Skip navigation
Ajankohtaista Postilla

Muutoksia kirje-, lehti- ja markkinointipalveluiden hintoihin sopimusasiakkaille

29.8.2024

Teemme muutoksia Postipalveluiden hintoihin yrityksille lokakuun alusta. Hintojen nousu on keskimäärin 9 prosenttia.

Suurimpana syynä hintojen nostoon on vähentynyt paperipostin määrä, mikä nostaa voimakkaasti yksikkökustannuksia. Olemme hillinneet kustannusten nousua muun muassa lisäämällä voimakkaasti lajittelun automatisaatiota, tekemällä reittioptimointia ja keskittämällä jakelutoimipaikkoja. Lisäksi laskevan kysynnän vuoksi joudumme sopeuttamaan palveluportfoliota, esimerkiksi lakkauttamaan kannattamattomia palveluita tai muuttamaan niitä.

Digitaaliset palvelut ovat korvanneet paperia vähentäen merkittävästi jaettavan paperipostin määrää, ja volyymin laskun arvioidaan kiihtyvän entisestään tulevina vuosina. Laskua kiihdyttävät osaltaan myös julkisen sektorin ja valtion digitalisaatiohankkeet.

Kirjepostin määrä on reilun kymmenen vuoden aikana vähentynyt 70 prosenttia. Osoitteellisten kirjeiden määrä laski 10 prosenttia viimeisen neljänneksen aikana.

Nostamme Postipalveluiden hinnastohintoja 1.10.2024 alkaen keskimäärin 9 prosenttia.

Hintamuutokset kohdistuvat muun muassa kotimaan ja ulkomaan kirjeisiin, aikakaus- ja sanomalehtipalveluihin sekä postin vastaanotto -palveluihin.

Hintamuutos ei koske varhaisjakelun sanomalehtiä eikä postimerkkien ja muiden käteispalveluiden hintoja.

Osoitteettomien mainosten ja lehtien jakelu päättyy vuodenvaihteessa

Osoitteettomien mainosten ja lehtien sekä Postinen-mainoskääreen jakelu päättyy joulukuun lopussa. Muutos ei vaikuta osoitteellisen suoramainonnan palveluihimme eikä osoitteellisiin lehtipalveluihimme.

Myös Posti Messaging Oy:n hinnat muuttuvat. Yleiskorotus 9 prosenttia viedään muun muassa iPost-palveluun ja digitointi-laskun vastaanoton palveluihin.

Lisätietoa: posti.fi/hinnat-yrityksille

Jaa: