posti logo

Brytningstiden för postbranschen har synts som tillfälliga störningar i utdelningen

2016-02-02

Kommunikationsverket har konstaterat att Posti inte i augusti-september helt har kunnat uppfylla sin skyldighet att utdela samhällsomfattande brev (kontantbetalda, det vill säga brev med frimärken) fem dagar i veckan. Bakom störningarna ligger Postis anpassningsåtgärder som man har varit tvungen att vidta till följd av den kraftigt minskade postvolymen. Höstens strejkvåg orsakade flera störningar under slutet av året.

- Inom Posti befinner vi oss i en omvälvande brytningstid på grund av digitaliseringen. Vi gör vårt yttersta för att kvaliteten på vår service ska förbli på en hög nivå trots att vi är tvungna att kontinuerligt anpassa vår verksamhet. I regel har vi lyckats bra och befordringssnabbheten för samhällsomfattande tjänster ligger helt på den nivå som krävs enligt lag. Det är dock självklart att det tidvis har förekommit lokala och kortvariga störningar i vår verksamhet. Detta beklagar vi verkligen, säger Anu Punola, ansvarig chef för utdelningen i Posti.

Enligt Kommunikationsverkets utredning förverkligades inte utdelningen fem dagar i veckan under augusti-september vad gäller vart hundrade samhällsomfattande brev.

Posti har utrett situationen och meddelat korrigerande åtgärder till Kommunikationsverket som anser att Postis utredning är tillräcklig och att åtgärderna är ett steg i rätt riktning. Kommunikationsverket anser i sitt beslut att de allt fler störningarna under augusti-september har hört samman med de ändringar som Posti har ansett vara nödvändiga för att motsvara de minskade brevvolymerna.

Inom Posti har man förbättrat förutsägbarheten och uppföljningen på dagsnivå. Posti har nu för första gången möjlighet att även använda utomstående arbetskraft som hjälp till den egna personalen för att klara av rusningstoppar eller akut sjukfrånvaro. Med hjälp av kompletterande arbetskraft kan vi minska de utdelningsstörningar som uppstår i undantagssituationer.

Posti har även som mål att utvidga postutdelningens servicetid mot kvällen genom att planera utdelningsrutterna och arbetshelheterna på nytt. Den utvidgade servicetiden leder för sin del till att vi bättre kan sköta servicen i alla situationer och gör det möjligt att även vid sidan av den traditionella utdelningen erbjuda andra tjänster efter kundernas behov.

- Omfattande öppettider, från morgon till kväll, är mycket viktiga för pakettjänster, näthandeln, hem- och säkerhetstjänster, livsmedelslogistiken och andra tjänster inom närlogistiken, betonar Punola.

Postutdelning är ett utomhusarbete som påverkas av avvikande väg- och väderleksförhållanden: ishalka, sträng köld och snöyra. För närvarande härjar även en influensa- och magsjukevåg i landet.

- Trots vägförhållandena och sjukledigheterna försöker vi alltid hitta ersättare så snabbt som möjligt och därmed undvika störningar i tidtabellerna för postutdelningen, påminner Punola.

Utdelningsskyldigheterna enligt postlagen gäller endast Posti, inte andra företag som sköter om utdelning. Postlagen fastställer åt Posti en utdelningsplikt på fem dagar, enligt vilken posten måste utdelas under alla vardagar. Postis konkurrenter har endast en plikt på en dag och även denna plikt kommer att avskaffas i den nya postlagen.

- Vi hoppades att man skulle överväga att lindra regleringen som gäller samhällsomfattande tjänster för alla aktörer och på så sätt trygga jämlikheten. Utan reformer är Posti i en helt ojämnställd situation än privata konkurrenter. Vi hoppas att vi vid sidan av den traditionella utdelningen även ska kunna utnyttja nya utdelningsmetoder, säger Punola.

Kommunikationsverket fortsätter effektiverad övervakning av utdelningen av brev inom ramen för samhällsomfattande tjänster