Helsingin postikeskuksessa on häiriöitä paperisen postin eli kirjeiden ja aikakauslehtien lajitteluun liittyvässä teknologiassa. Häiriö rajautuu tietyille postinumeroalueille Helsingissä. Suurin osa syistä on saatu korjattua, mutta osaa korjataan edelleen.
“Olemme pahoillamme asiakkaillemme aiheutuneista haitoista. Tämä sitkeä häiriö koskee sellaisia lähetyksiä, jotka eivät mene koneellisessa lajittelussamme läpi normaalilla tavalla, vaan joiden digitaalisia osoitetietoja joudumme varmistamaan ennen kuin ne lähtevät postinjakajiemme mukana vastaanottajille”, Postipalveluiden tuotannosta vastaava johtaja Sami Reponen kertoo.
Muualla maassa on ollut paikallisia viiveitä
Myös muualla maassa on ollut paikallisia viiveitä kirjeiden, aikakauslehtien ja mainosten jakelussa viime kuukausina, mutta tilanne on korjaantunut. Näiden viiveiden taustalla on ollut useita isoja muutoksia jakelurytmissä ja koneellisessa lajittelussa.
Sami Reponen korostaa, että tehdyillä muutoksilla Posti haluaa varmistaa postinkulun jatkossakin, vaikka paperisen postin määrä vähenee koko ajan rajusti.
“Nämä muutosvaiheen hankaluudet ovat kaikille ikäviä, mutta muutosten toteuduttua pystymme jakamaan tulevinakin vuosina lähetykset postiluukkuihin tai -laatikkoihin asti. Suomalaiset arvostavat kotiin asti jaettavia lähetyksiä digipalvelujen rinnalla.”
Paperisen postin määrän vähenemisen taustalla on asiakkaiden tarpeiden muuttuminen. Koska postimäärä vaihtelee lähettäjien tarpeiden mukaan myös maantieteellisesti, se edellyttää Postilta erilaisten jakelumallien käyttöönottoa.
“Olemme tehneet yhtäaikaisia, isoja muutoksia paperisten lähetysten jakelurytmiin ja jakelua edeltävään koneelliseen lajitteluun. Menossa olevien muutosten yhteensovittamisessa tuli yllättäviä mutkia matkaan, jotka valitettavasti näkyivät asiakkaillemme viiveinä”, sanoo Reponen.
Edellä mainitut häiriöt eivät vaikuta Postin jakamiin sanomalehtiin tai paketteihin.
“Henkilöstöpula sanomalehtien jakelussa on helpottanut ja saamme jaettua lehdet aamuisin normaalilla tavalla.Verkkokaupan suosio ja pakettimäärät ovat kasvaneet koronan aikana, ja pakettiautomaatit voivat olla välillä täynnä. Paketit joudutaan silloin ohjaamaan muualle kuin lähimpään automaattiin, ja se voi tietysti harmittaa asiakkaita. Viime viikolla kuljettamistamme verkkokauppapaketeista alle 5 % toimitettiin yli puolen kilometrin päähän alkuperäisestä noutopaikasta”, Reponen kertoo.
Posti viestii häiriöistä verkkosivuillaan säännöllisesti: Tiedotteet ja häiriöt henkilöille ja yrityksille - Posti