Posti: Inhimillisiä vahinkoja voi sattua, mutta tahalliselle ohjeiden vastaiselle toiminnalle on nollatoleranssi

28.02.2020

Postinjakelu on ihmisten tekemää työtä ja joskus tapahtuu vahinkoja, joista on harmia asiakkaille. Luotettavuus on ollut Postissa tärkeä asia jo lähes 400 vuoden ajan, ja sitä se on edelleen.  Vahingot ja virheet käydään aina niiden tapahtuessa läpi ja mietitään, miten niiden toistuminen voidaan jatkossa estää. Hyvä työhön perehdyttäminen on tärkeä osa ennaltaehkäisyä. Tahalliselle ohjeiden vastaiselle toiminnalle Postissa on nollatoleranssi.

- Olen todella ylpeä meidän ammattilaisista postinjakelussa. Postinjakajillamme on tärkeä luottamustehtävä. Pidempään talossa työskennelleet ovat ehtineet kartuttaa suuren määrän asiakkaiden palvelussa tarvittavaa tietoa ja osaavat myös ennakoida erilaisia tilanteita. Uuden henkilöstön osalta perehdyttäminen on meillä avainasemassa, jotta työ sujuisi miellyttävästi ja asiakkaille harmia aiheuttavilta virheiltä ja toimintatavoilta vältyttäisiin, sanoo Tomi Huhtala Postista.

Jos odotettua lähetystä ei kuulu, asia otetaan tutkintaan

Jos odottamaasi lähetystä ei kuulu, pikainen palautteen antaminen on erittäin tärkeää. Silloin tilannetta päästään selvittämään mahdollisimman nopeasti. Usein tilanne pystytään ratkaisemaan, mutta joskus kysymyksessä voi olla myös yksittäisen henkilön ohjeiden vastainen käytös.

- Meillä Postissa on nollatoleranssi kaikelle ohjeiden vastaiselle toiminnalle, sellainen epäilyskin otettaan vakavasti ja tutkitaan. Vahinkoja sattuu meille itse kullekin joskus, mutta jos vahinko osoittautuu tahalliseksi, sitä emme hyväksy. Asiakkaidemme luottamuksen arvoinen työ on meille postilaisille kunnia-asia, josta emme tingi, Tomi Huhtala painottaa.

Posti tekee yhteistyötä viranomaisten kanssa, jos kysymyksessä on epäilys väärinkäytöksestä ja sen tutkinnasta. Jos Postin työntekijä tai Postin kumppanin työntekijä tuomitaan työssä tehdystä väärinkäytöksestä, hän ei voi enää työskennellä Postin tehtävissä. Mahdollisista korvauksista käydään keskustelu asiakkaan kanssa tapauskohtaisesti.

Jos ulkopuoliset aiheuttavat vahinkoa Postin asiakkaiden lähetyksille, asiasta tehdään aina rikosilmoitus

Joskus lähetys voi olla kadoksissa esimerkiksi sen vuoksi, että postinjakajan koko pyörä laukkuineen on varastettu tai jakelukärrystä on viety lähetyksiä. Posti tekee tällöin tapahtuneesta aina rikosilmoituksen poliisille ja ilmoittaa tapahtuneesta asiakkailleen muun muassa kotiin jaettavalla tiedotteella.

- Nämä tilanteet ovat onneksi hyvin harvinaisia, mutta pääkaupunkiseudulla niitäkin on tapahtunut suhteessa enemmän kuin muualla Suomessa. Olemme kiitollisia kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet havainnoistaan, jos ulkopuoliset ovat postinjakajan pyörän tai jakelukärryn kimpussa. Kysymyksessä ovat tärkeät lähetykset, joihin ei lain mukaan ole kenelläkään ulkopuolisella asiaa, Tomi Huhtala muistuttaa.

Valitettavasti lukitsemattomat, postinsaajien omat postilaatikot ovat joskus myös joutuneet väärinkäytösten kohteiksi. Tällöin laatikon omistajan tulee tehdä rikosilmoitus suoraan poliisille.