posti logo
Aktuellt på Posti

Posti har rapporterat till Traficom om posttjänstens förverkligande

2023-04-04

Det är transport- och kommunikationsverket Traficoms uppgift att övervaka att postlagen (415/2011) samt bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av den efterföljs. Posti har rapporterat till Traficom om händelserna år 2022. Rapporten gäller försändelser som omfattas av postlagen.

De samhällsomfattande tjänsternas andel av alla försändelser som går via Posti utgör cirka 3 %. För brevförsändelsernas del hör endast brev och postkort som har betalats med frimärke till de samhällsomfattande tjänsterna. Till de paket som omfattas av de samhällsomfattande tjänsterna hör kontantbetalda paket som sänds utomlands. Dagstidningar eller tidskrifter, oadresserade direktmarknadsföringsförsändelser och merparten av alla paket omfattas inte av postlagen.

Enligt bestämmelserna för kontroll av posttjänsternas kvalitet ska varje postföretag årligen publicera uppgifter om de postlagsenliga tjänsternas kvalitet.

Uppfyllande av utdelningsskyldigheten

I svårtillgängliga områden gjordes undantag från utdelningsfrekvensen på fem dagar för 185 (165 år 2021) hushåll (högsta tillåtna antalet 1 000). Antalet varierar under olika årstider bl.a. enligt tidtabellerna för skärgårdens förbindelsebåtar. På grund av personliga specialbehov hade i genomsnitt 26 793 (27 257 år 2021) hushåll (personer över 75 år och personer med nedsatt rörlighet) rätt till specialutdelning.

Normer för leveranshastigheten för brev som ingår i de samhällsomfattande tjänsterna

Kravet på leveranshastighet som övervakas av Transport- och kommunikationsverket gäller brev som betalats med frimärke (eller motsvarande portobeteckning) som i regel sänds av konsumenter.

Enligt postlagens kvalitetsstandard ska minst 50 procent av alla inrikes brev vara framme på den fjärde vardagen efter postningsdagen (P+4) och 97 procent senast på den femte vardagen efter postningsdagen (P+5). Utrikespost inom Europeiska unionen ska delas ut så att minst 50 procent av försändelserna är framme på den tredje dagen och 97 procent på den femte dagen efter postningsdagen.

Av alla inrikes brev var 96,2 procent framme på den fjärde dagen och 98,6 procent på den femte dagen.

Postgången för brev från avsändare till adressat som betalas kontant är förknippad med fler hanteringsmoment än de stora brevpartier som sänds av företag. Brev som sänds ett i taget läggs i allmänhet i brevlådor varifrån de hämtas till sorteringscentraler. Där går de frankerade breven igenom en egen utrednings- och sorteringsfas.

Försändelseförfrågningar och deras utredning

Sammanlagt behandlades 7152 förfrågningar (9911 år 2021) som gällde vanliga brev, dvs. 0,0018 procent av den totala mängden försändelser. Postgången för vanliga brev kan inte bekräftas på ett tillförlitligt sätt i efterhand eftersom försändelserna inte omfattas av försändelseuppföljningen. För förfrågningar angående vanliga brev går det inte heller att ange en enskild försändelse, utan siffran kan innehålla flera förfrågningar som gäller samma försändelse. Av alla försändelser konstaterades 556 vara försvunna. Antalet återfunna försändelser uppgick till 4848 och antalet olösta fall var 1748.

Sammanlagt behandlades 3373 förfrågningar som gällde rekommenderade brev, dvs. 0,376 procent av den totala mängden försändelser. Antalet återfunna försändelser var enligt statistiken 2506, och 279 försändelser konstaterades vara försvunna. Antalet olösta fall uppgick till 588.

Mängden skadade brev utgjorde 0,0179 procent av den totala volymen. I denna mängd ingår även försändelser som var skadade redan innan de kom till Postis sorteringsprocess. Mottagaren informerades om skadan med ett följebrev.

De olösta fallen omfattar: felregistreringar, meddelanden där man inte har kunnat bekräftat att en försändelse har kommit in i Postis nät eller att försändelsen fortfarande är på väg samt försändelser för vilka Posti har uppgifter om överlämning, men mottagaren bestrider att den har fått försändelsen.

I uppgifterna om paket ingår endast försändelser som hör till postlagens tillämpningsområde

Under året behandlades 858 förfrågningar om postpaket (0,48 % av den totala mängden försändelser). Totalt 124 postpaket bekräftades vara försvunna. Antalet återfunna postpaket var 633 och antalet olösta fall 101.

Felutdelade försändelser som delats ut av andra distributionsföretag

I Finland finns 16 distributionsföretag utöver Posti som delar ut brevpost.

Enligt postlagen måste varje postföretag ordna en tjänst för returnering av försändelser som delats ut felaktigt.

Postlagen förutsätter även att ett postföretag ska förse dess försändelser med de märkningar som behövs för att identifiera och särskilja dem från motsvarande försändelser från andra postföretag. Breven är därför alltid försedda med en beteckning som visar vilket företag som ansvarar för utdelningen. Postis beteckningar är Posti ECONOMY, PRIORITY och POSTI GREEN.

Mottagaren borde ha returnerat de felutdelade försändelserna direkt till det distributionsföretag som ansvarade för utdelningen och inte till Posti. Det går snabbare att korrigera fel om försändelsen genast returneras till rätt ansvarsinstans.

Traficom upprätthåller ett register över olika distributionsföretag och deras beteckningar.

Förverkligandet av språkliga rättigheter

Uppföljningen av hur de språkliga rättigheterna förverkligas görs genom att följa med kundresponsen och kundtjänstens kvalitet. Ingen förändring har skett i servicen jämfört med året innan.

Posti betjänar sina kunder på finska, svenska och engelska i flera olika kanaler. Kunderna får råd eller kan ge respons med hjälp av Postis webbplats och elektroniska blanketter, Postis Facebook-sidor och chatt samt personlig service på postkontoren. Respons kan även ges i form av ett fritt formulerat brev.

Postis serviceställen – antal och placering

Vid slutet av 2022 hade Posti cirka 3 300 serviceställen i hela landet, varav circa 2 300 var automater och cirka 1 000 serviceställen med personlig betjäning.

Det viktigaste med tanke på användaren av posttjänsterna är att nätverket av serviceställen utgör en fungerande helhet. Posttjänster fås förutom i Postis egna butiker även i de postkontor som verkar i samband med flera serviceföretag. Paket kan avhämtas från postkontor och paketautomater. Posti erbjuder även hemleverans.

Dessutom finns det 4 173 brevlådor för avgående brevpost runt om i Finland.

Varje vardag passerar miljontals försändelser via Posti. Postmängderna varierar mycket under olika veckodagar, under olika tider av månaden och under olika årstider. Avsändarkundernas behov bestämmer takten för postarbetet. Runt om i Finland ansvarar cirka 13 000 yrkeskunniga personer inom postbranschen för transport, sortering och utdelning av försändelser.