PAU:n lakot viivästyttävät vielä pientä osaa lähetyksistä loppuviikon aikana - arviot vaikutuksista täsmentyvät (PÄIVITETTY klo 17.00)

05.09.2019

Päivitetty klo 17.00: Laittomat lakot postinlajittelussa ovat heijastuneet pieneltä osin myös postinjakeluun. Viive koskee kirjeitä, päiväpostin mukana jaettavia lehtiä, markkinointilähetyksiä ja paketteja. Katso paikkakuntakohtaiset tiedot tästä tiedotteestamme.

Posti ja logistiikka-alan unioni PAU:n laittomat lakot päättyivät myöhään tiistai-iltana ja toiminta on normalisoitumassa. Poikkeusjärjestelyjä puretaan asteittain loppuviikon aikana.

- Olemme iloisia siitä, että olemme poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta saaneet valtaosan lähetyksistä asiakkaille luvatussa ajassa. Teemme kaikkemme, ettei viivettä tulisi eikä siitä aiheutuisi asiakkaillemme harmia. Tämän hetkisen arvion mukaan pieneen määrään paketteja, kirjeitä ja lehtiä saattaa tulla paikallisesti noin vuorokauden viive. Tilanne tarkentuu päivän aikana, sanoo Postin Ohjauskeskuksen johtaja Jarmo Ainasoja.

Poikkeusjärjestelyjen vuoksi osassa lähetyksistä näkyy poikkeavia seurantatietoja, vaikka lähetys kulkee luvatussa aikataulussa.

- Eri tuotteilla on oma, lähettäjäasiakkaan kanssa sovittu palveluaikataulu. Sen puitteissa me lajittelemme, kuljetamme ja jaamme lähetykset vastaanottajille. Esimerkiksi jollakin tuotteella voi olla tietyksi päiväksi sovittu jakelu, toisilla tuotteilla on useamman päivän aikaikkuna eli ne ovat meillä käsiteltävänä ja jakelussa useamman päivän ajan. Poikkeustilanteen vuoksi lähetyksiä voi olla normaalia enemmän jakelutoimipaikoissamme, ja se saattaa aiheuttaa paikallisia ja lyhytaikaisia viiveitä jakelussa joidenkin lähetysten osalta, Jarmo Ainasoja jatkaa.

Sanomalehtien varhaisjakeluun tai Postin palvelupisteiden toimintaan lakot eivät ole vaikuttaneet. Häiriöt eivät ole koskeneet rahtipalveluja tai varastopalveluja.

Tiedotamme tilanteesta seuraavan kerran torstaina 6.9. noin klo 10.30.