Postin kysely: Liki viidennes suomalaisista lisännyt verkko-ostamista koronakriisin aikana

09.04.2020

Lähes viidennes suomalaisista kertoo lisänneensä verkko-ostamistaan koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana, ilmenee Postin teettämästä Kantar TNS:n kyselystä. Eniten ostamistaan ovat lisänneet 18-34 -vuotiaat, mutta kasvua näkyy selkeästi kaikissa ikäryhmissä.  Postissa pakettimäärät ovat kasvaneet huimasti ja viime viikolla Posti toimitti asiakkailleen yli miljoona pakettia.

Koronan aiheuttama poikkeustila on tehnyt selkeän piikin suomalaisten verkko-ostoskäyttäytymiseen. Verkko-ostaminen on lisääntynyt viime viikkoina kaikissa ikäryhmissä. Tiedot selviävät Postin teettämästä TNS Kantarin kyselystä, johon vastasi maalis-huhtikuun vaihteessa yhteensä noin 1 000 suomalaista. Vastaajat edustavat kattavaa otosta suomalaisista.

- Verkkokaupasta on tullut lyhyessä ajassa hyvin merkityksellinen, kun ihmiset pysyttelevät kotona ja haluavat silti tehdä erilaisia hankintoja arkeensa. Aikaisempien tutkimuksiemme mukaan noin puolet suomalaisista on ostanut jotain vähintään kerran kuukaudessa verkosta ja nyt yhä useampi tulee ostamaan joka viikko jotain verkosta, arvioi Postin kotimaan pakettiliiketoiminnasta vastaava johtaja Arttu Hollmérus.

Eniten verkko-ostamistaan on lisännyt ikäryhmä 18-34-vuotiaat, joiden verkkokauppakäyttäytyminen on muutenkin aktiivisinta. Mutta myös vanhimmassa ja verkkokauppaa normaalioloissakin vähiten käyttävässä kohderyhmässä 65-79 -vuotiaissa 12% kertoo poikkeustilanteen lisänneen verkko-ostamistaan. Alueittain tarkasteltuna eniten verkko-ostamista on lisätty pääkaupunkiseudulla (27%), mutta myös harvaan asutuilla alueilla kasvu on ollut viidenneksen luokkaa (18%).

Tuoteryhmittäin tarkasteltuna verkko-ostaminen on lisääntynyt lähes kaikissa tuoteryhmissä. Kotona vietetty aika ja eristys näkyy selkeästi erityisesti siinä, että voimakasta kasvua on ruuan, lääkkeiden ja erilaisten pelien, harrastustuotteiden ja kirjojen kaupassa.

Postin kyselyssä verkko-ostaminen oli rajattu tarkoittamaan tavaran tilaamista verkkokaupoista ja esimerkiksi palveluiden ja digitaalisten sisältöjen tilaaminen oli rajattu kyselyn ulkopuolelle.

 

Posti toimitti yli miljoona pakettia viikossa

Kova kysyntä haastaa verkkokauppiaita erityisesti varastojen ja logistiikan osalta. Kyselyssä 12 % vastaajista kertoi, että ostaminen verkosta ei onnistunut, sillä tuote tai tavara oli loppunut tai kuljetusta ei ollut saatavilla.

- Postin pakettivolyymit ovat kasvaneet merkittävästi koronakriisin myötä ja esimerkiksi viime viikolla toimitimme yli miljoona pakettia. Myös kotipaketin määrät ovat moninkertaisia aikaisempaan verrattuna. Nopeasta kasvusta huolimatta olemme onnistuneet nostamaan kapasiteettia koko maassa, mutta joudumme tekemään poikkeusjärjestelyjä saadaksemme kaiken perille. Työllistämme satoja alihankkijoita ja teemme kaikkemme, jotta pystymme tukemaan suomalaista kauppaa tässä vaikeassa tilanteessa, sanoo Hollmérus.