- för kunderna erbjuder förvärvet marknadens mest heltäckande utkontrakteringslösningar för logistik
Posti Group Abp fortsätter sin tillväxt strategi inom logistik och förvärvar Suomen Transval Group Oy, som är specialiserade på internlogistik. I och med förvärvet blir Posti en betydande aktör inom utkontrakteringstjänster för logistik i Finland.
För kunderna erbjuder den nya helheten marknadens mest omfattande tjänster och leveranskedjelösningar från transport till lagring samt internlogistik i kundernas lokaler.
Posti, MB Rahastot samt övriga aktieägare har den 28.9.2018 undertecknat köpeavtal, där Posti köper hela aktiestocken i Suomen Transval Group Ab. Transval är en av de ledande tjänsteleverantörerna av internlogistik tjänster i Finland, med över 20 års erfarenhet av verksamhetseffektivering och genomförande av olika utkontrakteringslösningar särskilt inom logistik- och industrisektorn. Transvals omsättning uppgick år 2017 till cirka 148 miljoner euro. Bolaget sysselsätter 3 500 yrkespersoner inom logistik, av vilka 3 200 arbetar i Finland och 300 i Estland och Lettland.
Förvärvet förutsätter godkännande av Konkurrens- och konsumentverket och målet är att genomföra förvärvet så snabbt som möjligt. Transval fortsätter som ett självständigt bolag och arrangemanget har inga personalkonsekvenser.
Kundorienterade, heltäckande lösningar för utkontraktering av logistik
- Vi har redan under flera år haft ett omfattande samarbete med Transval och lärt oss uppskatta värderingarna hos Transvals personal och ledning samt deras framgångsrika verksamhetssätt när det gäller kundorientering, smidighet och snabbhet. Transval har över 20 års erfarenhet av resultatrik utveckling av flexibilitet och effektivitet inom logistik, särskilt som utkontrakteringspartner inom internlogistik för terminal- och lagerverksamheter samt inom industrin och handeln. Transval har en gedigen kompetens inom produktion av internlogistik och en engagerad, yrkeskunnig personal, säger Sari Helander, direktör för Logistiklösningar på Posti.
- I fortsättningen kan vi erbjuda kunderna marknadens mest omfattande tjänster och leveranskedjelösningar från transport till lagring samt internlogistiklösningar i kundernas lokaler och ett flexibelt anlitande av yrkespersoner.
Enligt Risto Vilo, verkställande direktör på Transval, skapar Posti och Transval en unik effektivitet för sina kunder.
- Målet är att fortsätta skapa kostnadsbesparingar och därigenom öka kundernas konkurrenskraft. När det gäller tjänsteproduktion är det centrala att vi utvecklar funktionerna kontinuerligt och är flexibla, utan att glömma den yrkeskunniga personalen. För oss är varje stund en möjlighet att göra saker lite bättre. Eftersom varje stund räknas inom logistiken, säger Vilo.
Förvärvet är en fortsättning på Postis strategi för tillväxt inom logistik
År 2017 uppdaterade Posti sin strategi, enligt vilken bolaget fortsätter att förnyas målmedvetet och eftersträvar tillväxt särskilt inom paket, näthandel och logistiktjänster. Postis strategi är att vara ett kundorienterat och lönsamt serviceföretag inom postbranschen och logistik.
Det aktuella förvärvet är ett betydande steg för Posti att växa inom logistiktjänster i enlighet med sin strategi. Posti kom in på internlogistikmarknaden genom att år 2017 grunda företaget Flexo Palvelut Ab som har specialiserat sig på internlogistik. Sommaren 2018 tog Posti i bruk den mest digitala och en av Finlands största fraktterminaler i Vanda.
Postis tillväxtförväntningar på utkontrakteringsmarknaden för logistik ökas av strukturomvandlingen inom handeln och den ökande efterfrågan på tjänster, vilka kräver nya typer av arrangemang inom logistik för att svara mot kundernas behov. I och med förvärvet erbjuder helheten som Postis och Transvals logistiktjänster bildar Finlands mest omfattande lösningar för utkontraktering av logistik i många branscher för att öka kundernas konkurrenskraft.
Marknaden för utkontrakterad logistik i Finland värd drygt 6 miljarder euro
Marknaden för utkontrakterad logistik i Finland är värd drygt 6 miljarder euro, och utkontrakteringen ökar med uppskattningsvis 20 procent per år. Ett växande område inom internlogistik är internlogistik inom industriell produktion och inom dagligvaruhandelns placering av varor på hyllor och försättande av produkter i säljbart skick.
Utkontrakteringstjänster inom logistik omfattar lager- och terminaltjänster, transportlösningar, internlogistik i kundens lokaler samt flexibelt anlitande av yrkespersoner. Internlogistik innebär behandling av materialflöden som utförs av tjänsteleverantörens personal i kundens egna lokaler. Typiska tjänster är till exempel mottagning, interna flyttningar, insamling och sändning av varor i lager, terminaler och industrins produktionsanläggningar.