Tältä sivulta löydät ohjeet kirjeiden lähettämiseen sopimusasiakkaana – sekä kotimaahan että ulkomaille.
Näin aloitat lähettämisen
Merkitse kirjekuoreen vastaanottajan nimi ja osoite. Lisää kuoreen myös lähettäjän tiedot lähetyksen mahdollista palauttamista varten.
Laita yrityskirjeen maksumerkintä ja postimerkki kuoren oikeaan yläkulmaan.
Muille merkinnöille ja tunnuksille on myös omat paikkansa. Lähetysten osoitetiedot luetaan Postissa koneellisesti, siksi niiden on oltava oikeilla paikoillaan. Oikeat osoitteet ja oikein tehdyt osoitemerkinnät varmistavat, että lähetys voidaan toimittaa vastaanottajalle ilman viivästyksiä.
Lähetyslistalla ilmoitettavissa lähetyksissä pitää olla Postin ohjeiden ja valitun kulkunopeuden mukainen Economy- tai Priority-kirjeen Port Payé-maksumerkintä (PP). Ilmoita sähköisellä lähetyslistalla lähetyserän tiedot, kuten maksaja, tuotenumero, kappalemäärä, vyöhyke ja yksikkö- tai yhteispaino sekä postituspaikka.
Laatikoi kirjeet osoitepuolet samansuuntaisina. Isot, pienet ja ulkomaan kirjelähetykset laatikoidaan erikseen. Kun lähetysmäärä on vähäinen, voit laittaa kirjeet samaan laatikkoon erottelemalla ne esim. kumilenkillä omiksi nipuikseen.
Laita jokaiseen lähetyserään joko sähköisen lähetyslistan lähete tai ohjauslappu, jossa on lähetyslistan numero. Muista kuitata sähköinen lähetyslista valmiiksi ennen kuin toimitat lähetykset postiinjättöpaikkaan.
Ensisijainen postiinjättöpaikka on Helsingin tai Kuopion postikeskus, postiinjättöaika viimeistään klo 17. Terminaaleihin jätettäessä kuljetusaikaan lisätään yksi (1) työpäivä.
Jos käytössäsi on Nouto- ja jakelupalvelu, varmistathan että lähetykset ehtivät postiinjättöpaikkaan viimeiseen postiinjättöaikaan mennessä. Alle 100 kpl:een erät voi jättää Postin palvelupisteeseen tai Yrityspisteeseen. Lähetyksiä ei saa jättää kirjelaatikkoon.
Jos käytät Lajittelupalvelua, lähetyserällesi muodostetaan sähköinen lähetyslista automaattisesti.
Tutustu Lajittelupalveluun, jolla helpotat esityötä ja saat selkeät ja ajantasaiset ohjeet postitukseen.
Jakelu ja kulkunopeus
Arkipäivinä (ma–pe) Postin ohjeen mukaisesti postiinjätetyt Economy-kirjeet jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti neljänteen tai viidenteen arkipäivään mennessä postiinjättöpäivästä lukien.
Arkipäivinä (ma–pe) Postin ohjeen mukaisesti postiinjätetyt Priority-kirjeet jaetaan vastaanottajille pääsääntöisesti kolmanteen arkipäivään mennessä postiinjättöpäivästä lukien. Jos Priority-kirje sisältää esim. tavaraa tai on muodoltaan konelajitteluun sopimaton, lähetys ohjataan lisälajiteltavaksi ja kulkunopeuteen tulee yksi päivä lisää.
Huomaa: Kun lähetät ulkomaille, katso kirjeen kulkunopeus ja muut maakohtaiset tiedot täältä.
Lisätiedot
Enimmäiskoko: 250 mm x 353 mm, paksuus 30 mm, enintään 2 000 g.
Vähimmäismitat: 90 mm x 140 mm paksuus 0,2 mm
Hinnoittelu perustuu lähetysten kappalemäärään, painoon, eräkokoon ja valittuun lisäpalveluun. Katso tuote-ehdot ja hinnat.
Economy- ja Priority-kirjeiden lisäpalvelut ovat Postiennakko ja Tiedotuspalvelu
Lähettäminen
Merkitse Economy-vakiokirje Pro -lähetyksiin Postin ohjeiden mukainen Economy-kirjeen Port Payé-maksumerkintä (PP).
Tulostamme kirjeisiin Lajittelupalvelun antaman 2D-koodin. Lajittelupalvelu myös muodostaa postituksen aluejaon automaattisesti sähköiselle lähetyslistalle.
Merkitse Priority-vakiokirje Pro -lähetyksiin Postin ohjeiden mukainen Priority-kirjeen Port Payé-maksumerkintä (PP).
Postita lähetyserä Postin Lajittelupalvelun kautta.
Ensisijainen postiinjättöpaikka on Helsingin tai Kuopion postikeskus, postiinjättöaika viimeistään klo 17. Terminaaleihin jätettäessä kuljetusaikaan lisätään yksi (1) työpäivä. Jos käytössäsi on Nouto- ja jakelupalvelu, varmista että lähetykset ennättävät postiinjättöpaikkaan viimeiseen postiinjättöaikaan mennessä.
Jakelu ja kulkunopeus
Arkipäivinä (ma–pe) Postin ohjeen mukaisesti postiinjätetyt Economy-vakiokirje Pro -lähetykset jaetaan vastaanottajille yleensä neljänteen arkipäivään mennessä postiinjättöpäivästä lukien.
Arkipäivinä (ma–pe) Postin ohjeen mukaisesti postiinjätetyt Priority-vakiokirje Pro -lähetykset jaetaan vastaanottajille yleensä kolmanteen arkipäivään mennessä postiinjättöpäivästä lukien.
Jos lähetykselle lisätään Lisäkäsittelymaksu, jakelua palvelulupauksen mukaisesti ei voida luvata.
Vakiokirje-palvelut edellyttävät Lajittelupalvelun käyttöä ja Lajittelupalvelun antaman 2D-koodin lisäämistä lähetykseen.
Lisätiedot
Enimmäiskoko: C5 (162 mm x 229 mm), paksuus enintään 5 mm, enintään 50 g.
Kirjattu kirje on hyvä vaihtoehto silloin, kun tarvitset todisteen postittamisesta. Se sopii esimerkiksi tarjousten ja muiden tärkeiden asiakirjojen postittamiseen, mutta ei rahan tai arvotavaran lähettämiseen.
Aloita kirjatun kirjeen lähettäminen OmaPosti Prossa tai Posti SmartShip-tilauskanavassamme.
Kiinnitä kirjeeseen tilauskanavasta tulostettu Kirjatun kirjeen osoitekortti, jossa on yksilöivä seurantaviivakoodi eli lähetystunnus sekä tarvittavat merkinnät valituille lisäpalveluille.
Lähetyksen voi jättää Postin palvelupisteeseen, postikeskukseen tai käyttää maksullista noutokuljetusta. Ethän jätä lähetyksiä kirjelaatikkoon, jotta ne kulkevat perille toivotussa aikataulussa.
Lähetätkö ulkomaille?
Tarkista kulkunopeus, osoitemaakohtaiset kiellot ja rajoitukset sekä seurantamahdollisuus maakohtaisista tiedoista.
Jakelu ja kulkunopeus
Kirjattu kirje luovutetaan vastaanottajalle kuittausta vastaan ja sen kulkua voi seurata useimpiin maihin. Huomaathan, että kirjattu kirje ei sovellu rahan tai arvotavaran lähettämiseen.
Lähetys toimitetaan vastaanottajan osoitteen mukaiseen postiin, josta se on noudettavissa toisena tai viimeistään kolmantena arkipäivänä postituspäivästä.
Lisätiedot
Enimmäiskoko: Enimmäismitat: 250 mm x 353 mm, paksuus 30 mm, enintään 2 000 g
Saantitodistuskirjeestä saat sekä todisteen postittamisesta että yksilöidyn tositteen lähetyksen luovuttamisesta. Kirjeen kulkua voit seurata useimpiin maihin. Huomaathan, että saantitodistuskirje ei sovellu rahan tai arvotavaran lähettämiseen.
Voit aloittaa saantitodistuskirjeen lähettämisen OmaPosti Prossa tai Posti SmartShipissa.
Postitus Manner-Suomeen:
Kiinnitä kirjeeseen Posti SmartShipistä tulostettu Saantitodistuskirjeen osoitekortti, jossa on yksilöivä seurantaviivakoodi eli lähetystunnus sekä tarvittavat merkinnät valituille lisäpalveluille.
Postitus Ahvenanmaalle tai ulkomaille:
Kiinnitä lähetyksen päälle SmartShipistä saatava viivakoodillinen osoitekortti sekä vaaleanpunainen kansainvälinen saantitodistuslomake CN07. Sopimusasiakkaana voi tilata kansainvälisiä saantitodistuslomakkeita Sopimusasiakkaiden materiaalitilaus -sivulla.
Kirjoita Saantitodistuskirjeen osoitepuolen vasempaan yläkulmaan lähettäjätietojen alapuolelle "Avis de réception" tai "A.R.".
Kuljetusaika-arviot sekä tietoa mahdollisista poikkeustilanteista:Maakohtaiset tiedot
Kansainvälisessä saantitodistuskirjeessä saa olla vain yksi vastaanottaja.
EU:n ulkopuolisiin maihin sekä EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen ulkopuolisille erityisalueille osoitettuihin lähetyksiin täytetään samalla myös lähetyksen sisältötiedot, jotka tulostuvat myös osoitekorttiin. Sisältö- ja osapuolitiedot välitetään ennakkoon sähköisesti vastaanottajamaan postille ja viranomaisille. Täytäthän tiedot huolella, sillä puutteelliset tiedot voivat johtaa lähetyksen palauttamiseen kauttakulku- tai osoitemaasta.
Huomaa, että lähetyksen voi jättää postiin, postikeskukseen tai käyttää maksullista noutokuljetusta. Lähetyksiä ei saa jättää kirjelaatikkoon.
Jakelu ja kulkunopeus
Lähetys toimitetaan vastaanottajan osoitteen mukaiseen postiin, josta se on noudettavissa toisena tai viimeistään kolmantena arkipäivänä postituspäivästä.
Lisätiedot
Enimmäiskoko: 250 mm x 353 mm, paksuus 30 mm, paino enintään 2000 g
Vähimmäiskoko: 90 mm x 140 mm, paksuus vähintään 0,2 m
OmaPosti Pro, Posti SmartShip tai muu EDI-rajapinta ovat Postivakuutettujen lähetysten ainoat tilauskanavat sopimusasiakkaille.
Kiinnitä kirjeeseen Posti SmartShipistä tulostettu Postivakuutetun lähetyksen osoitekortti, jossa on yksilöivä seurantaviivakoodi eli lähetystunnus sekä tarvittavat merkinnät valituille lisäpalveluille.
Jätä lähetys Postin palvelupisteeseen, postikeskukseen tai voit käyttää maksullista noutokuljetusta. Ethän jätä lähetyksiä kirjelaatikkoon.
Jakelu ja kulkunopeus
Lähetys toimitetaan vastaanottajan osoitteen mukaiseen postiin, josta se on noudettavissa toisena tai viimeistään kolmantena arkipäivänä postituspäivästä lukien.
Lisätiedot
Enimmäiskoko: 1 000 mm x 600 mm, paksuus 600 mm, 2000 g
Kotimaan kirjeet: Tulosta Pika-merkinnöillä varustettu osoitekortti OmaPosti Prosta tai SmartShip-tilauskanavasta. Kun valitset lauantaijakelun lisäpalveluksi, varmista ensin toimitusaikakyselystä palvelun saatavuus vastaanottajan alueella.
Ulkomaan kirjeet: Tulosta Exprès-Pika-merkinnöillä varustettu osoitekortti SmartShip-tilauskanavasta. Tarkista kohdemaan mahdolliset rajoitukset, kiellot ja seurantamahdollisuus maakohtaisista tiedoista.
Pikakirjeet voi jättää Postin palvelupisteeseen tai postikeskukseen. Voit myös tilata maksullisen noutokuljetuksen.
Huomaathan, että pikakirjeitä ei voi jättää kirjelaatikkoon.
Postikuori-lähetykset voi jättää kirjelaatikkoon, Postin palvelupisteeseen, postikeskukseen tai käyttää maksullista noutokuljetusta. Postikuorissa postimaksu on valmiiksi maksettu ja saat niihin yritysilmeesi mukaiset painatukset ja logon.
Jakelu ja kulkunopeus
Postikuoret jaetaan vastaanottajille Economy- ja Priority-kirjeiden kulkunopeudella. Jos Priority-postikuori sisältää esim. tavaraa tai on muodoltaan konelajitteluun sopimaton, lähetys ohjataan lisälajiteltavaksi ja kulkunopeuteen tulee yksi päivä lisää.
Postiennakkokirjeet voit tilata Posti SmartShipistä tai muuta EDI-rajapintaa käyttäen.
Kiinnitä kirjeeseen tilauskanavasta tulostettu postiennakon osoitekortti, jossa on yksilöivä seurantaviivakoodi eli lähetystunnus. Postiennakon enimmäissumma on 2 000 euroa.
Lähetykset voi jättää Postin palvelupisteeseen tai postikeskukseen. Voit myös tilata lähetyksellesi maksullisen noudon. Ethän jätä Postiennakkokirjettä kirjelaatikkoon.
Kun suunnittelet kotimaan lähetystä, esimerkiksi kuoren ulkoasua, ota huomioon Postin koneellisen käsittelyn palvelukohtaiset vaatimukset. Ne on koottu Konelajiteltavien lähetysten oppaaseen.
Kun lähetät ulkomaille, tarkista maakohtaiset osoitteen kirjoittamisohjeet.
Kirjeiden maksumerkinnät
Lähetyslistalla ilmoitettavissa lähetyksissä täytyy olla Postin ohjeiden mukainen maksumerkintä. Merkintöjen käyttämisestä tarvitset voimassaolevan sopimuksen Postin kanssa.
Huom: Postilain mukainen postiyritys on 1.1.2023 alkaen Posti Jakelu Oy. Posti Oy:n maksumerkinnät eivät kuitenkaan vanhene, ja maksumerkinnät voi edelleen tuottaa postimaksukoneella ja painettuja kirjekuoria voi käyttää ilman aikarajaa.
Postimaksukone
Postimaksukone yksinkertaistaa postitusta ja helpottaa kulujen seurantaa.
Näin saat Postimaksukoneen käyttöösi
Hanki Postimaksukone jälleenmyyjältä. Postimaksukoneita myyvät ja vuokraavat Azolver Suomi Oy (Pitney Bowes) ja Quadient Finland Oy (Neopost Finland) ja) ja näiden kahden valtuuttamat jälleenmyyjät.
Laitemyyjä ilmoittaa meille, kun olet ostanut tai vuokrannut koneen.
Saat meiltä heti sen jälkeen tilausvahvistuksen ja ilmoituksen palvelun avaamisesta.
Käyttövaran maksaminen
Maksa haluamasi summa koneen käyttövaraksi Postin asiointikanavien Postimaksukone-palvelussa tai tilillemme Nordeassa, Osuuspankissa tai Danske Bankissa. Tilinumerot ja viitteen löydät avausilmoituksesta tai tapahtumaerittelyn etusivulta. Käytä tilisiirrossa meiltä saatua laitekohtaista viitenumeroa.
Danske Bank
BIC: DABAFIHH
IBAN tilinumero: FI40 8000 1600 0105 82
Nordea Pankki
BIC: NDEAFIHH
IBAN tilinumero: FI08 2333 1800 0121 32
Osuuspankki
BIC: OKOYFIHH
IBAN tilinumero: FI71 5000 0120 2018 34
Kun maksamasi käyttövara on siirtynyt laitetoimittajan latauskeskukseen, lataa maksu postimaksukoneeseen. Saldon voit ladata myös useammassa erässä. Saldon saat selville saldokyselyllä tai nollalatauksella. Latausta koskevissa ongelmissa käänny maahantuojan tai latauskeskuksen puoleen.
Toimitamme sinulle tapahtuma- ja tuoteseurantaerittelyn kerran kuukaudessa.
Käyttövaran lataaminen
Voit ladata latauskeskuksesta postimaksukoneen käyttövaraksi haluamasi summan, kuitenkin enintään tilillä olevan määrän. Käyttövaran loputtua postimaksukone lukkiutuu automaattisesti. Postimaksukoneen käyttötiedot siirtyvät meille automaattisesti jokaisen latauksen yhteydessä.
Huolehdithan, että postimaksukoneella on otettu yhteys latauskeskukseen säännöllisesti, jotta saamme tarvittavat käyttötiedot. Näin saat myös postimaksukoneen tapahtumaerittelyn.
Poikkeuslataus
Jos sinulla on poikkeuslatausoikeus, voit ladata poikkeuslatausta tukevaan postimaksukoneeseen enintään sopimuksen liitteessä mainitun luottolimiitin määrän. Poikkeuslataus on maksettava ilmoittamallemme tilille viiden arkipäivän kuluessa siitä, kun poikkeuslataus on tehty.
Poikkeuslatauksen voi tehdä vain yhden kerran peräkkäin, eikä sitä voi tehdä koneen ensimmäisenä latauksena.
Veloitamme poikkeuslatauksesta postimaksukonehinnaston mukaisen palvelumaksun. Posti pidättää oikeuden muuttaa poikkeuslatauksen käyttöehtoja.
Tapahtumaerittely sisältää postimaksukoneella tehdyt maksu- ja lataustapahtumat ja tuoteseurantaraportin.
Voit seurata postimaksukoneella maksettujen tuotteiden lukumäärää ja yhteissummaa. Tuoteseuranta edellyttää postimaksukoneeseen kytketyn vaa’an, voimassa olevan hintamuistin sekä vähintään kahden kuukauden välein tapahtuvan latauksen, jonka yhteydessä tuotetiedot siirtyvät meille.
Latauksena voidaan käyttää myös ns. nollalatausta tai saldokyselyä (lisätietoja postimaksukoneen maahantuojilta tai toimittajalta). Sähköinen tapahtumaerittely toimitetaan kerran kuukaudessa veloituksetta. Tapahtumaerittelyä ei toimiteta, jos maksu- tai lataustapahtumia ei ole.
Lähetämme sinulle vahvistuksen irtisanomisesta ja tarvittaessa ohjeet koneen toimittamisesta maahantuojalle. Jos postimaksukonetta käytetään vastoin sen tuote-ehtoja, Posti voi purkaa käyttöoikeuden. Jos postimaksukonetta ei ole ladattu viimeisen 12 kuukauden aikana, meillä on oikeus irtisanoa postimaksukoneen käyttö kirjallisesti ilman irtisanomisaikaa. Jos koneen tilillä on käyttövaraa jäljellä, asiakkaalta kysytään pankkitili niiden palauttamiseksi. Jos asiakkaaseen ei saada yhteyttä, saa asiakas suljetun postimaksukoneen tilille jääneet varat pyydettäessä takaisin.
Virheleimat
Palautamme postimaksukoneella tehdyt virheleimaukset silloin, jos virheleimojen arvo on 20 euroa tai enemmän ja jos virheleimat ovat alle kuusi kuukautta vanhoja.
Huomioithan, että Posti ei hyvitä seuraavia virheleimoja:
kirjekuorista ja postikorteista irrotettuja leimoja
pakettilähetyksistä ja koteloista irrotettuja leimoja, jos pakkauksesta ei ole riittävää määrää mukana
Pakkaa lomake ja virheleimat tukevasti kokonaisina kuorineen yhteen lähetykseen
Postita lähetys osoitteeseen:
Posti Oy
Postimaksukonepalvelut
Tunnus 5009023
00003 VASTAUSLÄHETYS
Veloitamme virheleimojen takaisinmaksusta hinnastossa mainitun maksun. Hyväksytyt virheleimat lisätään postimaksukoneen käyttövaroihin, josta summan voi ladata koneeseen.
Vajaasti maksetut lähetykset
Vajaasti maksetut lähetykset käsitellään ja hinnoitellaan voimassaolevan postimaksukonehinnaston mukaisesti. Mikäli tästä aiheutuu lisätyötä tai muita kustannuksia, asiakkaalta veloitetaan hinnaston mukainen käsittelymaksu ja/tai aiheutuneet kustannukset. Postilla on oikeus olla ottamatta kuljetettavaksi vajaasti maksettuja lähetyksiä.