Korealaista kosmetiikkaa tarjoava Yeppo & Soonsoo on saavuttanut reilussa viidessä vuodessa vauhdikasta kasvua niin verkkokaupassa kuin myymälöissäkin. Postin paketti- ja varastopalvelut tukevat kasvua ja auttavat palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin.

Korealaisen kosmetiikan suosio kasvun ajurina
Yeppo & Sonsoo avasi ensimmäisen myymälänsä kauppakeskus Triplaan vuonna 2019. Ensin myymälässä myytiin monenlaisia korealaisia tuotteita, mutta pikkuhiljaa fokus kääntyi kosmetiikkaan ja ihonhoitoon.
Kun korona iski ja asiakkaat eivät päässeet meille, päätimme, että menemme itse asiakkaidemme luokse. Meillä ei ollut varaa pakettien toimituksiin, joten kuljetimme niitä mieheni kanssa opiskelijan bussikorteillamme.
Elisa Ahonpää-Kim, perustaja ja toimitusjohtaja, Yeppo & Sonsoon
Liiketoiminta kasvoi, kun yhä useampi suomalainen innostui korealaisesta kosmetiikasta. Pian yritys otti käyttöön Postin pakettitoimitukset, ja paketit kulkivat asiakkaille kätevästi saman katon alta, Triplan K-Supermarketin Postista.
Ammattilaisten hoitama varasto antaa mielenrauhaa
Seuraava kasvun vaihe koitti, kun oma varasto kävi pieneksi. Yeppo & Sonsoo päätti ulkoistaa varastonsa Postille alkuvuonna 2024, jotta paketit menisivät asiakkaille nopeasti ja tarkkaan pakattuina.
Elisan mukaan ulkoistettu varasto antaa mielenrauhan siitä, että asiat sujuvat, vaikka tilauksia tulisikin paljon.
Oma tiimi on saanut joustoa ja tiedän, että kaikista kovimmat ruuhka-ajat ovat ammattilaisten hoidossa. Varastolla on hyvät tilat, kalusteet ja työkalut, joita emme pystyisi itse tarjoamaan. Voin nukkua yöt rauhassa, kun tiedän, että homma sujuu.
Elisa Ahonpää-Kim, perustaja ja toimitusjohtaja, Yeppo & Sonsoon
Toimitusnopeus on tärkeä kilpailuvaltti
Tänä päivänä Yeppo & Sonsoolla on yhdeksän ja puoli myymälää Suomessa, neljä myymälää Ruotsissa ja verkkokauppa, joka palvelee kummassakin maassa. Valikoimassa on jo noin 100 brändiä.
Myymälät ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Elisa uskoo, että myymäläverkosto on omalta osaltaan mahdollistanut korealaisen kosmetiikan kasvun, kun asiakkaat voivat tulla paikalle kysymään tuotteista. Toisaalta verkosta ne saa tilattua nopeasti ja helposti.
Nopeus onkin yritykselle tärkeä kilpailuvaltti. Nopeita toimituksia edesauttaa se, että varasto ja kuljetus ovat saman kumppanin huomassa.
”Kilpailemme erityisesti aasialaisten verkkokauppojen kanssa siitä, tuleeko paketti päivässä vai viikossa. Haluamme, että asiakkaamme saavat kaikista nopeimmat toimitukset. Moni on yllättynyt iloisesti nopeudesta: olemme saaneet asiakkailta kommentteja siitä, kuinka he tekivät tilauksen edellisyönä, ja seuraavana päivänä paketti olikin jo saapunut perille”, Elisa kertoo.
Posti mukana tulevaisuuden kasvussa
Yeppo & Sonsoon kasvumatka jatkuu. Takana on ennätyksellinen Black Friday, jolloin myynti kasvoi noin 300 prosenttia edellisestä vuodesta. Vuodelta 2025 yritys toivoo kasvua ja kansainvälistymistä, kuitenkin keskittyen edelleen kotimarkkinaan Suomeen ja asiakkaisiin, jotka ovat tehneet upean kasvun todeksi.
Kun kasvua tulee, toivomme, että Posti on mukana ja pystymme reagoimaan yhdessä kasvaviin tarpeisiin. Yhteistyö on sujunut hyvin, joten jatketaan samaan malliin!
Elisa Ahonpää-Kim, perustaja ja toimitusjohtaja, Yeppo & Sonsoon
Elisa myös lähettää terveiset aloittaville verkkokaupoille: ”Olkaa rohkeita! Mekin aloitimme yrityksen opintotuella, ja näin kauas olemme päässeet. Jos uskoo itseensä ja omaan tuotteeseen, niin varmasti hyvä tulee.”