posti logo
Alla kundcase

K-Supermarkets eftermarknadsföringskampanj för Superdagarna sätter fart på försäljningen

2023-06-18

Eftermarknadsföring lockar nya kunder att handla. Direktreklamen för Superdagarna som genomförs av K-Supermarket och Posti är ett bevisligen fungerande sätt att skapa merförsäljning.

Artikeln i korthet:

  • K-Supermarkets eftermarknadsföringskampanj var framgångsrik, eftersom 8,3 procent av målgruppen utnyttjade förmånen i kampanjen.

  • Direktutskick i pappersformat nådde målgruppen bättre än e-post.

Några gånger om året upprepas den riksomfattande Superdagarna-kampanjen i K-Supermarket-kedjans butiker, och dess eftermarknadsföring har kedjan genomfört i flera år tillsammans med Posti.

Eftermarknadsföringskampanjen erbjuder K-Supermarket-butiksinnehavare ett naturligt och enkelt sätt att förvärva nya kunder.

Målet med eftermarknadsföringen som genomförs per e-post och som direktpostning i pappersformat är att öka försäljningen, stärka uppfattningen om en bättre livsmedelsbutik än vanligt och locka även nya kunder till K-Supermarket med bra erbjudanden och en synlig kampanj.

Potentiella kunder lockas med hjälp av målgruppsdefinition

Eftermarknadsföringen av Superdagarna våren 2023 genomfördes i mars–april i två kampanjstarter som riktades till cirka 92 000 kunder.

Målgruppen bildades av Keskos nuvarande Plussa-kunder som har uträttat ärenden och använt Plussa-kortet minst en gång under Superdagarna i någon K-Supermarket, bor i kärnområdet för butiken de handlat i och hör till de potentiella kunderna.

Två kanaler användes för eftermarknadsföringskampanjen, e-postmarknadsföring och direktpostning. Endast en del av målgruppen nås elektroniskt, så butiksinnehavaren kan vid behov utöka målgruppen genom att även utnyttja direktpostning.

Direktreklam i tryckt format väcker uppmärksamhet

K-Supermarkets försäljning utvecklades enligt förväntningarna under Superdagarnas eftermarknadsföringskampanj. Av målgruppen utnyttjade 8,3 procent förmånen i kampanjen.

E-postmarknadsföring är kostnadseffektivt för butiksinnehavarna eftersom det inte inkluderar några fraktkostnader, vilket sänker tröskeln för deltagande. Investeringen i direktpostning i pappersformat lönar sig dock: i vårens eftermarknadsföringskampanj var antalet kunder som utnyttjade förmånen via direktmarknadsföring 3,75 gånger större än antalet kunder som utnyttjade den via e-post.

Hos dem som utnyttjade förmånen ökade besöksfrekvensen med åtta procent under kampanjen och veckoförsäljningen med 16 procent, medan dessa siffror förblev oförändrade i jämförelsegruppen (hushåll med tillstånd för e-postmarknadsföring från butiker som inte genomförde Superdagarna-eftermarknadsföringskampanjen).

Höjningen av inköpsgränsen för varukorgen minskade förmånernas inlösenprocent. Merförsäljning uppnåddes dock med en bättre prissättningsprocent då inköpens totala summa var större än tidigare.

"Superdagarnas eftermarknadsföringskampanj erbjuder K-Supermarket-butiksinnehavare ett naturligt och enkelt sätt att förvärva nya kunder. Det är frivilligt för butiksinnehavare att delta i kampanjen, men det enkla deltagandet och de goda resultaten har inspirerat butiksinnehavare att delta. Vi rekommenderar starkt att butiksinnehavare även skickar direktaddresserade brev i tryckt format, eftersom i synnerhet i målgruppen med potentiella kunder väcker tryckt material mer uppmärksamhet och därmed blir även inlösen av förmåner klart bättre än i e-post-målgruppen", kommenterar Keskos marknadsföringsdirektör som ansvarar för kampanjen efter kampanjen.

Kontakta oss

Prata med våra försäljare så får du en skräddarsydd offert på Postis tjänster för ditt företag. Lämna en kontaktbegäran så kontaktar vi dig inom kort.