Målet med Neste K:s Semesterfirare-kampanj var att få passiverade kunder att återvända till Neste K under sommaren 2023. Postis Kunddirekt säkerställde att meddelandet nådde den önskade målgruppen effektivt.
Artikeln i korthet
Kunddirekt tog nästan 20000 kunder och 50000 besök till Neste K-stationerna.
Kampanjen genomfördes med Postis Kunddirekt, som gör det möjligt att skicka broschyrer, brev, tidningar eller kort.

Sommarmånaderna är kommersiellt livsviktiga för Neste K-stationerna, eftersom det då finns många potentiella kunder ute på vägarna och de behöver stanna till exempel för att tanka eller ta en kaffepaus. Därför genomfördes Semesterfirare-kampanjen under sommarmånaderna.
I ett tryckt meddelande som postades till målgruppen före midsommartrafiken erbjöds förmåner som var i kraft till slutet av juli. Kunder som fått postningen påmindes om förmånerna med ett elektroniskt meddelande i mitten av juli.
"Målgruppen var sådan som enligt Plussa-beståndet hade handlat hos Neste K på sommaren 2021, men inte sommaren 2022. Vi ville att den här målgruppen återigen skulle bli våra kunder. Totalt 46 000 hushåll deltog, varav 30 000 fick ett tryckt brev och resten ett elektroniskt meddelande", berättar Neste K:s marknadsföringschefNiina Lindholm.
Enligt Lindholm gav kampanjen önskat resultat, eftersom knappt 20 000 hushåll, dvs. över 40 procent av målgruppen, handlade åter hos Neste K. Detta ser Lindholm som en mycket bra framgång:
"Detta var ett fantastiskt resultat. Hushållen som kom tillbaka genererade sammanlagt över 50 000 besök!"
Niina Lindholm, marknadschef, Neste K.
Kunddirekt levererade breven tillförlitligt
Neste K samarbetade med Posti i kampanjen. Förmånerna skickades med Postis Kunddirekt, som gör det möjligt att skicka broschyrer, brev, tidningar eller kort. Eftersom samarbetet med Posti tidigare har gått smidigt och noggrant, var valet av samarbetspartner klart även nu. Även Kunddirekt var en tjänst som redan tidigare visat sig vara bra.
"Postis medarbetare var mycket aktiva och våra frågor besvarades snabbt per e-post. Möjliga förändringar lyckades snabbt, vilket jag särskilt uppskattar", berättar Lindholm.
Tidsfönstret för planeringen av Semesterfirare-kampanjen var litet, men allt fungerade ändå effektivt. Lindholm berömmer också Postis affärsförståelse och den genuina sparringen från proffs.
"Vår kontaktperson hade en utmärkt förståelse för vad vår affärsverksamhet behövde och dessutom förståelse för våra kunders beteende. Vi behövde inte hitta på allt själva, utan kunde utnyttja proffsets kompetens. Om vi i fortsättningen genomför liknande kampanjer kommer det att vara lätt att välja Posti som partner även då", sammanfattar Lindholm.