På den här sidan hittar du anvisningar för hur du skickar brev som avtalskund – både inrikes och utrikes.
Gör så här när du vill skicka brev
Skriv adressatens namn och adress på kuvertet. Ange också avsändarens uppgifter på försändelsen ifall den behöver returneras.
Portobeteckningen för företagsbrev eller frimärket placeras i kuvertets övre högra hörn.
Andra beteckningar och koder har också sina särskilda platser. Adressuppgifterna på försändelserna läses maskinellt på Posti och måste därför vara på rätt plats. Rätt adress och korrekta adressanteckningar säkerställer att försändelsen kan levereras till adressaten utan dröjsmål.
Försändelser i den elektroniska försändelseförteckningen
Försändelser som anges i försändelseförteckningen ska vara försedda med portobeteckningen Port Payé (PP) för Economy- eller Priority-brev enligt Postis instruktioner och den valda transporthastigheten. Ange leveranspartiets uppgifter i den elektroniska försändelseförteckningen, såsom betalare, produktnummer, stycketal, område, enhets- eller sammanlagd vikt samt postningsställe.
Lägg breven i lådor med adressidan åt samma håll. Stora, små och utrikes brevförsändelser läggs i separata lådor. Om antalet försändelser är litet kan försändelserna läggas i samma låda och buntas i separata buntar t.ex. med en gummisnodd.
Varje leveransparti ska förses med ett följebrev från den elektroniska försändelseförteckningen eller en styrlapp med försändelseförteckningens nummer. Kom ihåg att kvittera den elektroniska försändelseförteckningen innan du lämnar försändelserna till postinlämningsstället.
Det primära postinlämningsstället är postcentralen i Helsingfors eller Kuopio, postinlämningstid senast kl. 17. Vid inlämning till terminaler läggs en (1) arbetsdag till transporttiden. Om du använder avhämtnings- och utdelningsservice, se till att försändelserna kommer fram till postinlämningsstället före den sista postinlämningstiden. Partier på mindre än 100 st. kan lämnas in till Postis serviceställe eller företagsserviceställe. Försändelserna får inte lämnas i en brevlåda.
Om du använder Sorteringstjänsten skapas en elektronisk försändelseförteckning automatiskt för ditt leveransparti.
Läs mer om Sorteringstjänsten, som underlättar förarbetet och ger dig tydliga och aktuella instruktioner för postning.
Utdelning och transporthastighet
Economy-brev som lämnats in för postning enligt Postis instruktioner på vardagar (mån–fre) delas i regel ut till adressaten den fjärde eller femte dagen efter postinlämningsdagen. Priority-brev som lämnats in på posten på vardagar (mån.–fre.) enligt Postis instruktioner delas i regel ut till adressaterna den tredje vardagen efter postinlämningsdagen. Om ett Priority-brev till exempel innehåller varor eller på grund av sin form är olämpligt för maskinsortering, styrs försändelsen till tilläggssortering och ett dygn läggs till transporthastigheten.
Observera: När du skickar utrikes försändelser, se brevets transporthastighet och andra landspecifika uppgifter här.
Tilläggsuppgifter
Maximistorlek: 250 mm x 353 mm, tjocklek 30 mm, högst 2 000 g.
Minimimått: 90 mm x 140 mm tjocklek 0,2 mm
Prissättningen grundar sig på antalet försändelser samt vikt, partistorlek och valda tilläggstjänster. Se produktvillkor och priser.
Tilläggstjänsterna för Economy- och Priority-brev är Postförskott och Informationstjänst
Sändning
Märk Economy-standardbrev Pro-försändelser med portobeteckningen Port Payé (PP) för Economy-brev enligt Postis anvisningar.
Vi skriver ut en 2D-kod från Sorteringstjänsten för brev. Sorteringstjänsten skapar även automatiskt en områdesindelning för postning i den elektroniska försändelseförteckningen.
Märk Priority-standardbrev Pro-försändelser med portobeteckningen Port Payé (PP) för Priority-brev enligt Postis anvisningar.
Posta leveranspartiet via Postis Sorteringstjänst.
Vi skriver ut en 2D-kod från Sorteringstjänsten för brev.
Det primära postinlämningsstället är postcentralen i Helsingfors eller Kuopio, postinlämningstid senast kl. 17. Vid inlämning till terminaler läggs en (1) arbetsdag till transporttiden. Om du använder avhämtnings- och utdelningsservice, se till att försändelserna kommer fram till postinlämningsstället före den sista postinlämningstiden.
Utdelning och transporthastighet
Economy-standardbrev Pro-försändelser som lämnats in för postning enligt Postis instruktioner på vardagar (mån–fre) delas i allmänhet ut till adressaten den fjärde vardagen efter postinlämningsdagen.
Priority-standardbrev Pro-försändelser som lämnats in för postning enligt Postis instruktioner på vardagar (mån–fre) delas i allmänhet ut till adressaten den tredje vardagen efter postinlämningsdagen.
Om en tilläggshanteringsavgift läggs till för försändelsen kan utdelning enligt servicelöftet inte garanteras.
Tjänsten Standardbrev förutsätter användning av Sorteringstjänsten och att 2D-koden från Sorteringstjänsten anges på försändelsen.
Tilläggsuppgifter
Maximistorlek: C5 (162 mm x 229 mm), tjocklek högst 5 mm, högst 50 g.
Ett rekommenderat brev är ett bra alternativ när du behöver bevis om postning. Det lämpar sig till exempel för postning av offerter och andra viktiga dokument, men inte för sändning av pengar eller värdeföremål.
För att skicka ett rekommenderat brev, gå till OmaPosti Pro eller vår beställningskanal Posti SmartShip.
Fäst det adresskort för rekommenderat brev som du skrivit ut från beställningskanalen på brevet. På kortet finns en streckkod för uppföljning, det vill säga en försändelsekod, som används för att identifiera brevet, samt de märkningar som behövs för valda tilläggstjänster.
Du kan lämna in försändelsen till något av Postis serviceställen eller en postcentral eller använda avgiftsbelagd avhämtningstransport. Lämna inte försändelserna i en brevlåda, eftersom de då kanske inte kommer fram enligt den önskade tidtabellen.
Skickar du utrikes?
Kontrollera transporthastigheten, förbud och begränsningar i adresslandet samt möjligheterna till uppföljning i de landspecifika uppgifterna.
Utdelning och transporthastighet
Ett rekommenderat brev överlämnas till adressaten mot kvittering, och dess gång kan följas till de flesta länder. Observera att rekommenderat brev inte lämpar sig för sändning av pengar eller värdeföremål. Försändelsen skickas till ett postkontor enligt adressatens adress, där den kan hämtas den andra eller senast den tredje dagen efter att den postats.
Tilläggsuppgifter
Maximistorlek: Maximimått: 250 mm x 353 mm, tjocklek 30 mm, högst 2 000 g
Du får både bevis om postning och en individuell verifikation på utlämningen av försändelsen för brev med mottagningsbevis. Du kan följa brevets gång till de flesta länder. Observera att brev med mottagningsbevis inte lämpar sig för sändning av pengar eller värdeföremål.
När du vill skicka ett brev med mottagningsbevis, gå till OmaPosti Pro eller Posti SmartShip.
Postning till Fastlandsfinland:
Fäst det adresskort för brev med mottagningsbevis som du skrivit ut från PostiSmartShip på försändelsen. På kortet finns en streckkod för uppföljning, det vill säga en försändelsekod, som används för att identifiera brevet, samt de märkningar som behövs för valda tilläggstjänster.
Postning till Åland eller utlandet:
Ett adresskort med streckkod från SmartShip och den ljusröda internationella blanketten för mottagningsbevis CN07 ska fästas på försändelsen. Som avtalskund kan du beställa internationella blanketter för mottagningsbevis på sidan Avtalskunders materialbeställning.
I det övre vänstra hörnet av adressidan på brevet med mottagningsbevis, nedanför avsändarens uppgifter, antecknas "Avis de réception" eller ”A.R.”.
Uppskattade transporttider och information om eventuella avvikelser: Landspecifika uppgifter
Internationella brev med mottagningsbevis får ha endast en adressat.
På försändelser adresserade till länder utanför EU eller till specialområden utanför EU:s accis- och momsområde ska man samtidigt också fylla i uppgifter om försändelsens innehåll. Dessa skrivs också ut på adresskortet. Information om innehållet och parterna överförs elektroniskt i förväg till mottagarlandets post och myndigheter. Fyll i uppgifterna noggrant eftersom bristfälliga uppgifter kan leda till att försändelsen returneras från transit- eller adresslandet.
Observera att du kan lämna in försändelsen på posten eller en postcentral eller använda avgiftsbelagd avhämtningstransport. Försändelserna får inte lämnas i en brevlåda.
Utdelning och transporthastighet
Försändelsen skickas till ett postkontor enligt adressatens adress, där den kan hämtas den andra eller senast den tredje dagen efter att den postats.
Tilläggsuppgifter
Maximistorlek: 250 mm x 353 mm, tjocklek 30 mm, vikt högst 2 000 g
Minimistorlek: 90 mm x 140 mm, tjocklek minst 0,2 m
OmaPosti Pro, Posti SmartShip eller något annat EDI-gränssnitt är de enda beställningskanalerna för assurerade försändelser för avtalskunder.
Fäst det adresskort för assurerad försändelse som du skrivit ut från PostiSmartShip på försändelsen. På kortet finns en streckkod för uppföljning, det vill säga en försändelsekod, som används för att identifiera brevet, samt de märkningar som behövs för valda tilläggstjänster.
Lämna in försändelsen på Postis serviceställe eller en postcentral eller använd avgiftsbelagd avhämtningstransport. Lämna inte försändelserna i en brevlåda.
Utdelning och transporthastighet
Försändelsen skickas till ett postkontor enligt adressatens adress, där den kan hämtas den andra eller senast den tredje dagen efter att den postats.
Tilläggsuppgifter
Maximistorlek: 1 000 mm x 600 mm, tjocklek 600 mm, 2000 g
Inrikes brev: Skriv ut ett adresskort med expressmärkning från OmaPosti Pro eller beställningskanalen SmartShip. När du väljer lördagsutdelning som tilläggstjänst ska du först kontrollera via leveranstidsförfrågan om tjänsten är tillgänglig i adressatens område.
Utrikes brev: Skriv ut ett adresskort med Exprès-Pika-märkning från SmartShip-beställningskanalen. Kontrollera adresslandets eventuella begränsningar, förbud och möjlighet till uppföljning i de landspecifika uppgifterna.
Expressbrev kan lämnas på Postis serviceställe eller en postcentral. Du kan även beställa avgiftsbelagd avhämtningstransport.
Observera att expressbrev inte kan lämnas i en brevlåda.
Postkuvertförsändelser kan lämnas i en brevlåda, på Postis serviceställe eller på en postcentral eller så kan du använda avgiftsbelagd avhämtningstransport. Postkuvertens porto är betalt och du kan få ditt företags logotyp tryckt på kuverten.
Utdelning och transporthastighet
Postkuverten delas ut till adressaterna med transporthastigheten för Economy- och Priority-brev. Om ett Priority-kuvert till exempel innehåller varor eller på grund av sin form är olämpligt för maskinsortering, styrs försändelsen till tilläggssortering och ett dygn läggs till transporthastigheten.
Du kan beställa postförskottsbrev via Posti SmartShip eller ett annat EDI-gränssnitt.
Fäst det adresskort för postförskott som du skrivit ut från beställningskanalen på försändelsen. På kortet finns en streckkod för uppföljning, det vill säga en försändelsekod. Maximisumman för Postförskott är 2 000 euro.
Försändelserna kan lämnas på Postis serviceställe eller postcentral. Du kan även beställa avgiftsbelagd hämtning av försändelsen. Lämna inte ett postförskottsbrev i en brevlåda.
rad: Adressatens övriga uppgifter: titel, kundnummer, beställningskod, e.dyl. kundinformation
rad: Adressatens för- och efternamn eller företagsnamn
rad: Komplement till mottagarens namn t.ex.organisationsenhet, avdelning, byrå, handläggare, lägenhetsinnehavare, c/o
rad: Reserverad vid behov kan t.ex. att ange namn på mottagarens eller intern information för företaget
rad: Exakt utdelningsadress som gatuadress eller postboxadress
rad: Postnummer och adressort i versaler
Oy Företag Ab
Anders Adressad
Gatuadress 123 A 4
02340 ESBO
Oy Företag Ab
Anders Adressad
PB 67
02341 ESBO
När du planerar en inrikes försändelse, till exempel kuvertets utseende, kom ihåg Postis servicespecifika krav för maskinell hantering. De har sammanställts i guiden för maskinsorterbara försändelser
När du skickar till utlandet, kontrollera de landspecifika anvisningarna för hur adressen ska skrivas.
Portobeteckningar för brev
Försändelserna i försändelseförteckningen ska vara försedda med portobeteckning enligt Postis instruktioner. Användning av beteckningar kräver ett giltigt avtal med Posti.
Obs! Från och med 1.1.2023 har Posti Jakelu Oy postkoncessionen enligt lagen om posttjänster. Posti Oy:s portobeteckningar föråldras dock inte, och portobeteckningar kan fortfarande produceras med en frankeringsmaskin och tryckta kuvert kan användas utan tidsgräns.
Frankeringsmaskin
En frankeringsmaskin förenklar postning och underlättar uppföljning av kostnader
Så här kan du få tillgång till en frankeringsmaskin
Köp en frankeringsmaskin hos en återförsäljare. Frankeringsmaskiner säljs och hyrs ut av Azolver Suomi Oy (Pitney Bowes) och Quadient Finland Oy (Neopost Finland) samt av dessas auktoriserade återförsäljare.
Frankeringsmaskinförsäljaren meddelar oss när du har köpt eller hyrt en maskin.
Omedelbart därefter får du en orderbekräftelse och ett meddelande om att tjänsten har öppnats.
Inbetalning av disponibla medel
Betala önskad summa som disponibla medel i Postis servicekanalers Frankeringsmaskin-tjänst eller på vårt konto i Nordea, Andelsbanken eller Danske Bank. Du hittar kontonumren och referensnumret i öppningsmeddelandet eller på händelsespecifikationens första sida. Det enhetsspecifika referensnumret som erhållits från oss måste användas vid kontoöverföring.
Danske Bank
BIC: DABAFIHH
IBAN-kontonummer: FI40 8000 1600 0105 82
Nordea Bank
BIC: NDEAFIHH
IBAN-kontonummer: FI08 2333 1800 0121 32
Ladda ner betalningen i frankeringsmaskinen efter att de disponibla medel som du betalat har överförts till leverantörens laddningscentral. Du kan också ladda mer saldo i flera omgångar. Du kan ta reda på saldot med hjälp av en saldoförfrågan eller en nolladdning. I problem som gäller laddning kontakta importören eller laddningscentralen. Quadient Finland Oy (Neopost Finland); tfn. 09 2532 0200 och Azolver Suomi Oy (Pitney Bowes); tfn. 09 6824 060
Vi levererar en transaktions- och produktuppföljningsspecifikation en gång i månaden.
Laddning av disponibla medel
Du kan ladda frankeringsmaskinen med önskad summa i disponibla medel via laddningscentralen, dock högst den summa som finns på kontot. När de disponibla medlen tar slut låses frankeringsmaskinen automatiskt.
Frankeringsmaskinens användningsuppgifter överförs automatiskt till oss i samband med varje laddning. Se till att frankeringsmaskinen regelbundet har kontakt med laddningscentralen så att vi får de nödvändiga användningsuppgifterna och du en transaktionsspecifikation för maskinen.
Extra laddning
Om du har rätt att göra extra laddningar kan du ladda en frankeringsmaskin som stödjer extra laddningar högst till den kreditlimit som anges i avtalsbilagan. Den extra laddningen ska betalas till det konto som vi har uppgett inom fem vardagar efter att den extra laddningen har gjorts. Det går inte att göra flera extra laddningar i följd, och en extra laddning kan inte göras som maskinens första laddning.
Vi debiterar en serviceavgift enligt frankeringsmaskinens prislista för en extra laddning. Posti förbehåller sig rätten att ändra användningsvillkoren för extra laddningar.
Transaktionsspecifikationen innehåller betalnings- och laddningstransaktioner för frankeringsmaskinen samt en produktuppföljningsrapport. Du kan följa antalet produkter som betalats via frankeringsmaskinen och totalsumman. Produktuppföljning kräver en våg som är kopplad till frankeringsmaskinen och ett gällande prisminne samt att laddning sker minst varannan månad, varvid produktuppgifterna överförs till oss.
Som laddning kan man även använda en så kallad nolladdning eller en saldoförfrågan (mer information ges av frankeringsmaskinens importör eller leverantör). En elektronisk transaktionsspecifikation skickas en gång per månad utan extra kostnad.Om inga betalnings- eller laddningstransaktioner har skett skickas ingen transaktionsspecifikation.
Man ska meddela oss om att användningen av frankeringsmaskinen upphör genom en uppsägningsanmälan. Vi skickar dig en bekräftelse av uppsägningen och vid behov anvisningar för returneringen av maskinen till importören.
Om frankeringsmaskinen används på ett sätt som strider mot dess produktvillkor kan Posti dra in användningsrätten med omedelbar verkan. Om frankeringsmaskinen inte har laddats under de 12 senaste månaderna har vi rätt att säga upp användningsavtalet skriftligen utan uppsägningstid. Om det finns disponibla medel kvar på maskinen tillfrågas kunden om ett bankkontonummer dit de kan returneras. Ifall vi inte får kontakt med kunden får kunden tillbaka de medel som blivit kvar på frankeringsmaskinens konto på begäran.
Felstämplingar
Vi returnerar under vissa förutsättningar felstämplingar som frankeringsmaskinen gjort. Vi ersätter felstämplingar om värdet på felstämplingarna är 20 euro eller mer och om de är högst sex månader gamla.
Observera att Posti inte ersätter följande felstämplingar:
stämplingar som avlägsnats från kuvert och postkort
stämplingar som avlägsnats från paketförsändelser och förpackningar om tillräckligt mycket av förpackningen inte återstår
Packa formuläret och felstämplingarna säkert tillsammans med de hela kuverten i en försändelse
Posta försändelsen till adressen:
Posti Ab
Frankeringsmaskintjänster
Beteckning 5009023
00003 SVARSFÖRSÄNDELSE
Vi debiterar en avgift som anges i prislistan för ersättning av felstämplingar. Godkända felstämplingar läggs till frankeringsmaskinens disponibla medel där summan kan överföras till maskinen.
Underfrankerade försändelser
Underfrankerade försändelser behandlas och prissätts enligt gällande prislista för frankeringsmaskiner. Om detta orsakar extra arbete eller andra kostnader debiteras kunden en behandlingsavgift enligt prislistan och/eller en avgift för de uppkomna kostnaderna. Posti har rätt att inte ta emot underfrankerade försändelser för transport.