Jälkimarkkinointi houkuttelee uusia asiakkaita ostoksille. K-Supermarketin ja Postin toteuttama Superpäivien suoramainonta on tutkitusti toimiva tapa saada aikaan lisämyyntiä.
Artikkeli tiivistettynä
K-Supermarketin jälkimarkkinointikampanja oli onnistunut, sillä kohderyhmästä 8,3 prosenttia käytti kampanjan sisältämän edun.
Paperinen suorapostitus tavoitti kohderyhmän paremmin kuin sähköposti.

Muutaman kerran vuodessa K-Supermarket-ketjun kaupoissa toistuu valtakunnallinen Superpäivät-kampanja, jonka jälkimarkkinoinnin ketju on toteuttanut jo usean vuoden ajan Postin kanssa.
Jälkimarkkinointikampanja tarjoaa K-Supermarket-kauppiaille luontevan ja helpon tavan tehdä uusasiakashankintaa.
Sähköpostitse ja paperisena suorapostituksena toteutetun jälkimarkkinoinnin tavoite on vauhdittaa myyntiä, vahvistaa mielikuvaa tavallista paremmasta ruokakaupasta sekä houkutella hyvillä tarjouksilla ja näkyvällä kampanjoinnilla myös uusia asiakkaita ostoksille K-Supermarketiin.
Potentiaaliset asiakkaat kiinni kohderyhmämäärittelyllä
Kevään 2023 Superpäivien jälkimarkkinointi toteutettiin maalis–huhtikuussa kahdessa kampanjalähdössä, jotka kohdennettiin noin 92 000 asiakkaalle.
Kohderyhmä muodostettiin Keskon nykyisistä Plussa-asiakkaista, jotka ovat asioineet ja käyttäneet vähintään kerran Plussa-korttia Superpäivien aikana jossakin K-Supermarketissa, asuvat asiointikauppansa ydinvaikutusalueella sekä kuuluvat potentiaalisiin asiakkaisiin.
Jälkimarkkinointikampanjaan käytettiin kahta kanavaa, sähköpostimarkkinointia ja suorapostitusta. Vain osa kohderyhmästä tavoitetaan sähköisesti, joten kauppias voi halutessaan laajentaa kohderyhmää hyödyntämällä myös suorapostitusta.
Printin suoramainonta herättää huomion
K-Supermarketin myynti kehittyi Superpäivien jälkimarkkinointikampanjan aikana odotusten mukaisesti. Kohderyhmästä 8,3 prosenttia käytti kampanjan sisältämän edun.
Sähköpostimarkkinointi on kauppiaille kustannustehokasta, sillä se ei sisällä lähetyskuluja, mikä madaltaa osallistumiskynnystä. Investointi paperiseen suorapostitukseen kuitenkin kannattaa: kevään jälkimarkkinointikampanjassa suoramarkkinoinnin kautta edun käyttäneiden asiakkaiden määrä oli 3,75 kertaa suurempi kuin sähköpostin.
Edun käyttäneillä asiointiaste kasvoi kampanjan aikana kahdeksan prosenttia ja viikkomyynti 16 prosenttia, kun vertailuryhmällä (sähköpostimarkkinointiluvalliset taloudet kaupoista, jotka eivät toteuttaneet Superpäivät-jälkimarkkinointikampanjaa) ne pysyivät samoina.
Ostoskorin ostorajan nostaminen laski etujen lunastusprosenttia. Lisämyyntiä saatiin kuitenkin paremmalla hinnoitteluprosentilla, kun ostosten yhteissumma oli suurempi kuin ennen.
”Superpäivien jälkimarkkinointikampanja tarjoaa K-Supermarket-kauppiaille luontevan ja helpon tavan tehdä uusasiakashankintaa. Osallistuminen kampanjaan on kauppiaille vapaaehtoista, mutta osallistumisen helppous ja hyvät tulokset ovat innostaneet kauppiaita lähtemään mukaan."
"Suosittelemme vahvasti kauppiaita lähettämään myös printtisuorakirjeet, sillä erityisesti potentiaalisten asiakkaiden kohderyhmässä printin huomioarvo ja sitä kautta etujen lunastus on selkeästi parempi kuin email-kohderyhmässä”, kommentoi Keskon kampanjasta vastaava markkinointijohtaja kampanjan jälkeen.