Vantaan logistiikkakeskus oli merkittävä hanke Postin historiassa – keskuksella keskeinen rooli verkkokaupan kasvun mahdollistajana

20.08.2019

Postin Vantaan logistiikkakeskus Voutilassa täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Postin siihenastisen historian suurin investointi (265 miljoonaa markkaa) oli välttämätöntä, koska tavarankuljetusmarkkinat ja pakettimäärät kasvoivat sekä kilpailu kiristyi entisestään. Vantaan logistiikkakeskuksesta tuli Euroopan nykyaikaisin pakettien lajittelukeskus.

Uuden keskuksen kautta alkoi kulkea heti noin 70 prosenttia Postin tavaravirroista. Nykyisin siellä käsitellään noin 75 prosenttia kaikista kotimaan paketeista. Vuonna 1999 Posti kuljetti kaiken kaikkiaan noin 28 miljoonaa pakettia. Vuonna 2018 määrä oli noussut jo yli 44 miljoonaan.

Posti hakee yhä vahvemmin kasvua verkkokaupasta ja logistiikasta. Postin noin 300 työntekijää työllistävällä Vantaan logistiikkakeskuksella on keskeinen rooli verkkokaupan kasvun mahdollistajana. Kilpailukyvystä pidetään huolta investoimalla muun muassa uusimpaan teknologiaan.

- Vantaan logistiikkakeskuksella on jatkossakin merkittävä rooli Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintastrategian toteutumisessa. Tänä vuonna olemme ottaneet käyttöön uuden kapasiteetin- ja varaustenhallintajärjestelmän, joka mahdollistaa pakettien tehokkaamman ohjaamisen kaikkiin Postin noutopisteisiin sekä tuo paketeille samalla paremman seurattavuuden. Ensi vuonna kasvatamme keskuksen kapasiteettia ja kyvykkyyttä korkeamman automaatioasteen mahdollistavalla Line Sorterilla, kertoo Postin paketti ja verkkokaupan tuotannosta vastaava Jani Tornikoski.

Postimyynnistä verkkokauppaan

Lajittelukeskus rakennettiin aikanaan kasvavan verkkokaupan tarpeeseen. Posti alkoi keskittyä voimakkaasti sähköisen kaupan logistisiin palveluihin jo ennen vuosituhannen vaihdetta.

Postimyynti oli edelleen suosittua 1990-luvun lopulla. Alkuaikoina keskuksen hihnalla liikkuivat vielä tiuhaan Postin tärkeiden kumppaneiden Hobby Hallin ja Anttilan paketit. Vuosien varrella verkkokauppa on syrjäyttänyt postimyynnin. Erityisesti kansainväliset kuljetukset kasvavat koko ajan.

Kilpailuvalttina nopeus, laatu ja tehokkuus

Postin tavarapuoli alkoi olla murroksessa 2000-luvun vaihteessa. Kilpailu kansainvälisten pikakuljetusyhtiöiden kanssa oli koventunut ja kuriirien markkinaosuudet olivat kasvaneet Suomessa. Logistiikka oli jo tällöin Postin keskeinen tukipilari. Kilpailussa on alettu vaatia yhä enemmän nopeutta, täsmällisyyttä ja vaivattomuutta.

Vantaan logistiikkakeskuksen uuden tekniikan käyttöönotto vähensi lajittelujen lukumäärää, mikä lisäsi nopeutta. Keskuksen käyttöönotto vaikutti koko tuotantoverkkoon.

Koko ajan tehostunut pakettien seuranta on kasvattanut asiakkaiden tarvetta saada pakettinsa nopeasti. Pakettiautomaattien käyttöönotto on lisännyt keskuksen töitä vuodesta 2011 lähtien. Automaattien kautta ihmisten on helppo vastaanottaa paketteja.

Toimintatapa

Keskuksen toimintatapa on säilynyt periaatteiltaan samanlaisena. Toiminnassa on yhä kaksi identtistä Tanskasta hankittua isoa lajittelukonetta. Kuljetusrobotit ovat huolehtineet pakettirullakoiden kuljetuksista alusta alkaen. Uutta tekniikkaa ja päivityksiä on vuosien varrella tullut lisää. Lajittelijat ovat saaneet apuvälineitä ja ergonomia on parantunut.

Vaikka käytössä oli uudenaikaisia koneita, toiminnan onnistuminen oli hyvin ihmislähtöistä. Keskuksessa aloitti 200 postilaista vuonna 1999. Osa heistä on yhä edelleen töissä. Tekniikka valtaa aloja syrjäyttäen ihmisiä, mutta lajitteluprosessia on vaikea täysin automatisoida nykyvälineillä.

Keskuksen yhteyteen rakennettiin heti myös palveluvarasto, jonka uskottiin sopivan hyvin "tulevaisuuden virtuaalikaupalle". Kenelläkään muulla ei ollut tarjolla samanlaista palvelua kuin Postilla. Verkkokaupan yleistyessä, useat verkkokauppiaat ovat siirtäneet varastonsa Postille.

Keskuksen yhteyteen valmistui vuonna 2015 robottiavusteinen hybridivarasto, jossa yhdistyvät sekä automaatti- että manuaalivarastot. Se oli Postin ensimmäinen ja Euroopan moderneimpia. Kokonaisinvestoinnin suuruus oli 20 miljoonaa euroa. Varaston kautta verkkokauppojen tuotteet pääsevät erittäin nopeasti tilaajille.