Posti: Remonttitaloissa postinjakeluun voi tulla muutoksia

17.04.2020

Kun kerrostalossa on remontti, lähetyksiä ei aina päästä jakamaan normaaliin tapaan postiluukkuun. Silloin lähetykset joudutaan siirtämään noudettavaksi Postin palvelupisteestä tai postinsaaja voi tehdä määräaikaisen edelleen lähetyksen toiseen osoitteeseen.

Pelkästään pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä noin sata kiinteistöä, joissa tehdään isoja saneerauksia. Ne estävät sanomalehtien varhaisjakelun sekä muun postinjakelun ainakin ajoittain remontin aikana.

- Joskus postia ei voi jakaa, koska liikkumista rappukäytävässä on rajoitettu, huoneistojen ovet ovat kunnostettavina tai niitä ei ole lukittu. Huomioimme myös henkilöstömme työturvallisuuden eli liikkuminen rappukäytävässä remontin keskellä ei saa vaarantaa turvallisuutta, kertoo aluepäällikkö Tomi Huhtala Postista.

Tomi Huhtala vinkkaa, että postinsaajien on tärkeää tarkistaa viimeistään remontin alettua talon ilmoitustaululta, isännöitsijältä tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta, onko postinkulkuun sovittu muutoksia, jos tieto ei ole muutoin heitä tavoittanut.

- Joskus asukkaat eivät ole havainneet, että taloyhtiössä on tehty päätös postinjakelun muutoksesta. Jos remontin aikana kotiin ei enää tulekaan postia, voi asiaa tarkastamatta tehdä johtopäätöksen, että kysymyksessä on virhe. Näin ei kuitenkaan ole, vaan taloyhtiön kanssa on sovittu muutoksesta, Tomi Huhtala kertoo.

Viisi vinkkiä isännöitsijöille, taloyhtiöille ja asukkaille

1. Kun taloyhtiö suunnittelee saneerausta, on jo suunnitteluvaiheessa hyvä olla yhteydessä Postiin. Tällöin taloyhtiölle voidaan etsiä sopivin toimintatapa, jotta postinkulku häiriintyisi mahdollisimman vähän.

2. Isännöitsijän tai taloyhtiön kanssa sovitaan menettely, miten asukkaille kerrotaan postinjakelun muutoksesta. Yleensä Posti kiinnittää ilmoitustaululle asiasta tiedotteen, josta löytyvät ohjeet asukkaille. Isännöitsijä voi jakaa myös huoneistokohtaisen tiedotteen ja käyttää myös sähköisiä kanavia.

3. Jos remontin päättymispäivä on ennakolta tiedossa, palautuu postinjakelu automaattisesti ko. päivän jälkeen normaaliksi. Joskus taloyhtiössä voidaan päätyä luukuttomiin oviin, jolloin postit jaetaan alakerrassa oleviin asuntokohtaisiin lokerikkoihin.

4. Jos asukas ei halua noutaa postejaan taloyhtiön kanssa sovitusta Postin palvelupisteestä, voi hän tehdä määräaikaisen edelleenlähetyksen toiseen osoitteeseen. Jos asukas ei enää palaa remontin jälkeen samaan osoitteeseen, tulee tehdä osoitteenmuutos.

5. Postia jakaa Postin lisäksi 16 muutakin jakeluyritystä. Taloyhtiön pitää sopia remontin aikaisista postinkulkuun liittyvistä muutoksista jokaisen yrityksen kanssa erikseen. Jokainen jakeluyritys vastaa omasta palvelustaan. Traficom ylläpitää postitoimintarekisteriä.