Postin logistiikkaverkosto kattaa koko Suomen, ja paketit toimitetaan automaatteihin, palvelupisteisiin ja kuluttajan kotiin. Monipuoliset kuljetukset ja varastointipalvelut ovat yritysten käytettävissä ympäri maan, mutta verkkokaupan kasvun myötä pakettimäärät erityisesti suurissa kaupungeissa ovat kasvaneet merkittävästi. Nyt Posti tuo markkinoille uuden hinnoittelutavan, jossa kotiin toimitettavan paketin hinta kaupungeissa on merkittävästi halvempi.
Kotiin toimitettavien pakettien suosio on lisääntynyt koronan myötä. Se on helppo ja turvallinen tapa vastaanottaa ostos verkkokauppiaan asiakkaalle, ja kuluttajista 68 % pitää kotiinkuljetusta tärkeänä toimitustapana. Verkkokauppiaalle se tarjoaa mahdollisuuden täydentää parantaa asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä sujuvien toimitusten ollessa verkkoshoppailussa merkittävässä roolissa.
Kotiinkuljetuksessa on aiemmin ollut käytössä valtakunnallisesti yhdenmukainen hinnoittelutapa. Toukokuusta lähtien yritysasiakkaiden on mahdollista valita vaihtoehtoinen uusi aluehinnoittelu, joka huomioi kaupunkien suuremmat vastaanottaja- ja toimitusmäärät. Uudessa aluehinnoittelussa kotiinkuljetukset ovat kaupungeissa edullisempia ja vastaavasti alueiden ulkopuolella kalliimpia.
– Olemme saaneet paljon palautetta erityisesti pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä kotiinkuljetuksiin liittyen. Meillä on kyvykkyys ja halu muokata tarjontaamme huomioimaan myös alueelliset erot, ja tuomme siksi tarjolle uuden kaupunkihinnoittelun, joka auttaa verkkokauppiasta kehittymään kustannustehokkaasti. Nyrkkisääntö on, että jos on paljon vastaanottajia suurissa kaupungeissa, tämä on yritykselle edullisempi vaihtoehto, kertoo Salla Ketola, joka vastaa Postin pienistä ja keskisuurista asiakkaista sekä kuluttaja-asiakkaista.
Uusi kaupunkihinta on saatavilla suurimmalle osalle postinumeroita yhdeksän suurimman kaupungin alueella (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti). Hinnoittelu perustuu paketin vastaanottajan asuinpaikkaan, ei lähettävän yrityksen sijaintiin. Hinnoittelun piirissä on 2 miljoonaa suomalaista, ja sen käyttöönotosta päättää yritys.