Yli 50 % ostaa paketin postituksen digitaalisesti: Pakettiautomaattien maksupäätteistä luovutaan

09.04.2018

Suomalaiset suosivat automaatteja niin paketin lähettämiseen kuin vastaanottoonkin. Ylivoimaisesti suosituin tapa lähettää paketteja on maksaa paketin kuljetus osoitteessa www.posti.fi/lahettaminen tai Postin mobiilisovelluksessa ja jättää valmiiksi maksettu paketti Postin automaattiin kuljetettavaksi. Postin automaattiverkosto kasvaa vauhdilla; tällä hetkellä Postilla on jo yli 600 pakettiautomaattia ympäri Suomea.

- Paketin kuljetusmaksu halutaan hoitaa yhä kasvavassa määrin joko verkkopalvelun tai mobiilisovelluksen kautta. Näiden maksutapojen käyttö on kolminkertaistunut vuodessa (kasvua 307 % verrattuna tammikuu 2017 ja tammikuu 2018). Haluamme keskittyä ja kehittää kuluttaja-asiakkaidemme suosimia maksutapoja, sanoo Kati Nevalainen Postin Pakettipalveluista.

 

Pakettiautomaattien maksupäätteistä luovutaan - verkkopalvelussa ja mobiilissa maksamalla enemmän vaihtoehtoja

Osassa pakettiautomaatteja on tällä hetkellä käytössä maksupäätteet. Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutoksen myötä Posti poistaa pakettiautomaateista maksupäätteet 30.6.2018 mennessä. Maksupäätteiden poistaminen aloitetaan vaiheittain huhtikuussa. Maksupäätteen poistamisen aikana pakettiautomaatti on pois käytöstä 2-3 tunnin ajan, mutta heti tämän jälkeen käytössä. Asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään, paketit tuodaan automaattiin normaalisti noudettavaksi ja automaateista voi myös lähettää normaalisti ennen huoltokatkoa ja sen jälkeen. 

Sekä Postin mobiilisovellus että lähettämisen verkkopalvelu tarjoavat asiakkaillemme huomattavasti laajemman palvelukokonaisuuden kuin automaatilla maksaminen. Lähettäjä voi maksaa netissä ja mobiilisovelluksella myös ulkomaille lähetettävän paketin kuljetusmaksun tai ostaa kotimaan pakettiin suosittuja lisäpalveluita, kuten postiennakon tai Ovelle-toimituksen ja jättää paketin maksamisen jälkeen Helposti-koodilla mihin tahansa Postin pakettiautomaattiin. Niin paketin lähettäjän kuin vastaanottajankin asiointi automaatilla nopeutuu muutoksen ansiosta.

Muita Postin mobiilisovelluksen ja lähettämisen verkkopalvelun tarjoamia etuja paketin lähettäjälle ovat:

  • Sekä lähettäjä että vastaanottaja saavat paketin automaattisen lähetystenseurantapalvelun käyttöönsä. Tämä lisää merkittävästi läpinäkyvyyttä paketin kulkuun.
  • Lähettämisen verkkopalvelussa ja mobiilisovelluksessa kirjautuneen lähettäjän käytössä on ennoiva osoitteensyöttö  -toiminnallisuus ja Osoitekirja. Ne tekevät lähettämisestä helppoa ja nopeaa sekä varmistavat, että vastaanottajan yhteystiedot tulevat lähetykselle oikein. 
  • Paperinen saapumisilmoitus on kätevä palvelu silloin, kun vastaanottajan matkapuhelinnumero ei ole lähettäjän tiedossa.
  • Lähettämisen verkkopalvelussa ja Postin mobiilisovelluksessa lähettäjä saa palvelusta kirjanpitoon kelpaavan Palveluraportin, josta käy ilmi kaikki lähettäjän kuukauden aikana maksamat paketit.
  • Lisäksi mobiilisovelluksessa ja lähettämisen verkkopalvelussa on valittavissa pakettien kokovaihtoehtoja merkittävästi enemmän ja sieltä on mahdollista ostaa kuljetus myös seurattaville kirjeille.

 

30.6.2018  jälkeen paketin kuljetusmaksun voi maksaa joko Postin lähettämisen verkkopalvelussa www.posti.fi/lahettaminen tai Postin mobiilisovelluksessa tai Postin myymälöissä.

Postiennakon maksamista kehitetään

Maksupäätteiden poistaminen tuo muutoksia myös postiennakkolähetysten vastaanottamiseen. Siirtymäaikana 16.4.2018 alkaen postiennakolliset Postipaketit ohjataan tilapäisesti automaatin sijasta Postin myymälään noudettaviksi. Kesän 2018 aikana mahdollistuu Postipaketin postiennakkomaksun maksaminen sähköisessä saapumisilmoituksessa olevan linkin kautta.