posti logo
Aktuellt på Posti

Ny servicemodell för skickande av brev som ska kvitteras i bruk i Multia

2025-03-17

I Multia används Postis nya servicemodell som gäller brevförsändelser som ska kvitteras. Hittills har postmottagaren kunnat få hem brevförsändelser som har kvitterats med en underskrift till postutdelaren.

Som en ny tjänst har Posti även börjat hämta brevförsändelser som skickas hemifrån och ska kvitteras. Brevförsändelser som ska kvitteras är Rekommenderat brev, Brev med mottagningsbevis och Assurerat brev.

Köp önskad brevprodukt på Postis webbplats posti.fi/sandbrev. Kontakta sedan kundtjänsten som kommer överens om avhämtningen med postutdelaren och meddelar dig tidpunkten.

Du kan kontakta kundtjänsten via OmaPostis chatt eller per telefon på numret 0100 5577 (lna/msa).

Den nya servicemodellen kompletterar Postis tjänster i Multia. Vanliga brev delas ut som tidigare till postlådan eller brevinkastet. Brev kan skickas genom att köpa frimärken i butiken eller i webbutiken för frimärken (shop.posti.fi) och lämnas i vilken som helst av Postis orangefärgade brevlådor eller på Postis serviceställen. För brev som ska kvitteras kan Postförskottsbrevet även i fortsättningen endast hämtas och skickas på Postis serviceställen.

Paket kan hämtas och skickas i Postis automat i Multia eller alternativt på något annat av Postis serviceställen. Betala för paketet som du ska skicka via nätet (posti.fi/skicka) och skicka paketet som färdigt betalt. Du kan också skicka med hjälp av OmaPosti, som fungerar på telefonen och som nättjänst.

Alla Postis serviceställen och automater finns på: posti.fi/karta.

Posti delar i mars ut ett kundmeddelande om den nya servicemodellen till hemmen i Multia.