Postin nimissä liikkeellä huijausviestejä - älä reagoi, älä klikkaa yllättäviä linkkejä (päivitetty 27.3.)

23.03.2020

Erilaisia huijausviestejä on liikkeellä yhä enemmän, myös Postin nimissä. Uusimmat huijausviestit on kirjoitettu hyvällä suomen kielellä ja näyttävät monelta osin hyvin erehdyttävästi aidoilta. Viesteissä voi olla myös Postin logo.

Yleisimmin huijaukset ovat tekstiviesti- että sähköpostihuijauksia. Huijausviestien sisällöt vaihtelevat, usein niissä kerrotaan saapuneesta lähetyksestä, voitetusta palkinnosta tai maksamattomasta kuljetusmaksusta.

Tekstiviestihuijaus voi tulla puhelimeen samaan viestiketjuun ja ikään kuin samalta lähettäjältä kuin aidot saapumisilmoitusviestit.

Huijauksia tehtaillaan tyypillisesti tunnettujen yritysten nimissä. Lisätietoa verkkohuijauksista ja apua huijausviestin tunnistamiseen löydät Kuluttajaliiton Huijausinfo-sivuilta.

Tässä on muutama tärkeä tieto heti avuksesi:

• Huijausviestejä ei kannata avata. Henkilö-, pankki- tai käyttäjätietoja tietoja ei kannata ikinä luovuttaa, jos ei ole täysin varma viestin lähettäjästä. Poista viesti avaamatta.
  • Jos epäilet Postilta saadun viestin aitoutta lähetykseen liittyen, voit varmistua siitä katsomalla lähetystunnuksella tiedot lähetyksen seurannasta.
  • Kun törmäät epäilyttävään viestiin, älä ryhdy mihinkään viestissä pyydettyihin tai edellytettyihin toimenpiteisiin äläkä vastaa sähköpostiin.
  • Postin aidossa saapumisilmoituksessa kerrotaan noutopaikka osoitetietoineen, ilmoitukset eivät kehota antamaan lisätietoja. Postiennakkolähetysten osalta Postin lähettämissä viesteissä on linkki, jonka kautta pääsee maksamaan postiennakon. Postiennakko on maksettava ennen kuin lähetyksen vastaanottaja saa lähetyksen lokerokoodin.
  • Voit itse seurata tilaamiesi pakettien kulkua OmaPosti-sovelluksessa ja verkkosivuillamme posti.fi.
  • Postilla ei ole käynnissä kampanjaa, johon osallistumalla voisit voittaa jotain tai saada alennusta.