Eftermarknadsföring lockar nya kunder att handla. Direktreklamen för Superdagarna som genomförs av K-Supermarket och Posti är ett bevisligen fungerande sätt att skapa merförsäljning.
Artikeln i korthet:
K-Supermarkets eftermarknadsföringskampanj var framgångsrik, eftersom 8,3 procent av målgruppen utnyttjade förmånen i kampanjen.
Direktutskick i pappersformat nådde målgruppen bättre än e-post.

Några gånger om året upprepas den riksomfattande Superdagarna-kampanjen i K-Supermarket-kedjans butiker, och dess eftermarknadsföring har kedjan genomfört i flera år tillsammans med Posti.
Eftermarknadsföringskampanjen erbjuder K-Supermarket-butiksinnehavare ett naturligt och enkelt sätt att förvärva nya kunder.
Målet med eftermarknadsföringen som genomförs per e-post och som direktpostning i pappersformat är att öka försäljningen, stärka uppfattningen om en bättre livsmedelsbutik än vanligt och locka även nya kunder till K-Supermarket med bra erbjudanden och en synlig kampanj.
Potentiella kunder lockas med hjälp av målgruppsdefinition
Eftermarknadsföringen av Superdagarna våren 2023 genomfördes i mars–april i två kampanjstarter som riktades till cirka 92 000 kunder.
Målgruppen bildades av Keskos nuvarande Plussa-kunder som har uträttat ärenden och använt Plussa-kortet minst en gång under Superdagarna i någon K-Supermarket, bor i kärnområdet för butiken de handlat i och hör till de potentiella kunderna.
Två kanaler användes för eftermarknadsföringskampanjen, e-postmarknadsföring och direktpostning. Endast en del av målgruppen nås elektroniskt, så butiksinnehavaren kan vid behov utöka målgruppen genom att även utnyttja direktpostning.
Direktreklam i tryckt format väcker uppmärksamhet
K-Supermarkets försäljning utvecklades enligt förväntningarna under Superdagarnas eftermarknadsföringskampanj. Av målgruppen utnyttjade 8,3 procent förmånen i kampanjen.
E-postmarknadsföring är kostnadseffektivt för butiksinnehavarna eftersom det inte inkluderar några fraktkostnader, vilket sänker tröskeln för deltagande. Investeringen i direktpostning i pappersformat lönar sig dock: i vårens eftermarknadsföringskampanj var antalet kunder som utnyttjade förmånen via direktmarknadsföring 3,75 gånger större än antalet kunder som utnyttjade den via e-post.
Hos dem som utnyttjade förmånen ökade besöksfrekvensen med åtta procent under kampanjen och veckoförsäljningen med 16 procent, medan dessa siffror förblev oförändrade i jämförelsegruppen (hushåll med tillstånd för e-postmarknadsföring från butiker som inte genomförde Superdagarna-eftermarknadsföringskampanjen).
Höjningen av inköpsgränsen för varukorgen minskade förmånernas inlösenprocent. Merförsäljning uppnåddes dock med en bättre prissättningsprocent då inköpens totala summa var större än tidigare.
"Superdagarnas eftermarknadsföringskampanj erbjuder K-Supermarket-butiksinnehavare ett naturligt och enkelt sätt att förvärva nya kunder. Det är frivilligt för butiksinnehavare att delta i kampanjen, men det enkla deltagandet och de goda resultaten har inspirerat butiksinnehavare att delta. Vi rekommenderar starkt att butiksinnehavare även skickar direktaddresserade brev i tryckt format, eftersom i synnerhet i målgruppen med potentiella kunder väcker tryckt material mer uppmärksamhet och därmed blir även inlösen av förmåner klart bättre än i e-post-målgruppen", kommenterar Keskos marknadsföringsdirektör som ansvarar för kampanjen efter kampanjen.