Skip navigation

Användningsvillkor för elektroniska konsumenttjänster

2.1.2024 - 31.10.2024

1 Avtalsobjekt, avtalsparter och tillämpningen av avtalsvillkor

1.1 Dessa avtalsvillkor (nedan ”Användningsvillkoren”) tillämpas på de nättjänster (nedan ”Tjänster”) som sköts av Posti Ab (org.nr 2344200-4), Posti Distribution Ab (org.nr 0109357-9) och andra företag som ingår i Posti-koncernen (nedan tillsammans ”Posti”) och som kräver registrering av konsumenter (nedan ”Kunden”).

1.2 Tjänsternas innehåll och det företag som sköter tjänsterna bestäms enligt Användningsvillkoren och de tjänstespecifika villkoren (”Serviceavtalet”) och de uppgifter som Posti uppger i samband med tjänsterna. Postis avtalspart är Posti-koncernens bolag som sköter tjänsten. OmaPosti-tjänsten erbjuds av Posti Ab. På Postis konsumenttjänster tillämpas dessutom Postis allmänna leveransvillkor för kontant- och konsumentkunder ("Allmänna leveransvillkor "). Genom att använda Tjänsterna eller genom att aktivera Tjänsterna accepterar Kunden Användningsvillkoren och andra villkor som gäller för Tjänsten vid varje given tidpunkt och förbinder sig att följa villkoren och instruktionerna som ges i samband med Tjänsterna, på Postis webbplatser eller på annat sätt av Posti-tjänsten. I händelse av konflikt mellan avtalsvillkoren ska de specifika villkoren i Tjänsteavtalen och den tjänstespecifika informationen som erbjuds i samband med Tjänsten tillämpas i första hand i förhållande till Tjänsterna.

1.3 Postis kontaktuppgifter Besöksadress: Postrutten 7 A, 00230 HELSINGFORS. Postadress PB 1, 00011 POSTADRESS Serviceförfrågningar: posti.fi/sv/kundsupport/kontakta-oss

2 Registrering som kund och implementering av Tjänsterna

2.1 Användningen av servicen förutsätter registrering som användare av Tjänsten, kontroll av identiteten och kontaktinformationen, samt godkännande av användningsvillkoren och andra villkor som gäller för Tjänsten.

Kunden använder tjänsterna med hjälp av de inloggningsuppgifter som ges vid registreringen eller på annat sätt. De registreringsmetoder som för närvarande används, beskrivs i samband med Tjänsterna.

2.2 En förutsättning för att använda Tjänsten kan vara en viss ålder eller annan särskild förutsättning, såsom finländsk personbeteckning. Särskilda villkor för varje Tjänst anges i samband med varje Tjänst. Kunden måste dock vara en fysisk person som är minst 15 år gammal. Barn under 15 år kan inte acceptera de villkor som gäller för tjänsten i eget namn.

3 Behandling och dataskydd av kundens personuppgifter

3.1 I samband med registreringen sparas Kundens personuppgifter i Postis kundregister. Kundens personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning, användningsvillkor och serviceavtalen samt i enlighet med kundregistrets sekretesspolicy.

3.2 Kundens eventuella medgivande till behandlingen begärs i förväg när Kunden registrerar sig för Tjänsten, i samband med Tjänsten, i serviceavtalet eller på annat sätt, om medgivandet är nödvändigt för behandlingen.

3.3 Med hjälp av de personuppgifter som lämnats i samband med Tjänsten kan Kunden även få möjlighet att utnyttja eller beställa produkter och tjänster av tredje parter. I detta fall informeras Kunden om överföring av personuppgifter eller annan behandling senast i samband med sådan behandling. Om Kundens samtycke krävs för överföring av personuppgifter eller annan behandling begärs detta senast i samband med behandlingen.

3.4 Vid registrering kan Posti ge kunden en särskild permanent kod, ett ”postnamn”, för identifiering av Kunden. Postnamnet kan användas för att säkerställa en entydig identifiering av Kunden i samband med genomförandet av Tjänsterna hos Posti och mellan Posti och dess samarbetspartners. Med Kundens medgivande kan även postnamnet användas för andra ändamål. Posti kan ta emot och underhålla Kundens kontaktuppgifter från Postis databaser för att kunna erbjuda Postis digitala tjänster. Posti är dock inte skyldig att kontrollera eller korrigera de uppgifter som lämnats av Kunden i samband med Tjänsterna.

3.5 Tjänsternas sekretess- och säkerhetsprinciper och tillhörande anvisningar beskrivs på Postis webbplats.

3.6 Tjänsten kan behandla personuppgifter som tillhör Kunden i samband med erbjudandet av Tjänsten. Sådan information kan till exempel omfatta personuppgifter som lagras av Kunden i Adressbokstjänsten och som finns i Kundens adressbok. Kunden får hantera personuppgifterna uteslutande för personliga eller därmed jämförbara sedvanliga privata ändamål. Posti behandlar sådana personuppgifter för Kundens räkning i ovannämnda syfte. Om personuppgifter som ägs av Kunden behandlas i Tjänsten, befullmäktigar Kunden Posti att för Kundens räkning genom EU:s modellklausuler om överföring av personuppgifter som ägs av Kunden till en underleverantör utanför EU för att implementera tjänsten. EU:s modellklausuler säkerställer att behandlingen av personuppgifter utanför EU omfattas av bestämmelser som är likvärdiga med dem i EU-lagstiftningen. Överföringen påverkar inte dataskyddet eller sekretessen.

4 Användning av tjänsterna

4.1 Kunden förbinder sig till att använda Tjänsten i enlighet med villkoren, anvisningarna, lagstiftningen och god sed. Kunden har rätt att använda Tjänsterna i enlighet med Tjänstens syfte. Kunden har ingen rätt att kopiera, distribuera, offentligt utföra eller kommersiellt utnyttja Tjänsten eller någon del därav utan skriftligt tillstånd från rättsinnehavaren. Tjänsterna är endast avsedda för privat bruk av fysiska personer och det är förbjudet att använda dem i affärsverksamhet, till exempel för att sända marknadsföring eller kommunikation i samband med affärsverksamhet, eller på annat sätt i affärsverksamhet.

4.2 Kunden tar emot Tjänsten och använder den på eget ansvar. Kunden ansvarar för alla kostnader som uppstår vid användningen av Tjänsterna. Kunden ansvarar för beställningar, betalningar och andra händelser som görs i eller genom Tjänsterna.

4.3 Användningen av Tjänsten kan även göra det möjligt att nyttja eller beställa produkter och tjänster av tredje parter. Dessutom kan tjänsterna visa annonser från Posti eller tredje part. Posti ansvarar inte för produkter, tjänster eller material, information eller annat innehåll som erbjuds av tredje part. Om kunden förvärvar en tredje parts produkt eller tjänst, är tredje part ansvarig gentemot kunden för en sådan produkt eller tjänst. Dessutom ansvarar Posti inte för erbjudanden från tredje part eller deras innehåll. En tredje part kan registrera sina egna kunder i sitt kundregister och ansvarar för detta register och behandlingen av uppgifter.

5 Priser, betalningssätt och betalningstider

5.1 Priserna för Postis Service bestäms i enlighet med Postis gällande prislistor. Prislistorna finns i samband med Tjänsterna. Tredje part ansvarar för prissättning och rapportering av priser för sina egna produkter och tjänster samt för att förse Kunden med nödvändig information.

5.2 Prisändringar för de tjänster av varaktig karaktär som Kunden valt meddelas i enlighet med punkt 8.3 och prisändringar för fakturabetalningstjänsterna meddelas i enlighet med punkt 12.26. Aktuellt pris på övriga tjänster anges i samband med respektive Tjänst.

5.3 Mervärdesskatt Ändringarna av mervärdesskatten samt lagarnas, förordningarnas och myndighetsåtgärdernas effekter på priserna beaktas i omedelbart från det att de trätt i kraft, och priserna ändras automatiskt. Dessa meddelas i samband med Tjänsterna.

5.4 Betalningsmetoder De betalningssätt som beskrivs i samband med Tjänsten kan användas för att betala för Tjänsten. Vid registrering av betalkortsdata i enlighet med internationella standarder (PCI DSS Card Industry Data Security Standard) registreras och lagras kortdata av en godkänd tredje part. Posti debiterar de överenskomna betalningarna från betalkortet. De tillgängliga betalningssätten kan ändras. Ändringar meddelas i samband med Tjänsterna.

6 Kundens ansvar

6.1 Användaridentifikation Användaridentifikation (t.ex. användarnamn och lösenord) motsvarar Kundens personliga underskrift i samband med betalningstransaktionen, beställning och andra transaktioner. Kunden accepterar som bindande alla åtgärder som vidtas med Kundens användaridentifikation eller av eller på uppdrag av Kunden. Om Kundens användaridentifikation kommer i en utomståendes besittning eller förkommer, bör Kunden omedelbart byta sin kod eller meddela detta till Posti. Kundens ansvar för användning av användaridentifikationen och eventuella skador som orsakas andra genom användning den upphör omedelbart när kunden meddelar till Postis kundtjänst eller när kunden ändrar sin användaridentifikation. För mer information om behandling av användaridentifikation hittas i Postis riktlinjer för dataskydd och säkerhet. Posti kan endast lämna över Kundens användaridentifikation till annan än Kunden med Kundens tillstånd eller enligt lag.

6.2 Utrustning och programvara Kunden ansvarar själv för att den dator och annan utrustning samt de programvaror och dataförbindelser som han eller hon använder motsvarar de krav som Posti fastställt. Kunden ansvarar för kostnaderna och funktionen av de apparater, programvaror och kommunikations- och dataförbindelser som förutsätts för användningen av Tjänsterna, samt deras korrekta och adekvata skydd och datasäkerhet. Kunden är skyldig att följa Postis aktuella användnings-, säkerhets- och andra instruktioner i användningen av Tjänsterna. Detaljerad information finns i Postis riktlinjer för dataskydd och säkerhet.

6.3 Information Kunden ska lämna för Tjänsten nödvändiga uppgifter. Kunden ska utan dröjsmål meddela eventuella förändringar i informationen. Kunden ansvarar för att de uppgifter han eller hon lämnat är korrekta. Posti kontrollerar endast Kundens identitet. Posti är inte skyldig att kontrollera eller korrigera annan information som erbjuds av Kunden i samband med Tjänsterna.

6.4 Material Postiövervakar inte material som producerats, skickats, förmedlats eller på annat sätt behandlats genom Tjänsten och ansvarar inte heller för lagstridigt eller kränkande innehåll i det material. Kunden ansvarar för att han/hon inte använder Tjänsterna för att skicka, lagra eller på annat sätt behandla material som kränker integritet, upphovsrätt eller andra rättigheter, god sed, lag eller myndighetsbestämmelser, och att Kunden har erhållit erforderliga tillstånd och samtycker till att materialet används av exempelvis de personer som förekommer i det, rättighetshavarna till materialet och andra tredje parter i förväg. Överträdelser kan ge upphov till skyldighet att ersätta den skada som orsakats och kan leda till straffrättsliga påföljder. Kunden ansvarar på egen bekostnad för eventuella tvister som rör dess material och för eventuella juridiska och andra kostnader, skador och andra eventuella ersättningsskyldigheter som följer därav. Kunden ansvarar för innehållet i och framställningssättet av det material som Kunden sänt eller på annat sätt hanterat med hjälp av Tjänsten. Om Kunden kan lägga till sitt eget material till Tjänsterna måste Kunden innan användning av detta material se till att materialet inte strider mot Användningsvillkoren, Tjänsteavtal eller instruktioner som ges av Posti och att materialet inte innehåller datavirus eller andra egenskaper som kan orsaka skada. Kunden ansvarar för att säkerställa att han/hon inte importerar material som innehåller virus eller andra skadliga egenskaper till Tjänsterna och att han inte distribuerar eller på annat sätt hanterar sådant material på ett skadligt sätt. Kunden förbinder sig att inte använda Tjänsterna för att skicka skadliga eller störande meddelanden, såsom skräppost, kedjebrev och oönskade massutskick.

6.5 Konsekvenser Om innehållet i de uppgifter som Kunden lämnat Posti eller det material som Kunden lämnat Posti står i strid med Användningsvillkoren, Serviceavtalen eller de anvisningar som Posti lämnat, är Posti inte skyldig att fullfölja Tjänsten i enlighet med nämnda Avtal eller de uppgifter som Posti lämnat om Tjänsten. Om det visar sig att det material som behandlas av kunden som använder tjänsterna är stötande till innehållet, bryter mot andras upphovsrätt eller andra rättigheter, strider mot lagen eller villkoren i användningsvillkoren eller tjänsteavtalen, eller kan orsaka skada, kan Posti har rätt att ta bort det aktuella materialet. Dessutom har Posti rätt att säga upp avtalet och/eller avbryta användningen av tjänsterna i enlighet med klausulerna 9.1, 9.2 och 9.3 på grund av missbruk.

7 Postis ansvar och ersättningsskyldighet

7.1 Postis avtalspartens ansvar för Tjänsten har fastställts i dessa Användningsvillkor och därutöver eller avvikande från Serviceavtalen och i samband med Tjänsten.

7.2 Posti ansvarar för att de krypterings- och skyddsmetoder som tillämpas vid överföring och behandling av data i anslutning till Tjänsten är ändamålsenliga och tryggar det lagstadgade skyddet av konfidentiella meddelanden vid användning av Tjänsten. Posti upprätthåller tjänsterna så att de är allmänt tillgängliga 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan. Posti kan tillfälligt avbryta Tjänsten till exempel på grund av ändrings- och reparationsarbeten eller de åtgärder som underhållet av systemet medför. Posti garanterar inte kontinuerlig eller felfri tillgänglighet av tjänsterna.

7.3 Innehållet och formen i de elektroniska brev, elektroniska kopior av pappersbrev och annat material som Posti förmedlar är avsändarens ansvar. Avsändaren ansvarar också för att alla nödvändiga samtycken och tillstånd från mottagaren finns och att det är motiverat att skicka elektroniska brev och elektroniska kopior av pappersbrev till mottagaren enligt gällande lagstiftning. Dessutom ansvarar Posti inte för annat innehåll än det som produceras av Posti.

7.4 Postis avtalspartners skadeståndsansvar bestäms enligt gällande lagar och villkor i Tjänsten. Dessutom gäller de ansvars- och ersättningsprinciper som fastställts i Postis Allmänna leveransvillkor.

7.5 Postis ansvar begränsas endast till direkta skador och till det belopp som Kunden har betalat för tjänsten, om inte annat föreskrivs i tvingande lagstiftning.

7.6 Kunden ska så snart som möjligt informera Posti om eventuella fel i Tjänsten. Meddelandet ska lämnas inom rimlig tid efter det att konsumenten har upptäckt defekten eller borde ha upptäckt defekten. Transporttjänster har branschspecifika regler om påminnelser och förfallodatum, vilka hittas i de allmänna leveransvillkoren.

8 Ändring av avtalsvillkoren

8.1 Kunden är medveten om att Posti kontinuerligt utvecklar Tjänsten och att urvalet och innehållet i Tjänsten därför kan förändras. Posti har rätt att sluta erbjuda Tjänsterna eller en del av dem. I detta fall har Posti rätt att säga upp Tjänsteavtalet Tjänsterna eller avveckla del av det enligt avsnitt 9.1.

8.2 Om en ändring i Användningsvillkoren eller Serviceavtalet inte ökar Kundens skyldigheter eller minskar Kundens rättigheter eller om avtalsändringen beror på ändring av lagen eller myndighetsbeslut, har Posti rätt att meddela ändringen i samband med Tjänsten. En ändring till följd av en lagändring eller ett beslut av en myndighet träder i kraft omedelbart. Övriga ändringar träder i kraft vid den tidpunkt som anges av Posti.

8.3 Om en avtalsändring ökar Kundens skyldigheter eller minskar hans eller hennes rättigheter och om ändringen inte beror på en lagändring eller ett myndighetsbeslut, bör Posti underrätta Kunden om ändringen genom ett pappersbrev eller elektroniskt brev eller på ett annat personligt sätt, antingen via Tjänsten eller på annat sätt. Ändringen träder i kraft den dag som anges av Posti, dock tidigast 30 dygn efter det att Posti har meddelat om ändringen.

8.4 Om Kunden inte godkänner de nya avtalsvillkoren efter att Posti meddelat om avtalsändringen i enlighet med punkt 8.3, har Kunden rätt att säga upp avtalet. Om Kunden lämnar meddelande om uppsägning till Posti enligt avsnitt 9.1 minst 7 dagar innan de nya villkoren träder i kraft, kommer de nya villkoren inte att vara bindande för Kunden. Kunden är då bunden av de gamla villkoren tills de nya villkoren träder i kraft. Kundens avtalsförhållande upphör senast när de nya villkoren träder i kraft.

8.5 I fakturabetalningstjänsterna iakttas de i punkterna 12.35-12.36 angivna tidsfristerna och tillvägagångssätten.

9 Giltighet av avtal, uppsägning och upplösning och stängning av Tjänster

9.1 Avtalets giltighet och uppsägning Avtalet träder i kraft genast när Kunden har godkänt villkoren för Tjänsten genom att registrera i Tjänsten eller på annat sätt. Avtalet gäller tillsvidare. Efter att avtalet ingåtts har Kunden rätt att annullera avtalet inom 14 dygn. Annulleringsrätten gäller dock inte efter att Kunden har börjat använda Tjänsten. I vissa tjänster kan det med stöd av konsumentskyddslagen finnas undantag i annulleringsrätten. Dessa har meddelats i samband med Tjänsten. Posti kan säga upp avtalet gällande Tjänsten med 30 dagars uppsägningstid. Kunden kan säga upp Tjänsteavtalet med 14 dygns varsel. Uppsägningstiden ska beräknas från och med dagen för anmälningen. Kunden kan säga upp Tjänsteavtalet i samband med Tjänsterna eller genom att ringa Postis kundtjänst. Fakturabetalningstjänster ska följa de uppsägningstider och förfaranden som anges i avsnitten 12.35-12.36.

9.2 Uppsägningav avtalet Posti kan häva avtalet utan uppsägningstid om Kunden använder Tjänsterna i strid med dessa Användningsvillkor, Serviceavtalen eller god sed, ger falska uppgifter för Tjänsterna, eller använda eller försöka använda Tjänsterna på ett sätt som äventyrar deras funktionalitet eller informationssäkerhetsarrangemang. Posti säger upp avtalet med Kunden utan uppsägningstid efter att ha fått kännedom om Kundens död. Tjänstspecifika procedurer kan definieras i tjänsterna på grund av kundens död.

9.3 Stängning av Tjänsten Posti kan stänga Tjänsten helt eller delvis om det finns rimliga skäl att misstänka missbruk eller avtals- eller lagstridig användning, om Tjänsten eller en del av den är föremål för en IT-attack eller om Posti har en annan motsvarande anledning att stänga Tjänsten. Utan att säga upp avtalet, kan kunden be att Posti stänger kontot under en begränsad eller obestämd tid.

9.4 Om avtalet om Tjänsten upphör på grund av uppsägning eller någon annan orsak upphör även Kundens tillgång till Tjänsten och dess innehåll, såsom de uppgifter, innehåll och material som Kunden har sparat i Tjänsten.

10 Övriga villkor

10.1 Alla rättigheter (äganderätt, upphovsrätt och andra immateriella rättigheter) till Tjänsten och det material som Posti sköter i anslutning till Tjänsten innehas av Posti eller dess licensgivare. Rättigheter till produkter och tjänster från andra tjänsteleverantörer och relaterat material innehas av tjänsteleverantörerna eller deras licensgivare.

10.2 På avtalet tillämpas finsk lag. Tvister ska avgöras av Helsingfors tingsrätt eller, om konsumenten så önskar, av tingsrätten där konsumenten har sin hemvist. Om Kunden inte har hemort i Finland, avgörs tvisterna vid Helsingfors tingsrätt. Konsumenten kan också hänskjuta tvisten till konsumenttvistenämnden.

10.3 Kundens meddelanden eller annat material förvaras i Tjänsten under den tid som anges i Serviceavtalen eller i samband med Tjänsten. Vid avslutande av Tjänsternas användning bör Kunden sköta lagring eller utskrift av meddelanden och annat material Kunden behöver.

10.4 Posti har rätt att överlåta Kundens avtal till ett annat bolag inom samma koncern.

10.5 Skyldigheterna enligt Avtalet är inte bindande för Parterna vid force majeure.

11 Elektroniska brev

11.1 Kunden kan ta emot elektroniska brev och elektroniska kopior av pappersbrev i Tjänstens elektroniska postlåda (här OmaPosti) samt läsa, förvara, skriva ut, spara och avlägsna dessa. De elektroniska breven kan vara till exempel fakturor, lönespecifikationer, avtal, kundmeddelanden eller andra meddelanden.

För att kunna använda tjänsten måste kundens kontaktuppgifter måste finnas i Postis adressregistersystem. Vid sändning av meddelanden kan Kundens adressuppgifter som finns i Postis adressregistersystem användas.

11.2 Kunden kan välja bland de Avsändare som är anslutna till Tjänsten vilka Avsändares brev Kunden i första hand vill ha i sin elektroniska postlåda, varvid dessa Avsändares elektroniska brev inte i fortsättningen levereras i pappersformat till Kunden. Oberoende av Kundens val har Avsändaren alltid rätt att skicka de elektroniska breven även på annat sätt.

Dessutom kan en elektronisk kopia av ett brev, som också har levererats till Kunden som pappersbrev, levereras till den elektroniska postlådan på Avsändarens begäran. I inställningarna till Tjänsten OmaPosti kan Kunden helt förbjuda mottagandet av elektroniska kopior av pappersbrev.

Elektroniska brev och elektroniska kopior av pappersbrev levereras till Kundens elektroniska postlåda endast om Kundens personuppgifter som används i Tjänsten och Avsändarens mottagaruppgifter som anges i meddelandet matchar och identifierar mottagaren.

Trots det som anges ovan i denna punkt levereras brev dock inte i pappersformat om Avsändaren endast har valt metoden för elektronisk leverans, såsom de lönespecifikationer som arbetsgivaren skickar till den elektroniska postlådan och de kundmeddelanden och den kundinformation som Posti skickar.

11.3 Posti har rätt att ta bort val som Kunden har gjort gällande Avsändares elektroniska brev som förmedlas till den elektroniska postlådan under följande förutsättningar (gäller inte elektroniska kopior av pappersbrev):

  • Kunden har inte loggat in på Tjänsten under de senaste tre (3) månaderna och Kundens elektroniska postlåda innehåller elektroniska fakturor som inte har lästs;

  • Kunden har inte under de senaste tolv (12) månaderna loggat in i Tjänsten, Kunden har valt att endast ta emot brev från Avsändarna elektroniskt och Kunden har över två månader gamla olästa elektroniska brev: eller

  • Posti har fått kännedom om att Kunden är avliden.

Posti informerar Kunden om att avsändarvalen tas bort per e-brev eller e-postmeddelande 14 dygn innan ändringen genomförs. Meddelandet skickas till den e-postadress som Kunden har uppgett. Avsändarens nya elektroniska brev levereras därefter som pappersbrev och en elektronisk kopia av pappersbrevet i enlighet med punkt 11.2.

Endast elektroniska brev som innehåller den streckkod som används för betalning, erkänns som fakturor av posten.

11.4 Ett elektroniskt brev anses ha lämnats till Kunden när det har levererats till Kundens elektroniska postlåda och väntar på Kundens besök/läsning

11.5 För att erbjuda Tjänsten kan personuppgifter lämnas ut till alla Avsändare som är relaterade till Tjänsten eller till andra aktörer som är nödvändiga för förmedling av brev.

11.6 Posti kan skicka Avsändaren ett kvitto på leveranstiden för ett elektroniskt brev, en lista över de mottagare som valt/tagit emot Avsändarens brev samt, i de situationer som avses i 11.3, även en lista över olästa breven.

11.7 Elektroniskt mottagningsbevis Avsändaren kan begära att det elektroniska brevet överlämnas till mottagande kund med ett mottagningsbevis. I dessa fall uppmanas Kunden att bekräfta mottagandet av det elektroniska mottagningsbrevet innan det öppnas. Posti levererar ett bevis på mottagarens kvittering och utlämningsdatumet till Avsändaren. Ett elektroniskt brev med mottagningsbevis som inte kvitterats förvaras i den elektroniska postlådan under den tid som fastställts i samband med Tjänsten. Om Kunden inom denna tid inte kvitterar det elektroniska brevet med mottagningsbevis som mottaget, upphör det elektroniska mottagningsbeviset att gälla och brevet kan inte längre öppnas. Förutom ovannämnda bevis får Avsändaren till ett elektroniskt brev med mottagningsbevis ett kvitto på att det elektroniska brevet med mottagningsbevis har skickats. Kvittot innehåller information om leveranstidpunkten och mottagaren av det elektroniska brevet med mottagningsbevis. Det elektroniska mottagningsbrevet har överlämnats till Kunden när Kunden bekräftat att det elektroniska brevet med mottagningsbevis mottagits.

11.8 Posti övervakar inte innehållet i de elektroniska brev och elektroniska kopior av pappersbrev som skickas till den elektroniska postlådan. Avsändaren ansvarar för formatet och innehållet i de elektroniska breven och de elektroniska kopiorna av pappersbreven och eventuella länkar till dem, samt för riktigheten i informationen (t.ex. fakturans streckkod).

11.9 Arkivering och tillgång till den elektroniska postlådan Kunden kan förvara de mottagna meddelandena i sin elektroniska postlåda så länge Serviceavtalet gäller. När Serviceavtalet upphör kommer Kunden inte längre att ha tillgång till sin elektroniska postlåda. Posti har rätt att meddela avsändarna att Kundens Serviceavtal upphör. Vid uppsägning av Tjänsteavtalet får Posti ändra leveransmetod, så att de elektroniska breven och de elektroniska kopiorna av pappersbreven endast levereras i pappersformat, om avsändaren har kommit överens om saken med Posti.

12 Fakturabetalningstjänster

12.1 Beskrivning av Tjänsten och information om Serviceleverantören Tjänsten är en betalningstjänst som används via OmaPosti där Kunden kan betala sina fakturor. Den tjänst som erbjuds av Posti sköter betalningen av fakturor enligt Kundens uppdrag. I tjänsten ger Kunden Posti rätt att lagra till exempel personuppgifter, adress- och betalkortsuppgifter för att möjliggöra hantering av fakturor och betalningsprocesser.

12.2 Kunden kan även via Tjänsten börja använda tjänster som erbjuds av tredje part. På dessa tjänster tillämpas den tredje partens villkor och praxis. Införandet av tredjepartstjänster förutsätter att Kunden ingår ett separat avtal med den tredje parten antingen genom Posti eller direkt med den tredje parten. Posti ansvarar inte för tjänster som erbjuds av tredje part. Genom att introducera sådana tredjepartstjänster via Tjänsten accepterar och bekräftar Kunden att Posti kan lämna ut information om Kunden till sådan tredje part.

12.3 Tjänsteleverantören för tjänsten är Posti Ab Besöksadress: Postrutten 7 A, 00230 HELSINGFORS Postadress: PB 1, 00011 POSTI Helsingfors Kontakta oss: posti.fi/kontaktinformation

12.4 Posti Ab erbjuder Tjänsten i enlighet med 2 § lagen om betalningsinstitut utan tillstånd.

12.5 Kunden har möjlighet att anmäla Postis förfarande eller en tvist med Posti till Konkurrens- och konsumentverket (Konkurrens- och konsumentverket, PB 5, 00531 Helsingfors, www.kkv.fi ).

12.6 I Tjänsten kan de betalsätt användas som vid respektive tidpunkt finns tillgängliga.

12.7 Implementering av tjänsten och användning av tjänsten Tjänsten är tillgänglig för de konsumentkunder som registrerat sig som användare av Postis elektroniska nättjänster och som identifierats med hjälp av stark autentisering. Kunden som använder Fakturabetalningstjänsten måste vara minst 18 år och en person under 18 år kan inte göra en betalningsorder eller på annat sätt använda Tjänsten utan vårdnadshavarens samtycke. När en kund använder tjänster från tredje part kan dessa dessutom innehålla andra villkor för ingående av avtal eller användning av tjänster, såsom minimiålder eller kreditprövning. Kunden ska förse Posti med nödvändig information som frågas i samband med ibruktagandet av Tjänsten eller på annat sätt, med vars hjälp Kunden kan identifieras och preciseras. Uppgifterna är nödvändiga för att Posti ska kunna uppfylla kraven på att identifiera och precisera Kunden i enlighet med de regler, som utfärdats för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. Kunden ansvarar för att den information som lämnas, såsom kontaktuppgifter eller betalkortsidentifieringsuppgifter, är korrekta och aktuella.

12.8 För att kunna använda Tjänsten ska Kunden välja en personlig PIN-kod eller en annan identifierare. De identifierare som krävs för att använda Tjänsten vid varje given tidpunkt meddelas i samband med Tjänsten. Alla identifierare som behövs är kundspecifika. Kunden ansvarar för förvaringen av identifieringsuppgifterna och för att de inte kommer till utomståendes kännedom eller besittning. Kunden ansvarar personligen för all användning av Tjänsten som skett med hjälp av hans eller hennes identifieringsuppgifter, samt för eventuella kostnader och avgifter som kan uppstå därav. Om identifieringsuppgifterna kommer till någon utomståendes kännedom eller besittning, eller om identifieringsuppgifterna på annat sätt försvinner eller används utan tillstånd, ska Kunden omedelbart meddela Posti.

12.9 Posti har rätt att vägra att bevilja användningsrätten till en Kund som inte har lämnat all information som krävs för att använda Tjänsten, eller om Kundens information innehåller luckor eller fel, eller om Kunden på annat sätt, efter Postis övervägande, inte uppfyller villkoren för att bevilja användningsrätt. Användningsrätten kan också återkallas eller upphävas av liknande skäl.

12.10 För kortbetalningar fungerar tjänsten med betalkort som utfärdats i europeiska länder och som stöds av betaltjänstleverantören. Man kan bara betala fakturor till ett finskt bankkonto via tjänsten. Antalet fakturor som kan betalas via tjänsten kan begränsas till exempel av antalet artiklar per dygn eller av maxbeloppet. Det kan även finnas andra begränsningar i Tjänsten gällande betalningsuppdrag. På grund av de restriktioner som gäller vid varje given tidpunkt kan betalningstransaktioner vägras.

12.11 I tjänsten går det inte att avtala om begränsningar i användningen av Kundens betalkort eller andra betalningsmedel eller om andra villkor. Villkoren för användning av betalkort och andra betalningsinstrument bestäms av ett avtal mellan kunden och leverantören av det aktuella betalningsinstrumentet (t.ex. ett kreditkortsföretag).

12.12 Inlämning av fakturor till Tjänsten, utfärdande och överföring av en betalningsorder Kunden förstår att sändning och leverans av fakturor till kunden är fakturautställarens ansvar. Faktureraren ansvarar för innehållet, riktigheten och ändamålsenligheten i den faktura som lämnas till Tjänsten.

12.13 Kunden ansvarar för att bekräfta fakturorna så att de kan betalas. Kunden ska alltid kontrollera innehållet, riktigheten och ändamålsenligheten i de mottagna fakturorna innan en betalningsorder utfärdas. Anmärkningar avseende fakturor bör Kunden alltid vända sig till faktureringspartnern.

12.14 Vid kortbetalning anses betalningsordern vara given och mottagen när Kunden gör en betalningsreservation genom Tjänsten genom att acceptera betalningen, varvid beställningen vidarebefordras till Posti. Utifrån godkända fakturor görs en betalningsreservation motsvarande fakturornas belopp på Kundens betalkort. Det rekommenderas att reserveringen görs senast två (2) bankdagar före förfallodatumet för fakturan. Efter den reserveringstid som Kunden meddelat debiteras beloppet på Kundens betalkort. En betalningsorder kan inte återkallas efter att ordern har utfärdats.

12.15 Fakturans belopp överförs till Postis kundreservkonto för att vidarebefordras till faktureraren senast nästa bankdag efter att medlen kommit in på Postis kundreservkonto.

12.16 Kunden ansvarar för att det betalkort eller andra betalmedel som Kunden meddelat har tillräcklig täckning för betalning av räkningar. Posti underlåter att verkställa betalningsordern om Kundens betalkort eller annat betalningsinstrument inte har tillräckligt skydd för att verkställa beställningen eller saldogränsen för betalkortet har överskridits eller betalningen inte kan utföras av ett liknande skäl. Posti levererar ett meddelande till Kunden via Tjänsten om att en betalningsorder inte har verkställts.

12.17 Posti levererar betalningen till faktureraren eller fakturerarens tjänsteleverantör. Betalningen görs och den fakturerande leverantören identifieras baserat på den identifieringsinformation som kunden lämnat till Tjänsten. Kunden accepterar att Posti i samband med utförandet av en betalningsorder har rätt att till faktureraren eller dennes tjänsteleverantör lämna ut alla nödvändiga identifieringsuppgifter avseende Kunden, fakturan och betalningen.

12.18 Kunden ansvarar för alla skador som beror på att Posti inte kan förmedla betalningen p.g.a. att betalkortet inte har täckning, att saldot har överskridits eller av andra motsvarande orsaker.

12.19 För att Kunden ska kunna ge ett betalningsuppdrag ska Kundens mobila enhet eller annan enhet samt applikationer och andra program kunna skicka och ta emot de uppgifter som behövs för att starta, genomföra och säkra betalningen. Applikationerna och de övriga programmen ska även fungera på enheterna. Betalningsordern kräver även en funktionell kommunikationsanslutning och att kommunikationen till Kundens telefonnummer eller enhet inte är blockerad eller att den inte är blockerad.

12.20 Posti ansvarar aldrig för innehållet, riktigheten eller ändamålsenligheten i de fakturor som lämnas av faktureraren, eller för rätt tid, korrekt belopp eller betalning av fakturorna enligt betalningsplanen. Posti ansvarar inte om en falsk faktura eller en ofullständig delbetalning har betalats för Kundens beställning, eller om Kunden har valt att använda möjligheten att delbetala fakturan.

12.21 Kunden svarar för eventuella avgifter som faktureraren debiterar p.g.a. att uppgifterna för fakturan, såsom förfallodatumet, ändras.

12.22 Om Kunden efter att ha godkänt ett betalningsuppdrag märker att han eller hon har bekräftat en felaktig, bristfällig eller obefogad faktura, ska Kunden utan dröjsmål informera Posti om detta. På kundens begäran bistår Posti kunden med att rätta till situationen mot den serviceavgift som framgår av dess gällande prislista.

12.23 En specifikation över de betalningstransaktioner som utförts via Tjänsten finns tillgänglig i elektroniskt format i Tjänsten. Specifikationen visar fakturan, tiden för transaktionen och beloppet för betalningen.

12.24 Posti förmedlar betalningar endast utifrån de uppdrag som Kunden ger. Av denna anledning har Kunden inte rätt till betalningsåterbetalning enligt betaltjänstlagen när det gäller betalningar som överförs i enlighet med uppdraget.

12.25 Kunden förbinder sig till att inte i eller via Tjänsten i strid med god sed eller lagen skicka, förmedla eller spara material som strider mot god sed eller lagen och att inte anstifta sådan verksamhet.

12.26 Priser på fakturabetalningstjänster Priserna på fakturabetalningstjänsterna bestäms i enlighet med Postis gällande prislistor. Prislistorna finns i samband med Tjänsterna. Prisförändringar av varaktiga tjänster som Kunden valt ska meddelas Kunden via Tjänsten senast två (2) månader innan ändringen träder i kraft. Det aktuella priset för övriga tjänster kommer att meddelas i samband med Tjänsten. Tredje part ansvarar för prissättning av sina egna produkter och tjänster och för att erbjuda denna information till kunden.

12.27 Om Kundens betalkort eller andra betalmedel inte har täckning för den serviceavgift som avtalats med Kunden och om betalningen därför försenas, har Posti rätt att skicka Kunden en betalningsuppmaning och debitera Kunden dröjsmålsränta samt en förseningsavgift. Posti kan också överlåta fordran till ett inkassoföretag för indrivning.

12.28 Postis ansvar Posti ansvarar inte för situationer där Kunden inte betalar fakturan eller betalar fakturan för sent, med ändrade betalningsuppgifter eller utan att kontrollera fakturan. Posti ansvarar inte heller för riktigheten av den information som lämnas i Kundens information och inte heller för eventuella skador eller annan skada som felaktig eller otillräcklig information kan orsaka Kunden eller tredje part.

12.29 Posti är inte en part i avtalet mellan Kunden och faktureraren. Grunden för fakturor, leverans av fakturor och mottagande av fakturor sker mellan Kunden och faktureraren och under dennes ansvar.

12.30 Posti är skyldigt att ersätta den skada som har orsakat Kunden på grund av dess överträdelse av gällande lag eller avtalsvillkoren vid vidarebefordran av betalningsordern. Posti ansvarar inte för följdskador, om inte annat följer av tvingande lagstiftning. Kunden ska lägga fram bevis för den skada som uppstått. Posti ansvarar inte för skador som orsakats av åtgärder som Kunden gjort i annat än privat syfte och inte heller för skador som beror på Kundens egna åtgärder. Ersättningen betalas inte enbart för de olägenheter som orsakats av olyckan, till exempel användningen av egen tid.

12.31 Kommunikation, kundklagomål Vid leverans av tjänsten och kommunikation med Kunden används finska, svenska eller engelska enligt överenskommelse mellan Kunden och Posti. Posti kan kommunicera med Kunden genom att skicka information via Tjänsten eller skriftligen till en annan adress som Kunden anger. Meddelandet anses ha tagits emot senast den sjunde (7:e) dagen från det att meddelandet skickats eller gjorts tillgängligt. Information om betalningstransaktioner förmedlas till Kunden via Tjänsten.

12.32 Reklamationer som gäller Tjänsten ska riktas till Postis kundtjänst. Klagomål ska behandlas och besvaras skriftligen så snart som möjligt, dock senast 15 arbetsdagar efter mottagandet av klagomålet. Om reklamationen behandlats per telefon skickas även ett skriftligt meddelande. I exceptionella situationer som beror på förhållanden som Posti inte kan påverka kan svaret lämnas senare, dock senast inom 35 bankdagar. I ett sådant fall kommer Posti att lämna ett preliminärt svar på klagomålet inom 15 arbetsdagar, inklusive en uppskattning av när det slutliga svaret kan lämnas och en förklaring av vad som orsakade dröjsmålet.

12.33 Informationsskydd och säkerhet Posti tar hand om säkerheten för sin verksamhet och sina tjänster på ett allmänt accepterat och effektivt sätt och strävar efter att genom lämpliga tekniska åtgärder förhindra obehörigt tillträde till tjänsten och personuppgifterna.

12.34 Kunden ska förvara sin användaridentifikation omsorgsfullt och vara särskilt noggrann när han eller hon ger betalningsuppdrag. Den mobila enheten måste förhindras från att användas genom att skydda enheten med en upplåsningskod och PIN-koden får inte raderas. Vid användning av den mobila enheten måste PIN-koden ändras.

12.35 Ändring av villkorenför fakturabetalningstjänsten Posti förbehåller sig rätten att ändra villkoren för Fakturabetalningstjänsterna genom att informera Kunden om detta via Tjänsten. Ändringarna träder i kraft vid Kundens godkännande av de ändrade villkoren eller senast två (2) månader efter underrättelsen, om Kunden inte har invänt mot ändringen. Kunden godkänner ändringarna i användningsvillkoren genom att använda Tjänsten. Efter att ha fått vetskap om ändringarna i Tjänsten kan Kunden säga upp avtalet avgiftsfritt genom att informera Posti om detta innan de nya villkoren träder i kraft. Kunden är då bunden av de gamla villkoren tills de nya villkoren träder i kraft. Kundens avtalsförhållande upphör senast när de nya villkoren träder i kraft.

12.36 I fakturabetalningstjänster kan Posti säga upp avtalet genom att meddela Kunden senast två (2) månader i förväg via e-post, elektroniskt brev eller på annat personligt sätt genom Tjänsterna eller på annat sätt. Dessutom har Posti rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om Kunden väsentligt har brutit mot avtalet. Meddelandet om hävandet lämnas på samma sätt som ett meddelande om uppsägning.