PAU:n järjestämä laiton ja perusteeton ulosmarssi ei vaikuta Postin paketti-, rahti- tai varastopalveluihin

13.02.2019

– kirjeiden, lehtien ja mainosten kulkuun osittain vaikutusta

Posti- ja logistiikka-alan Unioni PAU järjesti laittoman ulosmarssin keskiviikkona. Osa postikeskuksen henkilöstöstä poistui työpaikoiltaan. Postin paketti-, rahti- ja varastopalvelut toimivat normaalisti, ulosmarssilla on osittain vaikutusta kirjeiden, lehtien ja mainosten jakeluun. Posti tekee kaikkensa haittojen vähentämiseksi ja pahoittelee asiakkailleen aiheutuvaa harmia ulosmarssista, joka on laiton ja perusteeton.

PAU:n tiedotteen mukaan mielenilmauksen syynä on Postin kumppanin käyttämä työehtosopimus yhden postikeskuksessa tehtävän työkokonaisuuden osalta. PAU:n mainitsema työkokonaisuus on ollut tähänkin asti Postin kumppanin hoitama, eikä sillä ole vaikutusta postilaisten työskentelyyn tai työehtoihin.

- Meille on tärkeää, että pystymme varmistamaan asiakkaiden tarpeiden mukaiset palvelut ja niiden sujuvuuden myös kysynnän vaihteluissa. Teemme kuten monet muutkin palveluyritykset – ostamme työvoimapalveluja ja lisäresursseja kumppaneiltamme. Tämä henkilöstö työskentelee oman henkilöstömme rinnalla, kertoo Jarmo Ainasoja Postista.

Postin ostama ja kumppanin henkilöstön tekemä työ on postin lajittelua ja siten tärkeä osa asiakkaille annettua palvelulupausta.

- Olemme pahoillamme tästä PAU:n järjestämän ulosmarssin aiheuttamasta harmista. Osa henkilöstöstämme on töissä ja teemme kaikkemme, jotta vaikutukset asiakkaillemme jäisivät mahdollisimman pieniksi, sanoo Jarmo Ainasoja.

Ulosmarssilla ei ole vaikutusta Postin paketti-, rahti- tai varastopalveluihin eikä Postin palvelupisteisiin.

Ulosmarssi vaikuttaa osittain kirjeiden, lehtien ja mainosten jakeluun loppuviikosta.

Faktaa alihankinnasta:

• Alihankinnassa Posti ostaa palvelua, jossa työnjohto ja valvonta ovat palvelua tarjoavalla yrityksellä.
  • Posti edellyttää kaikessa ulkopuolisen työvoiman tarjonnassa lakien ja sopimusten mukaista toimintaa.
  • Posti kilpailuttaa palveluntarjoajat. Toiminnan varmuus, hinta sekä sitoutuminen lakien ja sopimusten mukaiseen toimintaan vaikuttavat hankintapäätökseen.