Posti har byggt om sin mobila kundupplevelse från början utifrån kundernas önskemål. I den nya appen OmaPosti kan du administrera fakturor, följa upp och styra ankommande försändelser samt skicka paket förmånligt. OmaPosti ersätter den nuvarande Posti-appen som har över 100 000 användare i månaden.
Vid skapandet av OmaPosti har man fokuserat på de tjänster som skapar störst värde för kunden samt användarupplevelsen av dessa. Navet i appen är den elektroniska postlådan som kombinerar nätinköp, fakturor och brev i en tydlig vy.
"Den första versionen av OmaPosti är särskilt användbar för alla som köper produkter på nätet. Uppföljningen och styrningen av försändelser från webbutiker har nu blivit betydligt enklare än förut. Dessutom är OmaPosti det förmånligaste sättet att skicka paket på", berättar Timo Korander, ansvarig för Postis digitala tjänster för konsumenter.
OmaPosti gör det dessutom enklare att hantera fakturadjungeln. Appen påminner om förfallodatum och arkiverar såväl fakturor som andra inkomna meddelanden automatiskt. Det är också enkelt att betala fakturor, i den första versionen i samarbete med OP Gruppens mobilplånbok Pivo. Framöver kommer appen att kompletteras med fler betalalternativ.
I den första versionen av tjänsten skickas elektroniska brev dvs. nuvarande Netposti-fakturor automatiskt till appen. Även pappersfakturor kan enkelt betalas i appen genom att ta en bild av streckkoden. I nästa fas kan användarna styra alla fakturor och e-fakturor från sin e-post till OmaPosti.
"OmaPosti är ingalunda färdig, utan den aktiva utvecklingen tillsammans med användarna fortsätter. Inom kort kommer vi att lägga till ett flertal funktioner som underlättar vardagen", fortsätter Korander.
Posti har som mål att OmaPosti ska bli en av de populäraste apparna i finländarnas vardag.
Man loggar in på OmaPosti med Posti-användarnamn som används av över 830 000 finländare.
OmaPosti kan laddas ned gratis från Google Play eller App Store.