Miten OmaPosti-kioski toimii Askolassa?

28.05.2019

Postin asiointi on siirretty tilapäisesti Porvooseen 24.5.2019 alkaen. Postin palvelut tuodaan kuitenkin kesäkuussa takaisin Askolaan uuden OmaPosti-kioskin muodossa. Kioski avautuu kesäkuussa Pappilantiellä.

Askolassa postipalveluita on jouduttu organisoimaan uudelleen kumppaniyrityksemme luovuttua yhteistyöstä. Tämän vuoksi postiasiointi on ohjattu 24.5. alkaen väliaikaisesti Porvooseen K-Citymarket Porvooseen (osoite: Runeberginkatu 33, 06100 Porvoo).

K-Citymaketissa Postin asiakkaita palvellaan maanantaista lauantaihin kello 7.00-21.00 ja sunnuntaisin kello 10.00-21.00. Lisäksi Askolassa asiakkaita palvelee pakettiautomaatti, joka sijaitsee Salen Askolan tiloissa (osoite: Terveystie 2, 07500 Askola).

Posti tuo uuden OmaPosti-kioskinsa Askolaan

Jotta palvelut Askolassa säilyisivät, Posti on päättänyt tuoda Askolaan Suomen ensimmäisen OmaPosti-kioskinsa. Kyseessä on Postin itsepalvelukioski, jossa voi jatkossa hoitaa lähes kaikkia samoja postiasioita kuin Postin täyden palvelun myymälässä. Käytännössä kesäkuun lopussa avautuvassa OmaPosti-kioski palvelee joka päivä pitkin aukioloajoin, eli kello 07.00-22.00.

OmaPosti-kioskissa voi tällä hetkellä:

·       lähettää paketteja kotimaahan ja ja yhdistää lähetykseen myös lisäpalveluja kuten särkyvä, postiennakko, säilytysajan pidennys, sekä vastaanottajan ovelle aamulla, päivällä tai sovitusti toimitettuna. Lähetyksen voi maksaa korttimaksulla

·       vastaanottaa paketteja, jotka voidaan ohjata kioskin automaattiin.  Tiesithän, että voit ohjata pakettisi haluamaasi paikkaan, kuten Askolan OmaPosti-kioskiin, Ohjauksen voi tehdä ilmaisessa OmaPosti-apissa, joka on kätevä tapa käyttää Postin palveluita missä ikinä oletkin.

·       palauttaa verkkokaupasta postin kautta vastaanottamasi lähetyksen

·       lähettää kotimaan kirjattuja kirjeitä maksaa lähetyksen korttimaksulla

· lähettää kirjeitä kotimaan ja ulkomaille korttimaksulla

Kioskissa on mahdollisuus olla nopeasti ja helposti yhteydessä Postin asiakasneuvojaan videoyhteyden kautta. Asiakasneuvojalta voi kysyä apua ja neuvoa missä tahansa postiasiassa. Tarkoitus on tehdä asioinnista mahdollisimman helppoa, mutta sen lisäksi asiakasneuvoja on aina tukena ja turvana niin Postin palveluiden kuin automaatin käytön tai itsepalvelu-käyttöliittymän tuessa ja opastuksessa.  (Asiakaspalvelua on saatavilla ma-pe 8-21, la 8-18 ja su 12-18).

Askolaan tuotava OmaPosti-kioski on ensimmäinen laatuaan. Kyseessä on Postinkin kannalta tärkeä pilotti, jossa OmaPosti-kioskia kehitetään askolalaisten palautteiden perusteella. OmaPosti-kioskia on suunniteltu pitkään, sillä Postin pakettiautomaatit ovat olleet asiakkaiden suosiossa. OmaPosti-kioski on seuraava askel Postin matkalla. Kehityksen myötä Postin löytää sieltä, mistä ihmisetkin – arjen kulkureittien varrelta.

OmaPosti-kioski sijoitetaan Askolaan keskeiselle paikalle osoitteeseen Pappilantie 2, 07500 Askola.  OmaPosti-kioskin avautumispäivämäärästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin. Kioskin palvelutarjontaa lisätään pilotin käyttökokemuksien myötä.

Loppuvuoden aikana tulossa paketin lähettäminen ulkomaille ja kotimaan kirjatun kirjeen luovuttaminen.

Poikkeuksia Askolan jakelussa

Posti Oy on yleispalveluyritys, joten Postia koskee jakeluvelvoite. Yleispalveluvelvoite koskee vain postimerkillä varustettuja kirjeitä, ja näiden postilähetysten osuus kaikista postilähetyksistä noin viisi prosenttia.

Ohessa tietoa postin lähettämisestä ja vastaanottamisesta ennen OmaPosti-kioskin avautumista.

Postin lähettäminen

·        Tavallinen, postimerkillä varustetun kirjeen voi jättää normaalisti kirjelaatikkoon. Postimerkkejä voi ostaa Salesta sekä Askolassa että Monninkylässä.

·       Jos haluat lähettää alle 10 kg painava paketin ulkomaille, voit maksaa lähetyksen Lähettämisen verkkopalvelussa ja tilata maksuttoman noudon soittamalla Postin asiakaspalveluun 0600 94320 (1,84 €/vastattu puhelu + pvm/mpm). (Paina puhelun alkaessa valinta 2 ja sitten 1)

·       Vakuutetun kirjeen tai saantitodistuskirjeen, lähettäminen hoituu Porvoossa sijaitsevassa Postin myyntipisteessä.

Yleispalvelukirjeiden jakelu

·       Posti toimittaa kaikki yleispalveluvelvoitteen kuuluvat kirjatut-, vakuutetut- ja saantitodistuskirjeet vastaanottajalle kotiin maksutta. Palvelu tarjotaan sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille.

·       Jos yritysasiakkaalla on vientipalvelu, kuuluvat arvolähetykset vientisopimukseen.