posti logo
Ajankohtaista Postilla

Käytetyn tavaran ostaminen kasvaa vauhdilla – silti edelleen joka neljäs suomalainen ei ole koskaan ostanut secondhandia

31.8.2025

Postin kautta alkuvuonna kulkeneista verkkokauppapaketeista jo joka neljäs sisälsi käytettyä tavaraa. Silti edelleen joka neljäs suomalainen ei ole koskaan ostanut käytettyä, kertoo Postin teettämä tuore tutkimus. 

Posti tutki* suomalaisten secondhand-ostokäyttäytymistä ja tulokset paljastavat kiinnostavan ristiriidan: vaikka käytetyn tavaran ostaminen ja myyminen yleistyy, 25 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan ostanut käytettyjä tavaroita, ja jopa 41 prosenttia ei ole koskaan myynyt tavaroitaan eteenpäin.  

”Vaikka olemme jo nähneet hurjaa kasvua secondhandin verkkokauppaistumisessa ja pakettien määrässä, olemme Suomessa vasta heräämässä ilmiöön. Globaalisti markkinan odotetaan kasvavan jopa viisi kertaa perinteistä retailia nopeammin. Kansainvälisesti viimeisen vuoden aikana jopa 35 prosenttia kuluttajista osti ensi kertaa käytettyä, mikä kertoo kasvun jopa kiihtyvän lähitulevaisuudessa”, kertoo kuluttajalähettämisestä vastaava myyntijohtaja Elina Rosendlund Postilta.  

Tutkimuksesta nousi esiin kiinnostavia huomiota ostajien ja myyjien sukupuolen, iän, ostopäätösten, aktiivisuuden ja motivaation suhteen.  

Suomalaiset naiset ovat selkeästi aktiivisempia secondhand-markkinoilla kuin miehet. Naisista vain 19 prosenttia kertoo, ettei ole ostanut käytettyä. Miehistä samaa sanoo jopa joka kolmas (33 %).  

Miehistä lähes puolet (46 %) ja naisista noin kolmas (35 %) ei myöskään ole myynyt kaapeissa lojuvia tavaroita. Alle 24-vuotiaat ovat ahkerampia käytetyn ostajia ja myyjiä. Heistä vain 11 prosenttia ei ole ikinä ostanut käytettyä ja jopa 62 prosenttia on laittanut tavaroitaan kiertoon.   

Esteenä secondhandin ostamiselle ja myymiselle epäilyt laadusta, luotettavuudesta ja työläydestä 

 Käytetyn ostamisen esteeksi monella nousee epäilyt tuotteiden kunnosta ja laadusta (41 %) sekä ostamisen luotettavuudesta (33 %). Noin viides vastaajista (22 %) kokee ostamisen myös työlääksi ja aikaa vieväksi. 

Erityisesti nuorimpia vastaajia mietitytti laatu, sillä niistä 18–24-vuotiaista, jotka eivät ole ostaneet käytettyä jokainen vastasi syyn tähän olevan huoli tuotteiden laadusta. Heitä myös huoletti palautusoikeuden puute (71 %). 25–34-vuotiaat puolestaan kokivat käytetyn hankkimisen liian vaivalloiseksi (42 %). Verrattuna muihin ikäryhmiin, 55–64-vuotialla korostui tyytymättömyys ostokokemukseen (23 %).  

Vaikka käytetyn tavaran ostamiseen liittyy epäilyksiä laadusta ja vaivalloisuudesta, sen sosiaalinen hyväksyttävyys on korkea. Yksikään vastaaja ei kokenut, että ostamisen esteenä olisi häpeä tai pelko muiden mielipiteistä.  

Ne suomalaiset, jotka eivät ole myyneet tavaroitaan eteenpäin, kertovat tämän johtuvan myymisen vaivalloisuudesta (41 %) tai siitä, että lahjoittavat tarpeettomaksi jääneitä tavaroita mieluummin hyväntekeväisyyteen (30 %). Erityisesti naiset (44 %) ja yli 65-vuotiaat (39 %) antavat tavaransa vastikkeetta eteenpäin. Samalla jopa 30 % miehistä kokee, ettei heillä ole mitään myytävää.  

Käytetyn ostamisen testaaminen ei kiinnosta suurinta osaa myöskään lähitulevaisuudessa – nuoret innokkaimpia tekemään ensimmäisen secondhand-ostoksensa 

 Secondhand-markkina ei toistaiseksi houkuttele niitä, jotka eivät ole koskaan ostaneet käytettyjä tuotteita. Peräti 80 prosenttia heistä arvioi, ettei aio ostaa käytettyä myöskään seuraavan vuoden aikana. Poikkeuksena tästä olivat 18–24-vuotiaat, joista jopa 45 prosenttia aikoo todennäköisesti hankkia käytettyä tulevien kuukausien aikana.  

Ensi kertaa käytetyn ostoa harkitsevia markkinoille houkuttelisi edullisempi hinta (66 %), vastuullisuus (23 %) sekä sellaiset tuotteet, joita ei löydy uusina (15 %). Eniten kiinnostaisivat vaatteet (41 %), elektroniikka (40 %) ja huonekalut (35 %).  

Yli puolet suuntaisi perinteiselle kirpputorille (54 %), 48 prosenttia hankkisi ostoksensa verkosta suoraan toiselta kuluttajalta niin, että sopisi itse hinnasta ja kuljetuksesta (esim. Facebook, Tori) ja 41 prosenttia ostaisi verkkokauppamaisen alustan tai sovelluksen kautta (esim. ToriDiili, Vinted).  

Secondhandia ostavista joka kolmas tekee ostoksia kuukausittain 

Käytettyä jo ostavista jopa kolmas (34 %) ostaa secondhandia vähintään kuukausittain. Alle 34-vuotiaat pitävät tavarat aktiivisesti kierrossa: heistä lähes puolet (46 %) ostaa käytettyä kuukausittain, ja samassa tahdissa 38 prosenttia myös myy tavaroitaan eteenpäin.  

Käytetyn tavaran ostamiseen vaikuttavat ennen kaikkea hinta ja vastuullisuus. Edullisuus (74 %) on tärkein syy, miksi suomalaiset valitsevat secondhandin, ja lähes puolet (49 %) mainitsee vastuullisuuden merkittäväksi motiiviksi. Tärkeitä syitä ostamiselle olivat myös mielihyvä hyvistä löydöistä (38 %) sekä persoonallisten löytöjen tekeminen (34 %). Joka neljäs (26 %) ostaa käytettyä, koska tuotteita ei enää valmisteta.  

67 prosenttia kertoo myyneensä kaapeissa lojuvia tavaroitaan, koska heille on tärkeää, että tavaroiden käyttö jatkuu, vaikka itselle nämä olisivat jääneet tarpeettomiksi. Tavaroita halutaan myös pois nurkista lisätilan tarpeen vuoksi (44 %). Lisätuloja kaipaa 28 prosenttia vastanneista. Noin kolmas alle 34-vuotias ei myöskään tietäisi, minne muualle tavaransa kierrättäisi. 35–44-vuotiaat haluavat vastinetta omaisuudelleen, sillä heistä 32 prosenttia ei halua lahjoittaa tavaroitaan ilmaiseksi ja 26 prosenttia kokee tavaroidensa olevan liian arvokkaita lahjoitettaviksi.  

Tutkimus toteutettiin osana Secondhand Syyskuuta. Jo kolmatta kertaa järjestettävän teemakuukauden aikana Posti tuo yhteen 14 tunnettua secondhand-alan toimijaa, jotka yhdistävät voimansa edistääkseen vastuullisempaa kulutuskulttuuria ja tuodakseen esiin käytettyjen vaatteiden ja tavaroiden markkinoiden monipuolisuuden. Secondhand-markkina kasvaa vauhdilla ja samalla kysyntä uusille myyjille ja myytäville tavaroille on suuri.

Postin lisäksi mukana kampanjassa ovat Bought, Emmy, Flip1, Gugguu Preloved, Huuto.net, Kalevala Pidetty, Kidli, Luhta ReUse, Marimekko Preloved, Nanso, Ninyes, Tori, Vaihtokapula ja Varusteleka. 

*Postin tutkimus toteutettiin osana Iro Researchin Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedonkeruu tehtiin internetissä Iro Researchin valtakunnallisen kuluttajapaneeliin kautta kesäkuussa 2025. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti.​ Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.​ Haastateltavat olivat täysi-ikäisiä. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä. 

Lisätietoja:   Postin Mediadesk:   020 452 3366 (arkisin klo 9–16)  viestinta@posti.com