När du betalar för försändelsen via nätet , fastställs priset enligt paketets dimensioner. Försändelsen är billigare när den köps på nätet. Prislistor för paket och räknare
Gör så här:
Välj en lämplig storlek och förpacka paketet.
Ange de uppgifter som behövs och betala försändelsen via nätet.
När du har betalat får du en Skicka enkelt-kod. Skriv den på paketet eller skriv ut ett adresskort.
Förpacka försändelsen enligt anvisningarna Förpackningsmaterialet ingår inte i försändelsens pris. På Postis serviceställe kan du köpa en lämplig, miljövänlig förpackning för försändelsen.
Mät förpackningens yttermått så att du kan välja rätt storlek på försändelsen. Du behöver tre mått: längd, bredd och höjd. Du kan använda paketräknaren för att välja storlek.
Säkerställ att du har mottagarens uppgifter. Du behöver mottagarens namn, adress och telefonnummer. Du kan också fråga om mottagaren har önskemål om uthämtningsstället.
Du kan i förväg fundera på om paketet behöver avgiftsbelagda tilläggstjänster, exempelvis leverans av ett ömtåligt paket eller postförskott . Välj hemleverans som tilläggstjänst om du vill att paketet ska levereras hem till mottagaren.
Var beredd på att skriva ut ett adresskort om du inte vill skriva försändelseuppgifterna på paketet för hand.
Observera: Det är viktigt att välja korrekt storlek på paketet så att det får plats i brevinkastet eller boxen. Paket som skickats med för liten storlek returneras, och avsändaren debiteras för priset för returtransporten. Exempelvis får ett Småpaket som levereras till ett brevinkast inte vara större än 3 x 25 x 35 cm.
Ange mottagarens uppgifter. Välj uthämtningsställe för paketet. Du kan välja en paketautomat, ett postkontor eller hemleverans mot en extra avgift.
Välj eventuella tilläggstjänster om du behöver sådana.
Kontrollera de inmatade uppgifterna. Om du skickar många paket samtidigt kan du lägga till dem alla samtidigt.
Ange avsändarens uppgifter. Om du använder tjänsten medan du är inloggad har dina uppgifter redan fyllts i.
Betala försändelsen via nätbanken, med kreditkort, med MobilePay eller med Siirto-betalning. När du har betalat får du en Skicka enkelt-kod, som du behöver för att skicka försändelsen.
Välj var du vill lämna in försändelsen. Valet är inte bindande. Om du vill reservera en box i en automat för försändelsen kan du göra det redan i detta skede. Du kan också reservera en box via länken som du får senare per e-post.
Observera: Reserveringen av boxen gäller i 24 timmar.
Om du reserverar en box i en paketautomat för att skicka din försändelse är din reservation i kraft i 24 timmar. Om du inte vill eller har tid att använda boxen som du har reserverat är det inget att oroa sig för – du har flera alternativ:
Du kan använda länken du fick i din e-post för att reservera en ny box.
Du kan också lämna in din färdigt betalda försändelse på vilket postkontor som helst.
Du kan lämna paketet i en automat som inte kräver att du reserverar en box. Alla automater som har en skärm i mitten är sådana. Läs mer om våra paketautomater.
Ta det färdiga paketet till Posti.
Skriv ut adresskortet eller skriv mottagarens namn och adress samt dina egna uppgifter för hand på paketet. Skriv också den Skicka enkelt-kod som du fick vid beställningen på paketet.
Lämna in ditt betalda paket till Posti inom två veckor.
Småpaket kan lämnas in på ett postkontor eller lämnas i en brevlåda om de är försedda med adresskort.
Paket som är större än XL får inte plats i Postis paketautomater; du kan lämna dem på ett postkontor.
Så här skickar du på posten
Du kan betala och skicka ditt paket även på posten. När du betalar för paketet på posten fastställs priset enligt paketets vikt.
Välj ett serviceställe med full service. Vid uthämtningsställen kan du inte betala och skicka paket från disken. Till dem kan du bara lämna en förbetald försändelse. Här hittar du alla Postis serviceställen
Fastställande av paketens mått
Välj rätt storleksklass för ditt paket
Välj först paketstorlek. Om du inte är säker på rätt storlek kan du använda paketräknaren . Mät paketets längd, bredd och höjd och mata in måtten i centimeter i räknaren. Du får en rekommendation om en lämplig paketstorlek.
Observera att fel storleksklass eller paket som inte uthämtats returneras till avsändaren, och avsändaren debiteras för priset på returfrakten. (Till exempel får Småpaket som levereras till brevinkast inte överstiga 3 x 25 x 35 cm, 2kg).
Paketets maximimått
Om den totala längden är högst 300 cm och vikten högst 25 kg, kan försändelsen skickas som paket. Om måtten eller vikten överskrider de maximala tillåtna värdena ska varan skickas som frakt.
Hur man mäter den längsta sidan + omkretsen
Identifiera och mät paketets längsta sida (A)
Mät paketets omkrets (B + C + D + E)
Längsta sidan + omkretsen= den totala längden
Minimimått för paket
Minimistorleken på ett Småpaket är 15 x 15 x 1 cm (längd, bredd, höjd).
Minimimåtten för andra paket är 25 x 15 x 1 cm.
Paketet ska väga minst 100 g.
Förpackningsinstruktioner
När du förpackar försändelsen noggrant kommer den fram hel och är trygg att hantera.
Förpacka försändelsen tätt i rätt sorts förpackning.
Välj paketets storlek så att det utöver varan även rymmer skyddsmaterial.
Använd mjuka material, såsom papper, kartong eller bubbelplast.
Ge paketet en regelbunden form så att det smidigt kan hanteras maskinellt.
Om du använder begagnat förpackningsmaterial ska du ta bort gamla försändelseuppgifter och streckkoder. De kan störa styrningen av paketet i Postis sortering.
Ömtåliga föremål och elapparater
Välj tilläggstjänsten ”Ömtåligt” när du betalar för ditt paket. Förpacka alltid ömtåligt innehåll särskilt omsorgsfullt och använd ordentligt med fyllning i paketet. Paketet sorteras för hand, inte maskinellt, men det ska tåla lastningen och transporten tillsammans med andra paket.
Fäst ”Ömtåligt”-etiketter på paketet. Dessa finns att få på posten. Beakta produktens storlek, vikt och hållbarhet när du förpackar den. Välj tilläggstjänsten Ömtåligt då du skickar elapparater eller elektronik.
Andra tips
Skydda långa föremål, såsom mattor och rör, med exempelvis bubbelplast utöver det övriga förpackningsmaterialet. Man gör klokt i att tejpa skyddsplasten tätt också i förpackningens kortändar.
Observera paketens maximimått.
När du köper en försändelse på nätet bestäms priset av paketets dimensioner (längd, bredd och höjd). Försändelsen är billigare när den köps på nätet.
När du köper en försändelse på posten bestäms priset av paketets vikt.
Ja, det kan du, men köp då en ankomstavi i pappersformat som en tilläggstjänst (3,90 €). Då får mottagaren ankomstavin som brev till sin hemadress i stället för som sms. Om du skickar via OmaPosti eller via nätet behövs mottagarens mobiltelefonnummer.
Ja, det kan du göra med ett postförskott. Priset för tilläggstjänsten är 9,90 euro. Anvisningar finns här.
Ja, du kan göra detta genom att välja leverans av ett ömtåligt paket som tilläggstjänst. Priset för tilläggstjänsten är 10,90 euro. Med tjänsten skickar du enkelt ömtåliga föremål och föremål som kan brytas, såsom elektronik och glas. Fäst ”Ömtåligt”-etiketter på paketet. Dessa finns att få på posten.
Observera att du endast genom att köpa tilläggstjänsten Ömtåligt kan säkerställa att ditt ömtåliga paket får den behandling det behöver i transporten.
Ja, det kan du göra genom att reservera en bytesbox på nätet. Alla automater med skärm i mitten fungerar som bytesboxar. Så här använder du en bytesbox.
När du köper Seriepaket köper du i praktiken koder som du kan använda för att betala försändelsen på nätet eller i appen OmaPosti. När du har betalat Seriepaketet får du koderna i din e-post. Seriepaketet innehåller 5 eller 10 förbetalda försändelsekoder. Koderna gäller i 12 månader. Med ett Seriepaket sparar du upp till 1,20 euro per försändelse. Koderna är inte personliga, dvs. du kan ge dem åt någon annan om du vill. Läs mer om Seriepaket.
Du kan betala för ett paket som du skickar via nätbanken, med kreditkort, med Siirto-appen eller med MobilePay. På posten kan du betala med bank- och kreditkort eller kontanter.
En Skicka enkelt-kod är en serie av sex siffror och bokstäver. Med den kan du skriva ut den streckkod som behövs för att posta paketet.
Du hittar Skicka enkelt-koden på bekräftelsesidan efter att du har betalat för försändelsen. Du kommer också att få den per e-post. I vissa paketautomater används Skicka enkelt-koden också för att öppna boxen. Uppgifter om paketautomaterna finns på sidan om paketautomater.
Postis paket kommer fram till mottagaren inom 1–3 vardagar. Småpaket, dvs. paket i storlek XXS, transporteras tillsammans med brev och kommer fram på ca 2–3 vardagar. Du kan följa paketets resa i OmaPosti ochi försändelseuppföljningen på vår webbplats.
Pengar, värdepapper och värdeföremål ska alltid skickas som Assurerad försändelse, så att de hanteras på ett säkert sätt separat från den övriga posten. Postförsäkringen ersätter skador högst till försändelsens assuransvärde.
Tips: Om du vill ge någon en penninggåva kan du betala in gåvobeloppet på mottagarens bankkonto. Skicka ett postkort där du berättar om penninggåvan som betalats till kontot.
Skriv dessa uppgifter på paketet: Skicka enkelt-koden, mottagarens namn och adress samt ditt eget namn och adress. Du får Skicka enkelt-koden när du har betalat för försändelsen. Skicka enkelt-koden finns på sidan för betalningsbekräftelsen. Du kommer också att få den per e-post.
Skriv inte telefonnummer på paketet för att undvika att äventyra någons informationssäkerhet.
Du kan också använda ett adresskort istället för en Skicka enkelt-kod. Skriv ut adresskortet och tejpa fast det på paketet. I detta fall ska du inte skriva uppgifter på paketet. Du kan öppna adresskortet för utskrift från länken som visas på sidan för betalningsbekräftelsen. Du får också ett adresskort som bilaga i din e-postbekräftelse.
Att skicka farliga ämnen är helt förbjudet för privatkunder. Som avtalskund kan du skicka artiklar som klassificeras som farliga med Postis transport enligt särskild anvisningar. Då ska man beakta förpackning enligt TFÄ-bestämmelserna. Läs mer om att skicka farliga ämnen.
Vi beklagar att köpet inte lyckades. Du får dina pengar tillbaka genom att fylla i denna returblankett.
Välj ”Paket eller brev som betalats på nätet”.
Skriv ”Störning” som orsak.
Om du inte fick ett beställningsnummer, skriv bankens referensnummer vid punkten ”Beställningsnummer”.
Fyll i de övriga begärda uppgifterna och skicka blanketten. Vi försöker återbetala dina pengar så snabbt som möjligt.
Ingen fara. Om försändelsen inte redan är på väg kan du avboka leveransen här . Om mottagarens telefonnummer är felaktigt kan det korrigeras avgiftsfritt här . Korrigering av andra uppgifter är avgiftsbelagd.