När Jula ville erbjuda sina kunder ännu smidigare och förmånligare leveransalternativ visade sig Postis tjänst Småpaket till dörren vara den perfekta lösningen. Jula har redan länge utnyttjat Postis tjänster, och den nya leveransformen kompletterade företagets logistiklösningar utmärkt.
Artikeln i korthet:
Jula ville erbjuda sina kunder mer flexibilitet och bestämde sig för att ta i bruk Postis tjänst Småpaket.
Tjänsten kompletterade Julas logistiklösningar, eftersom den var ett prisvärt tillägg till leveranssortimentet och enkel att implementera utan systemändringar.
Julas kunder tog väl emot tjänsten Småpaket: leveranserna gick snabbt och smidigt.

Jula är ett svenskt familjeföretag som grundades år 1979 och ett av Nordens största gör det själv-kedjor. I dess urval finns över 15 000 produkter för hem, trädgård och fritid. I Finland betjänar Jula sina kunder via en webbutik och vid nio varuhus runt om i landet.
Hur började samarbetet?
Johan Kullberg, chef för Julas företagsstöd, berättar att Posti hade varit deras pålitliga partner redan långt innan Småpaketet togs i bruk. Samarbetet inleddes när Jula letade efter en leveranslösning som skulle möta behoven hos både webbutiken och butikerna. Posti är välkänt och pålitligt, vilka var nyckelfaktorer i valet av partner:
"Vi ville ha ett välkänt och pålitligt transportföretag för våra kunder i Finland. Detta var den huvudsakliga orsaken till varför vi ursprungligen valde Posti som partner. Vårt mål är att erbjuda våra kunder en högklassig transporttjänst som fungerar för både små och stora försändelser."
Ur konsumentens perspektiv är leveranshastigheten förstås viktig, men enligt Kullberg är ett förmånligt pris en ännu mer avgörande faktor för många. Tjänsten Småpaket till dörren svarade utmärkt på detta behov och kompletterade smidigt Julas befintliga tjänsteutbud från Posti.
Varför Småpaket till dörren?
Jula hade lagt märke till populariteten av en motsvarande tjänst i Sverige och Norge. När Posti presenterade tjänsten Småpaket till dörren i Finland bestämde sig Jula snabbt för att lägga till den i sina leveransalternativ:
"När försäljningsrepresentanten från Posti kontaktade mig om detta leveransalternativ bestämde vi oss för att börja använda tjänsten genast. Vi var ett av de första företagen att ta tjänsten i bruk och våra kunder gillade den från början", berättar Kullberg.
Jula utnyttjade alltså tjänsten Småpaket till dörren redan i ett tidigt skede i Finland. "Hittills har allt gått bra och vi har inte fått någon negativ respons", konstaterar Kullberg.
Sömlöst samarbete
Samarbetet mellan Posti och Jula har varit smidigt och okomplicerat ända från början. Bra kommunikation med Postis försäljningsteam och kundservice har varit en central framgångsfaktor:
Vi är i kontakt med Posti ungefär en gång i månaden och samarbetet har varit enkelt ända från början. Alla eventuella små utmaningar har lösts snabbt.
Johan Kullberg, Företagsstödschef, Jula
Kundupplevelse och framtid
Julas kunder har inte gett någon direkt respons på tjänsten, men detta kan ses som något positivt: när allt fungerar bra känner få behov av att ge respons.
I framtiden kommer Jula och Posti att fortsätta utvecklingen av samarbetet för att kunna erbjuda finländska kunder ännu bättre och flexiblare leveransalternativ. Småpaket till dörren har varit en del av denna helhet och har gett kunderna ett nytt, kostnadseffektivt sätt att få försändelser.