Posti vastaa nopeasti lisääntyneeseen kysyntään – viime viikolla jaettiin yli miljoona pakettia

08.04.2020

Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on kasvattanut verkkokauppaa ja samalla pakettien määrää hyvin lyhyessä ajassa ennakoitua suuremmaksi. Viime viikolla Postin kautta kulki yli miljoona pakettia. Postissa on lisätty resursseja suuren pakettimäärän käsittelyyn.

Verkkokauppa kasvaa huomattavasti normaalia nopeammin poikkeusolojen takia. Useat kauppiaat tarjoavat asiakkailleen tässä tilanteessa kotiinkuljetukset maksutta, mikä on lisännyt erityisesti kotijakelun kysyntää.

- On tärkeää, että kotona olemista voidaan helpottaa kotiinkuljetuksilla tässä tilanteessa. Postin kautta kulkee tavaraa, ruokaa ja perinteistä postia. Olemme lisänneet henkilöstön ja kuljetusten määrää sekä ottaneet käyttöön uusia pakettien käsittelytiloja, jotta palvelut pystytään tuottamaan mahdollisimman normaalilla tavalla, kertoo Postin poikkeustilannejohtaja Jarmo Ainasoja.

- Suuri kysyntä, joka tuli meille yllättävän nopeasti, on valitettavasti aiheuttanut pääkaupunkiseudulla Kotipakettien osalta alueellista viivettä, olemme siitä pahoillamme. Lisäresurssien käyttöönoton pitäisi korjata tilanne viimeistään ensi viikolla. Viive on johtunut suuresta pakettien määrästä, Jarmo Ainasoja sanoo.

Koronatilanne ei ole toistaiseksi juurikaan vaikuttanut Postin palveluihin – paketteja lajitellaan ja kuljetetaan noutopisteisiin ja koteihin pääsiäisviikonloppunakin

Postin palveluja tuottaa yli 20 000 henkilöä eri puolilla Suomea erilaisissa palvelutehtävissä. Postilaisten rinnalla työskentelee kumppaniemme henkilöstöä muun muassa kuljetuksissa ja palvelupisteissämme. Paketteja ja tavaroita kuljettaa yli 400 paikallista kuljetusyritystä ja yli 800 kumppania ylläpitää Postin palvelupisteitä. Postin tehtävänä on turvata palvelut myös poikkeustilanteissa.

- Olemme jo lisänneet resursseja ja lisäämme niitä edelleen. Perjantai on pyhäpäivä, mutta paketteja lajitellaan ja niitä kuljetetaan noutopisteisiin jälleen lauantaina sekä osassa maata poikkeuksellisesti myös sunnuntaina. Kotipaketteja kuljetetaan myös lauantaina. Tarkoituksenamme on avata myös väliaikaisia pakettien noutopisteitä ensi viikolla, tästä kerromme lisää lähipäivinä, Jarmo Ainasoja kertoo.

Poikkeustilanteen takia joissakin palveluissa on paikallisia tai yksittäisiä muutoksia, jotka johtuvat joko maakohtaisista rajoituksista, sijaintikiinteistöjen sulkemisesta koronan takia tai muista erityistilanteista. Näistä kerrotaan Postin verkkosivuilla päivittäisessä tiedotteessa ja kohdassa Usein kysytyt kysymykset.

Henkilöstön ja asiakkaiden terveys etusijalla – työt tehdään viranomaisten ohjeiden mukaisesti

- Ensisijainen tehtävämme on turvata henkilöstömme ja asiakkaidemme terveys sekä turvallisuus. Saamme päivittäin tietoa viranomaisilta ja terveydenhuollosta. Palvelujen osalta on ilo sanoa ja kiittää henkilöstöämme sekä rinnallamme työskenteleviä siitä, että kaikki toimii tällä hetkellä hyvin, poikkeustilanne huomioiden. Varaudumme ja teemme yhdessä kaikkemme, että pystymme jatkossakin pitämään palvelut käynnissä, Jarmo Ainasoja sanoo.

Erilaisiin poikkeustilanteisiin varautuminen on Postissa normaali toimintatapa. Postin moniammatillinen poikkeustilanneryhmä toimii 24/7/365. Posti toimii nyt Suomen viranomaisten (THL, STM) ohjeistuksen mukaisesti ja suojaa henkilöstönsä sekä asiakkaittensa terveyttä näiden ohjeiden mukaisesti.

Lue myös: Postin kysely verkko-ostamisesta koronakriisin aikana