posti logo
Alla kundcase

2023-12-21

Adresserad postning gav utmärkta resultat för Intersport och Budget Sport

Kesko har en lång tradition av att utnyttja kupongerbjudanden. Sommaren 2023 genomförde Budget Sport och Intersport i samarbete med Posti kampanjen Adresserad postning för de bästa kunderna.

Artikeln i korthet:

  • Kesko nådde Budget Sports och Intersports kunder med adresserad postning

  • Under kampanjperioden reagerade 10 procent av målgruppen på Budget Sports adresserade kupong, hos Intersport var siffran 21 procent.

  • Kesko och Posti samarbetat i flera år.

Adresserad direktreklam är ett effektivt sätt att nå den önskade målgruppen per post med tryckt material som skickas hem. Ett meddelande som skickas med namn och adress väcker uppmärksamhet och exakt inriktning hjälper till att undvika onödiga kontakter.

Adresserad postning når kunderna effektivt

Målet med Budget Sports och Intersports kampanjer var att åter aktivera de bästa kunderna till att handla online eller i butiken.

Till de bästa kunderna räknades de kunder som hade handlat i butiken under det senaste året. Budget Sport erbjöd kunderna en kupongförmån på -25 procent för ett plagg, medan Intersport erbjöd en kupongförmån på -25 procent för ett plagg och ett par skor. Båda förmånerna gällde även rabatterade produkter.

Förutom med adresserad postning nåddes en del av målgruppen även elektroniskt, berättar Arto Rasi, som ansvarar för marknadsföringen på Intersport.

"Vi ville absolut göra adresserad postning, eftersom det väcker betydligt mer uppmärksamhet än elektroniska meddelanden. Kupongens personlighet tilltalar mer än e-postmassan. Detta är också synligt i de resultat vi har uppnått", berättar Anne Sorvari, marknadschef på Budget Sport.

Både Sorvari och Rasi är nöjda med kampanjernas resultat. Under kampanjperioden reagerade 10 procent av målgruppen på Budget Sports adresserade kupong, hos Intersport var siffran 21 procent.

"Besöksgraden hos de kunder som fick förmånen ökade med fyra procent jämfört med de två veckorna före kampanjen. Vi uppnådde också positiva resultat i veckoförsäljningen, eftersom försäljningen bland kunder som fick förmånen ökade med åtta procent under kampanjperioden", säger Rasi.

I Budget Sports och Intersports kampanjer användes jämförelsegrupper som hjälpte till att mäta resultaten. De kunder som inte fick någon förmånskupong utgjorde jämförelsegruppen. De handlade inte mer än normalt under kampanjen.

Stabilt, bra samarbete med Posti

Kesko har haft ett nära samarbete med Posti i många år. Olika kupongutskick har gjorts redan länge och processen har blivit smidig under årens lopp. Kommunikationen med den egna kontaktpersonen fungerar bra och Kesko har också en egen responskanal direkt till Posti, tackar Rasi och Sorvari.

"Det finns inte någon annan aktör i Finland som skulle göra adresserad postning i denna omfattning. Kupongen når fram ända i Lappland."

Anne Sorvari, marknadschef, Budget Sport

Rasi uppskattar framför allt hur enkel tjänsten är. Med Posti är det lätt att genomföra kampanjer.

"Det är mycket enkelt när man inte behöver beställa utdelningarna separat. Efter att tryckeriet har lämnar in materialet till Posti kommer meddelandet fram till kunden inom fyra vardagar", sammanfattar Rasi.

Kontakta oss

Prata med våra försäljare så får du en skräddarsydd offert på Postis tjänster för ditt företag. Lämna en kontaktbegäran så kontaktar vi dig inom kort.