Yeppo & Soonsoo erbjuder koreansk kosmetika och har på drygt fem år uppnått snabb tillväxt både online och i butiker. Postis paket- och lagertjänster stöder tillväxten och hjälper till att betjäna kunderna på bästa möjliga sätt.

Populariteten av koreansk kosmetika driver tillväxten
Yeppo & Soonsoo öppnade sin första butik i köpcentrumet Tripla år 2019. Först sålde butiken en mängd olika koreanska produkter, men så småningom skiftade fokus till kosmetika och hudvård.
När landet drabbades av corona och kunderna inte kunde komma till oss, bestämde vi oss för att själva åka till våra kunder. Vi hade inte råd med paketleveranser, så jag och min man transporterade dem med våra studerandebusskort.
Elisa Ahonpää-Kim, stiftare av och verkställande direktör för Yeppo & Soonsoo
Affärsverksamheten växte när allt fler finländare blev intresserade av koreansk kosmetika. Snart tog företaget i bruk Postis paketleveranser, och paketen levererades smidigt till kunderna från under ett tak, Posti vid K-Supermarket i Tripla.
Professionellt lager ger sinnesro
Nästa steg i tillväxten kom när det egna lagret blev för litet. Yeppo & Soonsoo bestämde sig för att utkontraktera sitt lager till Posti i början av år 2024 så att paketen skulle nå kunderna snabbt och ordentligt förpackade.
Enligt Elisa ger det utkontrakterade lagret sinnesro i att allt fungerar även om det är många beställningar.
Mitt team har fått flexibilitet och jag vet att de värsta rusningstiderna hanteras av proffs. Lagret har bra lokaler, möbler och verktyg som vi inte själva kan erbjuda. Jag kan sova lugnt om nätterna när jag vet att allt går som det ska.
Elisa Ahonpää-Kim, stiftare av och verkställande direktör för Yeppo & Soonsoo
Leveranshastighet är en viktig konkurrensfördel
I dag har Yeppo & Soonsoo nio och en halv butiker i Finland, fyra butiker i Sverige och en webbutik som betjänar i båda länderna. Det finns redan cirka 100 varumärken i urvalet.
Butikerna och webbutiken stöder varandra. Elisa tror att butiksnätverket för sin del har möjliggjort den koreanska kosmetikans tillväxt genom att kunderna kan komma på plats och fråga om produkterna. Å andra sidan går det snabbt och enkelt att beställa produkterna från webbutiken.
Hastighet är en viktig konkurrensfördel för företaget. Snabba leveranser underlättas av att lagret och transporterna sköts av samma partner.
"Vi konkurrerar särskilt med asiatiska webbutiker om huruvida paketet kommer inom en dag eller inom en vecka. Vi vill att våra kunder ska få de allra snabbaste leveranserna. Många är glatt överraskade över snabbheten: vi har fått kommentarer från kunder om hur de gjorde beställningen natten innan och nästa dag hade paketet redan kommit fram", berättar Elisa.
Posti med i framtidens tillväxt
Yeppo & Soonsoo fortsätter sin tillväxtresa. Företaget hade en rekordbra Black Friday i och med att försäljningen växte med cirka 300 procent jämfört med föregående år. För år 2025 önskar företaget tillväxt och internationalisering, men utan att sluta fokusera på hemmamarknaden i Finland och de kunder som har gjort den fantastiska tillväxten till verklighet.
När det blir tillväxt hoppas vi att Posti är med och att vi tillsammans kan reagera på de växande behoven. Samarbetet har gått bra, så låt oss fortsätta på samma sätt!
Elisa Ahonpää-Kim, stiftare av och verkställande direktör för Yeppo & Soonsoo
Elisa skickar också hälsningar till nya webbutiker: "Var modiga! Vi grundade företaget med studiestöd och så här långt har vi kommit. Om man tror på sig själv och sin produkt, så kommer allt säkert att gå bra."