Skip to main content

Lähetyksen seuranta

Seuraa lähetyksesi kulkua Postin lähetyksen seurannalla.

Lähetysten kulkua voi seurata lähetystunnuksella Postin verkkosivujen lähetyksen seurannassa sekä OmaPosti-sovelluksessa. Mobiilisovelluksessa, saat tietoa lähetyksen kulusta notifikaateilla. Saat saapumisilmoituksen, kun lähetys on noudettavissa.

Vain lähetystunnukselliset lähetykset, kuten esim. paketit ja kirjatut kirjeet, ovat seurattavia. Tavallisissa kirjelähetyksissä ei ole seurantaa, eikä niitä sen vuoksi pystytä paikantamaan. Tarkista tarvittaessa vastaanottajalta, onko hän saanut kirjeen.

Lähetysten seurantaan uusia paketin vastaanottajaa helpottavia palveluita

Voit itse ohjata sinulle tulevia paketteja sinulle sopivimpaan Postin automaattiin tai muuhun palvelupisteeseen. Saat palvelut käyttöösi aktivoimalla Oma noutopiste palvelun. Asiakkaana sinut tunnistetaan vahvasti rekisteröitymisvaiheessa ja samalla annat oman matkapuhelinnumerosi, jonka vielä vahvistat ennen käyttöönottoa. Näin voimme luottaa siihen, että numero on oikein ja sinulla on oikeus tehdä pakettiin liittyviä muutoksia. Yksi käytetyimmistä palveluistamme - lähes 30 miljoonaa kävijää vuonna 2017 - on lähetysten seuranta. Palvelua voi käyttää joko kirjautumalla tai ilman kirjautumista Postin verkkosivujen tai Postin mobiilisovelluksen kautta. Voit tehdä ja maksaa paketin vastaanottamiseen liittyviä toimeksiantoja suoraan lähetysten seurannan kautta.

Palvelujen käyttö on mahdollista paketin vastaanottajille, jotka ovat kirjautuneet Postin asiakkaiksi. Palvelussa maksutapana ovat samat vaihtoehdot kuin lähettämisen verkkopalvelussa eli verkkopankki, luottokortti ja Nordean siirtomaksu.

Lisää matkapuhelinnumero ja vastaanota saapumisilmoitus nopeammin

Kirjautuneena asiakkaana voit lähetysten seurantapalvelussa lisätä itse matkapuhelinnumeron pakettiin. Saat sen jälkeen tekstiviesti-ilmoituksen paketin saapumisesta. Tämä koskee myös paketteja, joista muutoin tulisi paperinen saapumisilmoitus. Esimerkiksi useimmat ulkomaiset lähettäjät eivät toimita Postille vastaanottajan sähköisiä yhteystietoja, jolloin näistä paketeista voidaan lähettää vain paperinen saapumisilmoitus. Nämä lähettäjät toimittavat lähetystunnuksen usein sähköpostitse vastaanottajalle. Lähetyksen vastaanottaja/asiakas voi siis kirjautua palveluumme, lisätä itse saamansa lähetystunnuksen ja liittää lähetystietoihin oman puhelinnumeronsa (Lisää puhelinnumero -painike). Huom. Aivan kaikista lähetyksistä ei vielä tällä hetkellä ole mahdollista saada tekstiviestillä saapumisilmoitusta. Posti tulee lisäämään tekstiviesti-ilmoituksia vuoden 2018 aikana eri palveluille. Kun käytät Postin mobiiliapplikaatiota ja lisäät puhelinnumeron, sinun on aina mahdollista seurata paketiasi.