EU:n ulkopuolelle lähetettävien tavaralähetysten sisällöstä vaaditaan entistä tarkemmat ennakkotiedot

14.04.2020

Kansainvälisen sopimus- ja lainsäädäntöuudistuksen mukaan EU:n ulkopuolelle lähetettävistä tavaraa sisältävien postilähetysten (kirjeet ja paketit) sisällöstä vaaditaan entistä tarkemmat ennakkotiedot. Uudistus astuu voimaan täysimääräisenä vuoden 2021 alusta. Muun muassa Yhdysvaltojen tulli- ja rajavartiolaitos on jo nyt tiukentanut kansainvälisten postilähetysten tarkastuksia. Varmistaaksesi jatkossakin sujuvan tavaralähetyksien toimitusketjun EU:n ulkopuolelle, suosittelemme toimittamaan vaadittavat tiedot Postille jo nyt.

Toimi näin lähettäessäsi tavaralähetyksiä EU:n ulkopuolelle

Sopimusasiakkaat

Toimita Postille EDI-viestillä CN22 tai CN23 tulliluettelon edellyttämät tiedot, lähetyksen arvosta riippuen. Asiakirja tulee myös kiinnittää lähetyksen päälle.

Lähetyksen sisällöstä vaaditaan seuraavat tiedot:

• Lähettäjän täydelliset tiedot ja osoite, sisältäen myös yrityksen nimen CN23 tulliluettelossa
  • Vastaanottajan täydelliset tiedot ja osoite, sisältäen myös yrityksen nimen CN23 tulliluettelossa
  • Tarkka tavaran englanninkielinen kuvaus ja määrä, esim. men´s cotton shirt, 2 pcs
  • Kunkin tavaran paino kiloina, esim. edellä mainitut paidat, yhteensä 0,450 kg
  • Tavaran arvo ja valuutta, esim. 48,60 EUR
  • Lähetyksen kokonaispaino

Lähettäjän on myös vahvistettava tiedot tulliluetteloon päiväyksellä ja allekirjoituksellaan tai hyväksymällä tiedot verkkopalvelussa.

Lähetyksen sisällöstä voi ilmoittaa myös seuraavat asiat, jotka eivät ole pakollisia:

• Tullin tariffinumero (vähintään kuusi numeroa). Tariffinumerolla on erityistä merkitystä kaupallisessa tarkoituksessa lähetettävissä lähetyksissä.
  • Tavaran alkuperämaa. Tiedolla on erityistä merkitystä kaupallisessa tarkoituksessa lähetettävissä lähetyksissä.
  • Lähetyksen kokonaisarvo ja valuutta

Seuraamattomat kirjelähetykset

Sopimusasiakkaiden lähettämiin seuraamattomiin tavaraa sisältämiin kirjelähetyksiin, ja ovat osoitettuja EU-alueen ulkopuolelle, tulee liittää viivakoodillinen CN22-tulliluettelo, jolla tavarasisältö ilmoitetaan. Asiakirja tulee myös kiinnittää lähetyksen päälle.

Käteisellä maksavat

Käteisellä maksavien asiakkaiden tavaralähetysten sisältötiedot ilmoitetaan tulliluettelolla CN22 tai CN23, kun lähetys on menossa EU:n ulkopuolelle. Pakettilähetyksissä tarvittavat tiedot välitetään sähköisesti joko paketin lähettämisen verkkopalvelun kautta tai Postin palvelupisteestä lähetettäessä. Lisäksi tavaraa sisältäviin kirjelähetyksiin tulee liittää ja täyttää viivakoodillinen CN22- tai CN23-tulliluettelo. Asiakirja tulee myös kiinnittää lähetyksen päälle.