posti logo
Kaikki artikkelit

Secondhand siirtyy verkkoon – onko verkkokauppasi jo mukana?

14.10.2025

Käytetyn tavaran kauppa ei enää rajoitu perinteisiin kirpputoreihin tai kuluttajien väliseen tavaran vaihtoon. Käytetyn tavaran myyminen on siirtynyt vauhdilla verkkoon, ja suomalaiset kuluttajat ovat omaksuneet uudet ostotavat omakseen.

Uudet verkkokauppamaiset alustat ja niiden tarjoamat lisäpalvelut, kuten sujuvat toimitukset ja turvalliset maksutavat, vauhdittavat kasvua ja ovat tehneet secondhand-markkinasta entistä houkuttelevamman myös yrityksille.

”Vaikka olemme jo nähneet hurjaa kasvua secondhandin verkkokauppaistumisessa ja pakettien määrässä, olemme Suomessa vasta heräämässä ilmiöön. Globaalisti markkinan odotetaan kasvavan jopa viisi kertaa perinteistä retailia nopeammin. Kansainvälisesti viimeisen vuoden aikana jopa 35 prosenttia kuluttajista osti ensi kertaa käytettyä, mikä kertoo kasvun jopa kiihtyvän lähitulevaisuudessa,” kertoo Elina Rosendlund, kuluttajalähettämisestä vastaava myyntijohtaja Postilla.

Toteutimme osana Secondhand September -teemakuukautta tutkimuksen, jossa selvitimme suomalaisten secondhand-käyttäytymistä. Miten kuluttajat ostavat ja myyvät käytettyä – ja miksi osa heistä ei vielä tee niin? Tutkimuksesta nousi esiin kiinnostavia huomiota ostajien ja myyjien sukupuolen, iän, ostopäätösten, aktiivisuuden ja motivaation suhteen.

Mukana on myös näkymiä siitä, mihin suuntaan secondhand-markkina kehittyy ja miten yritykset voivat tarttua sen mahdollisuuksiin.

Tutustu tutkimuskoosteeseen: Secondhand suomalaisten kuluttajakäyttäytymisessä 2025