Cirkulär ekonomi är inte längre bara prat – det är konkret verksamhet där hållbarhet och affärsverksamhetens effektivitet förenas. Den cirkulärekonomiska tjänst som Posti erbjuder hjälper Nanso att förlänga produkternas livscykel och minska svinnet samtidigt som den öppnar upp nya affärsmöjligheter.
Artikeln i korthet:
Nanso är ett finskt modehus som använder Posti vid återvinning av sina produkter.
För Nanso är en genuin cirkulär ekonomi viktig. Det ger också Nanso ny affärsverksamhet.
Posti rengör, förnyar och reparerar samt skickar direkt till konsumenterna.
Nanso – pionjär inom tidlös design och hållbarhet
Nanso Group är ett finskt varumärkeshus som grundades år 1921 och vars ikoniska varumärken, Nanso och Vogue, hör till de mest kända och uppskattade i Finland.
Företagets filosofi bygger på tidlös design och hållbara material – värderingar som återspeglas i både produkternas kvalitet och den ansvarsfulla affärsverksamheten.
"Vi tror att en bra känsla och en vacker vardag uppstår av högkvalitativa och omsorgsfullt tillverkade produkter. Våra kunder värdesätter komfort och hållbarhet och vi vill erbjuda dem bättre alternativ", berättar Jenni Homer, affärsdirektör vid Nanso.
Från pilotprojekt till kontinuerligt samarbete
Posti kontaktade Nanso som en del av utvecklingen av sina cirkulärekonomiska tjänster. Det ursprungliga samarbetet inleddes med ett pilotprojekt som fokuserade på effektiv behandling av returnerade produkter och produkter som kräver reparation.
Resultatet av detta försök blev en verksamhetsmodell som i dag är en etablerad del av Nansos vardag.
"Posti vände sig faktiskt till oss när de ville utveckla sina cirkulärekonomiska tjänster. Tillsammans inledde vi ett pilotprojekt som sedan dess har resulterat i en kontinuerlig verksamhetsmodell och samarbete. Vi har redan tidigare samarbetat med en tjänsteleverantör som erbjöd liknande reparationstjänster, men det både krävde att vi skickade produkterna från en plats till en annan och skapade utmaningar med uppföljningen", berättar Homer.

Nansos affärsdirektör Jenni Homer och Elina Gustafsson, som ansvarar för cirkulär ekonomi på Posti.
Posti var redan partner för lagringen av våra produkter, så det var naturligt att flytta reparationen av produkterna under samma tak. De logistiska utmaningarna minskade och uppföljningen av produkterna förbättrades.
Jenni Homer, Affärsdirektör Nanso
Postis cirkulärekonomiska tjänst – en effektiv lösning
Kläderna på Postis logistikcenter i Pennala genomgår en noggrann process innan de skickas tillbaka för försäljning:
Konditionskontroll och sortering: Varje produkt utvärderas och nödvändiga åtgärder fastställs för dem.
Underhåll och reparation: Kläderna tvättas, repareras och färdigställs av Postis experter.
Förberedelse för försäljning: Produkterna delas in i två kategorier -
Nytt liv-produkterna får en lapp med information om utförda reparationsåtgärder och produkter som är "som nya" säljs med ursprungliga lappar.
Logistik:
När produkterna är klara läggs de till i lagersaldona och Posti sköter deras leverans direkt till kunderna eller till Nansos butiker.
Nya möjligheter och mervärde för kunderna
Postis tjänst både stöder Nansos hållbarhetsmål och erbjuder konkreta affärsfördelar.
"Tidigare skulle vi har varit tvungna att sälja många av dessa produkter med betydande rabatt eller till och med ta bort dem från urvalet. Nu kan vi erbjuda våra kunder ett nytt köpalternativ – högkvalitativa och omsorgsfullt reparerade kläder som håller länge," berättar Homer.
För konsumenterna innebär detta möjligheten att göra mer hållbara val utan att kompromissa om kvaliteten. En av de största orsakerna till att man tvekar inför att köpa begagnade kläder är hygienen – och det är just för det som Postis process erbjuder en lösning.
Ett samarbete som ständigt utvecklas
Posti och Nanso utvecklar processen kontinuerligt och delar med sig av bästa praxis.
Vårt samarbete är mycket fungerande och främjar gemensam utveckling.
Jenni Homer, Affärsdirektör Nanso
Postis lösning har gjort cirkulär ekonomi till en lönsam affärsverksamhet för Nanso, där minimering av svinn och skapande av nya försäljningsmöjligheter går hand i hand. Detta är ett exempel på hur hållbarhet och affärsverksamhetens effektivitet kan stödja varandra.
Låt oss tillsammans göra cirkulär ekonomi till verklighet. Läs mer om Postis cirkulärekonomiska tjänster