset velvoitteemme

Postin saavutettavuussääntelyn alaisiin yleispalveluihin sisältyy postimerkeillä maksetut kotimaan ja ulkomaan kirjepalvelut sekä ulkomaille lähetettävien käteismaksullisten pakettilähetysten palvelu Manner-Suomessa. Tämän lisäksi pyrimme tarjoamaan kuluttajille saavutettavia kotimaan pakettilähetyksiä, mutta yritysasiakkaille tarjotut sopimuspalvelut eivät kuulu peruspalveluvelvoitteen tai saavutettavuutta määrittelevän lainsäädännön piiriin.

Tarvitsetko apua digitaalisten palvelujen käytössä?

Mikäli koet saavutettavuusongelmien estävän sinua käyttämästä Postin digitaalisia palveluita, voit hoitaa asiasi myös Postin asiakaspalvelussa numerossa 0100 5577 (pvm/mpm).

Anna meille palautetta saavutettavuudesta

Jos havaitset digitaalisissa palveluissamme saavutettavuusongelmia, ole aina ensin yhteydessä meihin. Otamme mielellämme vastaan palautetta. Voit ottaa meihin yhteyttä joko lähettämällä postia osoitteeseen Postintaival 7 A, 00230 Helsinki tai sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@posti.com.

Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamiseen on 7 työpäivää.

Valvova viranomainen

Jos et ole tyytyväinen Postilta saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö.

Miten toimimme saavutettavuuden varmistamiseksi

Posti arvioi sivuston saavutettavuutta useilla menetelmillä, kuuntelee asiakaspalautetta ja ottaa saavutettavuuden huomioon kehitystyössä. Käyttämiämme arviointitapoja:

  • Itsearviointi,

  • Siteimprove Accessibility Report -työkalu ja

  • ulkopuoliset saavutettavuusasiantuntijat.

Tällä sivulla kuvattujen kuluttajapalveluiden saavutettavuusarvioinnit on suoritettu ulkopuolisten asiantuntijoiden toimesta viimeksi vuoden 2020 loppupuoliskolla. Tämän sivun selosteissa kuvataan arvioinnin jälkeisten parannusten jälkeistä saavutettavuustilannetta ja edelleen käynnissä olevia parannushankkeita.

Tekniset vaatimukset parhaalle käyttökokemukselle

Postin verkkopalvelut on suunniteltu tarjoamaan paras käyttäjäkokemus seuraavien selainten neljän viimeisimmän vakaan version kanssa:

  • Chrome, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android),

  • Firefox, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android),

  • Safari, (MacOS, iOS),

  • Edge (Windows),

Postin verkkosivustojen saavutettavuus ja toimiva käyttäjäkokemus perustuu seuraavien teknologioiden käyttöön:

  • HTML,

  • WAI-ARIA,

  • Javascript,

  • CSS

Pyrimme tukemaan myös seuraavien ruudunlukuohjelmien käyttöä:

  • VoiceOver (MacOS, iOS),

  • TalkBack (Android),

  • Microsoft Narrator ja NVDA (Windows)

Posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 21.9.2021

Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua osoitteessa https://www.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Pakettilähetysten ja postimerkkien ostaminen verkossa

Posti.fi tehtäviin ostoksiin liittyy ongelmia, jotka esiintyvät avustavia teknologioita käyttäville henkilöille. Nämä ratkotaan vuonna 2021.

Lähetysten seuranta

Lähetysten seurannassa on saavutettavuusongelmia näppäimistön ja ruudunlukijoiden käyttäjille. Ongelmia korjataan paraikaa ja odotamme niiden tulevan korjatuksi vuonna 2021.

Erilaisten asiointilomakkeiden käyttö

Posti.fi-sivustolla on on lukuisia lomakkeita, joiden avulla kuluttajat voivat tilata palveluita, irtisanoa palveluita, ilmoittaa muutoksista, ehdottaa postimerkkiaiheita ja niin edelleen. Jotkin näistä lomakkeista sisältävät ongelmia avustavien teknologioiden käyttäjille.

Lomakkeiden saavutettavuutta parannetaan. Joitakin Postin vanhan ilmeen mukaisia lomakkeita rakennetaan täysin uusiksi ja toisia korjataan. Korjausten odotetaan valmistuvan vuoden 2021 aikana.

PDF-tiedostot

Verkkosivusto sisältää PDF-tiedostoja, joilla on julkaistu tietoja kirjeiden lähettämisestä ja kansainvälisistä paketeista. Kaikki tiedostot eivät ole saavutettavia ja voivat aiheuttaa hankaluuksia ruudunlukijoiden käyttäjille. Pyrimme muuttamaan 23.9.2018 jälkeen julkaistut PDF-tiedostot saavutettaviksi vuonna 2021.

Ei-saavutettava sisältö

Lainsäädännön piiriin kuulumattomat osat

Tällä verkkosivustolla julkaistaan yritysasiakkaille sisältöä, joka ei kuulu Postin peruspalveluvelvoitteen piiriin eikä siten voimassaolevan lainsäädännön kannalta saavutettavuusvaatimusten piiriin. Vaikka edistämme myös tämän sisällön ja toiminnallisuuksien saavutettavuutta, ei esimerkiksi yritysasiakkaille suunnattuja sisältöjä ole sisällytetty tähän selosteeseen.

OmaPosti saavutettavuusselosteet

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 25.9.2019 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020

Tämä saavutettavuusseloste koskee seuraavia palveluita:

  • Verkkopalvelua osoitteessa https://oma.posti.fi

  • OmaPosti-mobiilisovellusta iOS-alustalle

  • OmaPosti-mobiilisovellusta Android-alustalle

Sovellukset ovat ladattavissa App Store ja Play Store kaupoissa (seloste koskee vain sovellusversiota 5 ja ylöspäin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Käyttäjät saattavat kohdata sivustolla saavutettavuusongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista ja suunnitelmistamme niiden korjaamiseksi.

Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä. Mikäli tarvitse apua sivuston käytössä, ole yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse.

Ole hyvä ja ota huomioon mobiilisovelluksia toistaiseksi koskeva poikkeus, joka on mainittu seuraavassa alaosiossa. Mikäli raportoit mobiilisovelluksia koskevista ongelmista, varmista että käytät sovelluksen uusinta versiota.

Posti päivittää Android-sovelluksen vuonna 2021 samalla parantaen sen saavutettavuutta. Uuden sovelluksen tunnistat versionumerosta 5. Applen laitteille suunnattu versio 5 on jo ladattavissa sovelluskaupasta. Myös Applen laitteiden käyttäjien on hyvä varmistua, että sovellus on päivitetty versioon viisi saavutettavimman kokemuksen takaamiseksi.

Palvelussa eteneminen

Palvelussa on ongelmia käytettäessä näppäimistöä ja ruudunlukijaa. Käyttäjä voi jumiutua johonkin näkymään ja joidenkin tietojen, kuten lähetystiedot, laskut tai kirjeet, saavuttaminen voi olla vaikeaa tai vaatia huomattavaa määrää näppäimistöllä askeltamista.

Lähetysten vastaanottaminen

Näppäimistöä käytettäessä lähestysten vastaanottamisen vastaanottajavalintojen tekeminen, kuten toimitusajan valinta, voi olla vaikeaa.

Sähköisten kirjeiden avaaminen

Sähköisiä kirjeitä toimitetaan PDF-muodossa, jotka voivat olla ei-saavutettavia. Olkaa hyvä ja tutustukaa alla olevaan huomautukseen kohtuuttomasta rasitteesta.

Ei-saavutettava sisältö

Lainsäädännön ulkopuolella

OmaPosti-sovellukset tulevat saavutettavuusvaatimusten piiriin 23.6.2021. Teemme jatkuvasti työtä sen eteen, että sovellukset ovat tällöin vaatimusten mukaisia ja päivitämme tämän selosteen kuvaamaan saavutettavuuden tilaa.

Kohtuuton rasite

Digitaalisten kirjeiden ja niiden esikatselukuvien kohdalla OmaPosti palvelu tarjoaa kuluttajille kolmansien osapuolien tuottamaa sisältöä. Posti suosittelee sisällöntuottajille kirjeiden toteuttamista saavutettavilla tekniikoilla, mutta emme voi teknisesti taata saavutettavuutta tai muokata kirjeitä kirjesalaisuutta rikkomatta. Vastaanottajat voivat siis saada kirjeitä PDF-muodossa, joka ei ole saavutettava. Teknisistä ja lainsäädännöllisistä syistä Posti katsoo, ettei se välityspalvelun toteuttajana voi valitettavasti taata välitettävän sisällön saavutettavuutta.

OmaPosti itsepalvelukioskin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020

Tämä saavutettavuusseloste koskee OmaPosti itsepalvelukioskia. Kioskilaitteet ovat julkisiin tiloihin kiinteästi asennettuja päätteitä kirjeiden ja pakettien lähettämiseen ja palauttamiseen. OmaPosti kioskia ei pidä sekoittaa Pakettiautomaattien itsepalvelupäätteisiin (kotimaan pakettipalvelut eivät kuulu Postin yleispalveluiden piiriin).

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä mikäli huomaat ongelman, jota ei ole mainittu.

Käyttöliittymän yläosat ulottumattomissa

Laitteen käyttäminen pyörätuolista käsin voi viedä näytön yläosaan sijoitetut toiminnallisuudet käyttäjän ulottumattomiin. Näitä ovat kielen vaihtamisen tai asiakaspalvelun videoyhteyden käynnistäminen. Videokeskustelussa pyörätuolissa istuja tai tavanomaista lyhyempi henkilö ei näy kuvassa. Asiaa korjataan vuonna 2021.

Tekstiä on vaikea nähdä

Laitteessa käytetään paikoin niin pientä tekstiä, että sen näkeminen voi olla vaikeaa. Ongelma korjataan 2021.

Ei vaihtoehtoa visuaaliselle käyttöliittymälle

Laite ei tällä hetkellä tarjoa vaikeasti näkövammaiselle tai sokealle henkilölle mitään tapaa käyttää palvelua. Tutkimme asiaa vuonna 2021 ja päivitämme selostetta tämän jälkeen. Suosittelemme toistaiseksi tästä ongelmasta haittaa kärsiviä asiakkaista asioimaan palvelupisteissämme tai puhelinpalvelussa.

My.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita osoitteessa https://my.posti.fi. Pyydämme lukijaa huomioimaan, että nämä palvelut ovat kausiluontoisia. Tästä johtuen tämän selosteen laatimishetkellä oleva tilanne ei välttämättä vastaa tilannetta enää myöhemmin sisällön muuttuessa ajankohdan mukaan.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet ja suunnitelmat niiden korjaamiseksi. Ole hyvä ja ota yhteyttä jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu.

Joulupukin Pääpostin sivut

Sivuilla on ongelmia jotka koskevat ruudunlukijan käyttäjiä, mukaan lukien puuttuvia videoiden tekstityksiä.

Nykyiset sivut poistuvat käytöstä tammikuussa 2021. Sivut uudistetaan ja saavutettavuusongelmat korjataan ennen sivuston julkaisemista uudelleen loppuvuonna 2021.

Haasteet lomakkeiden täyttämisessä

Lomakkeet eivät tarjoa käyttäjälle odotettua apua lomakkeiden täyttämisessä onnistuneesti ja virheettömästi.

Asiakastiedot.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020.

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita osoitteessa https://asiakastiedot.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu. Mikäli tarvitset apua asiakastietojen päivittämisessä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Tekstin ja grafiikkojen havaitsemisen vaikeus

Käytettyjen väriyhdistelmien (oranssi ja valkoinen) takia tekstin lukeminen ja kuvaajista selvän saaminen voi olla vaikeaa.

Sivujen navigaatio ja valikot poikkeavat Postin muista sivustoista

Tämä sivusto käyttää muista Postin sivuista poikkeavaa navigaatiota, mikä voi aiheuttaa sekaannusta.

Valmistelemme tällä hetkellä uutta palvelua korvaamaan nykyisen asiakastiedot-järjestelmän. Odotamme uuden järjestelmän tulevan käyttöön vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla, jolloin tässä mainitut ongelmat poistuvat.

www.verkkoposti.com saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020

Tämä saavutettavuusseloste koskee kuluttajapalveluja osoitteessa https://www.verkkoposti.com/e3/postinumeroluettelo

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Olemme listanneet seuraavaksi tunnetut saavutettavuuspuutteet. Ole hyvä ja ota yhteyttä jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu.

  1. Näppäimistön ja ruudunlukijan käyttäjillä postinumerohaun käyttäminen voi olla vaikeaa.

  2. Sivun väriyhdistelmät tekevät lukemisesta vaikeaa.

Tämän sivuston puutteita ei olla korjaamassa, sillä se poistuu käytöstä vuoden 2021 aikana. Korvaavat toiminnallisuudet toteutetaan Posti.fi-palveluun, niin että ne saavutettavia.

Verkkokauppa.posti.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 21.12.2020 ja päivitetty viimeksi 31.12.2020

Tämä saavutettavuusseloste koskee palveluita osoitteessa https://verkkokauppa.posti.fi.

Muodollinen saavutettavuusvaatimusten mukaisuus

Osittain vaatimusten mukainen: osa sisällöstä ei vastaa täysin vaatimuksia.

Tunnetut saavutettavuusongelmat

Palvelussa voi esiintyä saavutettavuuspuutteita. Tunnetut puutteet on listattu alla. Ole hyvä ja ota yhteyttä jos huomaat ongelman, jota ei ole mainittu. Mikäli tarvitset apua ostoksissa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse.

Pyrimme poistamaan merkittävimmät ongelmat vuoden 2021 alussa, mutta kaikkien ongelmien korjaaminen odottaa Verkkokaupan kokonaisuudistusta vuoden 2021 loppuun mennessä.

Lomakkeiden täyttäminen voi olla vaikeaa

Järjestelmä ei tarjoa riittävää tukea lomakkeiden täyttämiseen tehokkaasti.

Valikot voivat toimia hämmentävästi

Päävalikon toimintatapa voi häiritä näppäimistön ja ruudunlukijan käyttäjiä.

Navigoiminen ruudunlukijalla voi olla vaikeaa

Sivuilla on puutteellisesti nimiöitä ja epäloogisesti järjestettyjä käyttöliittymäelementtejä, mikä vaikeuttaa sen toiminnan ymmärtämistä. Sivuilla on käytetty kuvia tai graafisia elementtejä, joilla ei ole kunnollisia nimiä. Jotkin tekstikappaleet saatetaan lausua väärällä kielellä.

Näppäimistön käytön puutteelliset vihjeet

Näppäimistön käyttöä vaikeuttaa erottuvien visuaalisten vihjeiden puute. Käyttäjä ei ehkä havaitse mikä elementti on milloinkin valittuna.

Muuttoilmoitus-verkkopalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste on tehty ensimmäisen kerran 10.9.2020 ja päivitetty viimeksi 16.4.2021.

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten muuttoilmoitus-verkkopalvelussanoudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Digi- ja väestötietovirasto sekä Posti. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujen kehityksessä. Palvelujen saavutettavuutta arvioidaan säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitystyötä.

Miten saavutettavia sivut ovat?

Tämä verkkopalvelu täyttää suurelta osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit(WCAG-kriteeristö 2.1). Verkkopalvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi.

Vastaamme mahdollisimman pian tai viimeistään kahden viikon sisällä. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella saavutettavuus(at)dvv.fi.

Saavutettavuuden valvonta

Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto Saavutettavuuden valvonnan yksikkö www.saavutettavuusvaatimukset.fi saavutettavuus(at)avi.fi puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Verkkopalvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava. Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia:

Sisällön saavutettavuus

  • Kaikkea sisältöä ei ole jäsennetty kuvaavilla otsikoilla, ja otsikkohierarkia ei ole johdonmukainen. (WCAG 2.4.6)

  • Kaikki linkkitekstit eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.4)

  • Kuvien sisältämää tietoa ei ole esitetty tekstivastineena. (WCAG 1.1.1)

  • Osa palvelun sisällön ymmärtämisestä ja hallitsemisesta perustuu vain yhteen aistihavaintoon. (WCAG 1.3.3. ja 1.4.1)

Visuaalisen ilmeen saavutettavuus

  • Kaikilla väriyhdistelmillä ei ole riittävää kontrastia. (WCAG 1.4.3 ja 1.4.11)

  • Näppäimistökohdistin ei erotu visuaalisesti. (WCAG 2.4.7)

  • Rakenteen saavutettavuus

  • Navigaatio ei ole kaikilta osin selkeä. (WCAG 2.4.5. ja 3.2.3)

  • Sisällön lukemisjärjestys ja näppäimistökohdistimen askellusjärjestys ei ole kaikilta osin johdonmukainen. (WCAG 1.3.2 ja 2.4.3)

  • Verkkopalvelun lomakkeet eivät ole kaikille selkeitä ja saavutettavia. (WCAG 2.1.4, 3.2.4., 3.3.1, 3.3.2 ja 3.3.3)

Tekninen saavutettavuus

  • Jokaisella verkkosivulla ei ole kuvaavaa nimeä. (WCAG 2.4.2)

  • Verkkosivujen (ja sen erikielisten osien) kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.1 ja 3.1.2)

  • Verkkosivun semanttinen rakenne ei ole kaikilta osin oikein. (WCAG 1.3.1, 4.1.1 ja 4.1.2)

  • Kaikki toiminnallisuus ei ole saavutettavissa näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1 ja 2.1.2)

  • Palvelu ei mukaudu kaikilta osin eri suurennoksille, näytöille, näytön orientaatioille ja tekstin sijoittelulle. (WCAG 1.3.4, 1.4.4, 1.4.10 ja 1.4.12)

  • Kaikki vihjesisältö (tooltips) ei ole hallittavissa. (WCAG 1.4.13)

  • Käyttöliittymäkomponentit ja lomakkeet eivät ole kaikilta osin ohjelmallisesti ymmärrettäviä. (WCAG 1.3.5., 2.4.5, 2.5.3, 3.3.2 ja 4.1.3)

Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2020-2021 aikana.

Kohtuuton rasite

Seuraava sisältö ei ole saavutettavissa, koska siihen sovelletaan tilapäisesti lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 8 pykälässä tarkoitettua poikkeusta kohtuuttoman rasitteen vuoksi.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Verkkopalvelussa on videosisältöjä, jotka eivät ole saavutettavia. Osasta videosisällöistä puuttuu tekstitys tai kuvailutulkkaus. Ennen 23.9.2020 julkaistua videosisältöä ei lain mukaan tarvitse tehdä takautuvasti saavutettavaksi tai poistaa verkkosivustolta.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Verkkosivuston saavutettavuutta on arvioinut kolmannen osapuolen (tai Digi- ja väestötietoviraston hankkima) saavutettavuusasiantuntija säännöllisesti osana suunnittelu- ja kehitysprosessia.